| پنجشنبه، 30 فروردین 1403
سوت آغاز فعالیت راه آهن بین المللی آستارا به صدا در آمد؛
       کد خبر: 175794
نگاه ایران: بار دیگر صدای سوت قطار در بندر مرزی آستارا پیچید و مراسم افتتاح راه آهن بین المللی آستارا ظهر امروز (7فروردین ماه) با حضور مقامات ارشد راه آهن ایران و جمهوری آذربایجان و مسئولان استانی برگزار شد.(گزارش تصویری)  امروز روز تاریخی در شبکه حمل و نقل کشور بود «خیراله خادمی» معاون وزیر راه و شهرسازی در این مراسم با بیان اینکه امروز روز تاریخی در شبکه حمل و نقل دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان در بحث کریدور ریلی شمال-جنوب است، گفت: این پروژه شمال اروپا و آذربایجان را از طریق ایران به آب های خلیج فارس و کشورهای آسیای جنوب شرق متصل می کند. خادمی همچنین ادامه داد: در حال حاضر ۱۳ هزار مسیر ریلی در کشور داریم که ۳۴۱۰ کیلومتر جدید در حال عملیات اجرایی و همچنین ۵۴۰۰ کیلومتر راه آهن جدید در حال مطاله داریم. وی افزود: قسمت مشکل و پیچیده این بخش که حدفاصل قزوین به رشت است با ۲۸ کیلومتر تونل و ۹ کیلومتر پل خاص و ۲۰ میلیون مترمکعب خاکبرداری در حال طی مراحل پایانی بوده و امیدواریم تا پایان فروردین ۹۷ کل مسیر ۱۶۴ کیلومتری قزوین تا رشت را آماده سازی و با ۱۵۶ کیلومتر ریل گذاری شده و تا اواسط اردیبهشت ۹۷ ریل گذاری این مسیر اتمام و تا اواسط تابستان به بهره برداری رسمی می رسد. معاون وزیر راه و راه و شهرسازی در پایان اظهار کرد: عملیات راه آهن رشت آستارا را با توافق مالی دو کشور ایران و آذربایجان سرعت بخشیده و در آینده نزدیک این ترمینال ریلی نیز به بهره برداری برسد.  جدیت روسای جمهور ایران و آذربایجان موجب پیشرفت پروژه راه آهن شد «جاوید قربان اف» مدیرعامل راه آهن جمهوری آذربایجان با بیان اینکه راه آهن آستارا-آستارا به سبب جایگاه خاص و ممتاز در منطقه، همکاری های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان را گسترش می دهد گفت: پروژه های ریلی دو کشور ایران و آذربایجان در خدمت اقتصاد ملی دو کشور هستند. قربان اف افزود: روسای جمهور ایران و آذربایجان همواره در دیدارهای خود، پروژه راه آهن بین المللی آستارا-آستارا را با جدیت دنبال می کردند و موجب پیشرفت پروژه شد. وی شرط تکمیل کریدور شمال جنوب را اتصال خط ریلی آستارا-آستارا به خط ریلی قزوین-رشت دانست و تصریح کرد: کریدور شمال جنوب در اقتصاد منطقه به ویژه اقتصاد کشورهای جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران تأثیرگذار بوده و باید موانع پیش روی آن برطرف شود. مدیرعامل راه آهن جمهوری آذربایجان با بیان اینکه راه آهن آستارا-آستارا به سبب جایگاه خاص و ممتاز در منطقه، همکاری های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان را گسترش می دهد گفت: پروژه های ریلی دو کشور ایران و آذربایجان در خدمت اقتصاد ملی دو کشور هستند. قربان اف با بیان اینکه اتصال به خلیج فارس و هندوستان از طریق خط ریلی ایران برای دولت آذربایجان از اهمیت خاصی برخوردار است افزود: تا بندر مومبای هندوستان بیش از ۵ هزار کیلومتر مسیر ریلی وجود دارد و وصل شدن به آن تنها از طریق کشور ایران ممکن است. وی با اشاره به اینکه جهت وصل شدن به خط ریلی سراسری ایران از طریق آستارا به رشت، جمهوری آذربایجان ۵۰۰ میلیون دلار در این خصوص سرمایه گذاری کرده است بیان کرد: این پروتکل همکاری روز چهارشنبه به امضای روسای جمهور ایران و آذربایجان می رسد. مدیرعامل راه آهن جمهوری آذربایجان با اشاره به اهمیت کریدور شمال جنوب گفت: در حوزه خلیج فارس  بیش از ۷۲ میلیون تن بار ترانزیتی وجود دارد و مسیر اصلی حمل ونقل آن به بازارهای جهانی از مسیر ریلی آستارا-آستارا انجام می شود. قربان اف با بیان اینکه همه کشورهای درگیر در این پروژه نظیر گرجستان، جمهوری آذربایجان، روسیه و جمهوری اسلامی ایران از فواید اقتصادی این پروژه ریلی  بهره مند می شوند اظهار کرد: خط ریلی آستارا-آستارا نشان دهنده تفکر اقتصادی دو کشور همسایه ایران و جمهوری آذربایجان است. وی با اشاره به اجاره ۲۵ ساله پایانه ریلی آستارای ایران به جمهوری آذربایجان گفت: توسعه پایانه ریلی آستارای ایران در دستور کار جمهوری آذربایجان قرار گرفته و در همین رابطه سفارش های بسیاری برای ورود و خروج کالا از پایانه ریلی آستارای ایران دریافت می شود.  