| چهارشنبه، 05 اردیبهشت 1403

نگاه ایران: مشاور و روان شناس مسایل اجتماعی ظهر امروز در همایش پیشگیری از سوء رفتار با کودکان در سالن شهدای ناجا در این شهر اظهار کرد: برخی از آسیب هایی که امروزه در جامعه به چشم می خورد به دلیل اثرات سوء و تاثیرپذیری از رسانه ها و ابزارهای رسانه ای از جمله ماهواره است.

جواد عینی پور، سوءاستفاده جنسی از کودکان را به معنای بهره کشی از کودک برای ارضای فرد بزرگسال دانست و افزود: در خانواده هایی که معمولاً مشکلات خانوادگی دارند این آسیب ها دیده می شود.

وی با بیان اینکه سوء استفاده های جنسی معمولاً به زور و در بعضی مواقع بر اثر اغفال و فریب ایجاد می شود، گفت: والدین باید برای جلوگیری از چنین مشکلاتی نظارت بیشتری بر رفتار کودکان خود داشته باشند.

این روان شناس با اشاره به اینکه کودکان از سن دو تا 6 سالگی متوجه تفاوت های بین خودشان و جنس مخالف می شوند، تصریح کرد: تمایل به شناخت جنس مخالف در کودکان امری طبیعی است و در ایجاد صحیح این شناخت والدین نقش مهمی دارند.

وی با بیان اینکه والدین در مواجهه با سئوالات کودکان نباید موضوع را سانسور و یا خشن برخورد کنند، افزود: اگر حس کنجکاوی طبیعی کودک سرکوب شود به ناچار برای دست یافتن به پاسخ سئوالاتش به کانال های غیرصحیح روی می آورد.

وی ادامه داد: دختران را باید در محیط دخترانه و پسران را در محیط پسرانه پرورش داد و پرورش دختران و پسران در محیط های متفاوت به لحاظ هویت یابی جنسی کار درستی نیست.

مشاور مسایل اجتماعی، یکی از دلایل ایجاد برخی از سوء رفتارهای جنسی کودکان را عدم انجام همانندسازی جنسی دانست و گفت: والدین در صورت مشاهده رفتارهای دخترانه توسط کودکان پسر و رفتارهای پسرانه توسط کودکان دختر باید به آنان تذکر دهند.

وی با بیان اینکه کودکان دوست دارند در محیط های همجنس خود حضور داشته باشند، خاطرنشان کرد: معمولا از سن 6 تا 7 سالگی کودکان علایقی نسبت به جنس مخالف خود نشان می دهند که این موضوع مربوط به افکار معصومانه آنها است و ارتباطی به موضوعات جنسیتی ندارد.

عینی پور متذکر شد: والدین نیز باید در مقابل کودکان خود موضوعاتی را مورد توجه قرار دهند و مادران در مقابل کودکان پسر خود در سنین ابتدایی پوشیده تر باشند.

وی با بیان اینکه باید به کودکان آگاهی هایی مطابق با شرایط سنی و درک و شعورشان داده شود تا از سوءاستفاده های جنسی توسط افراد دیگر جلوگیری به عمل آید، یادآور شد: کودک بداند که در مقابل بعضی از رفتارها از جمله بوسیدن و بغل کردن غیرمعمول چه واکنش هایی باید نشان دهد.

این روان شناس مسایل اجتماعی با تأکید بر اینکه نباید کودکان را در ساعت های طولانی تنها بگذاریم، تصریح کرد: یکی از راه های جلوگیری از آزارهای جنسی کودکان، تنها نگذاشتن آنها در منزل و یا منزل اقوام است.

وی گفت: والدین نباید به بهانه جلوگیری از سروصدای بازی های کودکانه فرزندان خود را در اتاق با همسالانش تنها بگذارند.

عینی پور با اشاره به اینکه نباید کلمات رکیک و زشت در جلوی کودکان به کار گرفته شود، خاطرنشان کرد: کلمات رکیک و زشت آتش جنسی در کودکان ایجاد می کند.

وی با بیان اینکه در ایران آمار کودک آزاری نسبت به دیگر کشورها بسیار اندک است، یادآور شد: به مدد تعالیم نورانی اسلام و به دلیل منش و بزرگواری که از قبل در ایرانیان وجود داشته است، این آمار بسیار کم بوده و امیدواریم به طور کلی کودک آزاری حذف شود.

به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code