پیوند آهنین روابط ایران و آذربایجان با راه آهن آستارا-آستارا / الحاق بارانداز ریلی آستارا به منطقه ویژه اقتصادی «مصطفی سالاری» استاندار گیلان با بیان اینکه بین مردم جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان پیوند تاریخی بسیار عمیق و ریشه داری وجود دارد گفت: راه آهن بین المللی آستارا- آستارا پیوند بین ایران و جمهوری آذربایجان را آهنین و مستحکم تر می کند. وی با بیان اینکه راه آهن بین المللی آستارا-آستارا پیوند بین ایران و جمهوری آذربایجان را آهنین و مستحکم تر می کند تصریح کرد: امیدواریم در سایه این پروژه بین المللی، روابط اقتصادی و تجاری بین ملت و دولت ایران و جمهوری آذربایجان به روابط فرهنگی و اجتماعی تبدیل شود. استاندار گیلان با اشاره به تأکیدات رئیس جمهور در خصوص تسریع در تکمیل پروژه بین المللی آستارا-آستارا و مسیر آستارا-رشت بیان کرد: امیدواریم دولت جمهوری آذربایجان در مشارکت 50 درصدی تأمین مالی مسیر آستارا به رشت همکاری داشته باشند. سالاری با بیان اینکه بارانداز ریلی آستارا-آستارا به یک ناحیه جهت خدمات لجستیک و ادامه فرآیند روی کالا تبدیل شود گفت: با این اقدام، مشاغل جانبی نظیر فرآوری، بسته بندی و توزیع کالاها در بارانداز ریلی آستارا-آستارا صورت گرفته و باعث ایجاد فرصت های جدید شغلی و پویایی اقتصاد در منطقه می شود. وی به الحاق بارانداز ریلی آستارا-آستارا به منطقه ویژه اقتصادی شهرستان آستارا به دلیل کوتاه بودن مسیر اشاره کرد و افزود: مناطق ویژه اقتصادی در تعریف قانونی جمهوری اسلامی ایران معافیت های گمرکی، معافیت های مالی و غالب تسهیلات مناطق آزاد را به غیراز یکی دو مورد دارند. نماینده عالی دولت در استان گیلان با بیان اینکه هر دو کشور به صورت جد پیگیری تکمیل کریدور شمال جنوب هستند گفت: تکمیل کریدور شمال- جنوب جمهوری اسلامی ایران را به واسطه جمهوری آذربایجان به کشورهای منطقه و شمال اروپا متصل می کند. از دیگر برنامه های مراسم افتتاح راه آهن بین المللی آستارا، کلنگ زنی ترمینال غلات و افتتاح ترمینال حمل و نقل بار و مسافر بود که با حضور مسئولان کشوری، استانی و شهرستانی انجام گرفت. فاز اول این پروژه که آستارای ایران را به آستارای آذربایجان متصل می کند در ۱۰ کیلومتر ساخته شده که هشت و نیم کیلومتر در آذربایجان و یک و نیم کیلومتر در ایران ساخته شده است. براساس اعلام راه آهن در حال حاضر یک پروژه ۳۵ هکتاری برای راه آهن آستارا در نظر گرفته شده که در حال حاضر سه خط از هفت خط آن آماده بهره برداری است. این پروژه که در آن ۶۰ میلیون دلار سرمایه گذاری صورت گرفته با یک پل مرزی دو کشور را از طریق ریل به یکدیگر متصل می کند. طبق پیش بینی ها در این مسیر که می تواند خط ترانزیتی میان کشورهای حاشیه خلیج فارس تا اروپای شرقی را مدیریت کند دو میلیون تن ظرفیت ترانزیت سالانه خواهد داشت. این خط ریلی در حالی افتتاح شده که هنوز خط آهن داخلی ایران به شهر آستارا نرسیده است. طبق برنامه ریزی وزارت راه و شهرسازی پس از تکمیل خط آهن قزوین به رشت مسیر جدید ریلی میان رشت و آستارا کشیده خواهد شد. برآوردهای اولیه نشان می دهد که پروژه آستارا به رشت به حدود سه هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و بناست با فاینانس آذربایجان ساخته شود. در صورتی تامین منابع مالی لازم این طرح ظرف سه سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code