| شنبه، 01 اردیبهشت 1403
نگاه ایران/ مهدیه عطایی: «رویداد بزرگ هفته ی آگاهی از مغز» صبح امروز دوشنبه ششم اسفندماه در تالار حکمت دانشگاه گیلان کلید خورد. این رویداد سه روزه ششم، هفتم و هشتم اسفندماه در غالب کارگاه ها و سمینارها با محوریت شناخت مغز در علوم مختلف به همت انجمن علمی مغز و شناخت دانشگاه گیلان برگزار می شود.
بنیاد ملی نخبگان حامی پژوهش های حوزه ی علوم شناختی مسعود اصفهانی رئیس بنیاد نخبگان استان گیلان مهمان این رویداد در آیین گشایش با توجه به اهمیت خلاقیت به دسته بندی چهار موج ایجاد شده از ابتدای تاریخ که مبتنی بر نیازی که منجر به خلاقیت شد اشاره کرد و  موج چهارم را انقلاب در فناوری های علوم همگرا معرفی کرد. اصفهانی جایگاه کشور در علوم جدید را قابل قبول و رو به رشد دانست و ابراز امیدواری کرد در علوم شناختی نیز نظیر آنچه در نانو فناوری و بیوتکنولوژی رخ داد اتفاق بیافتد.
علوم شناختی چهارمین ضلع مباحث علمی است فاطمه کریمی معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه گیلان برگزاری این رویداد را اقدامی نیکو در اولین سال تأسیس انجمن علمی میان رشته ای مغز و شناخت معرفی کرد و ابراز امیدواری کرد با ساماندهی درست و ادامه این فعالیت ها این انجمن میان رشته ای بتواند غالب انجمنهای علمی را درگیر موضوع کند. او تأکید کرد که آگاهی و شناخت از مغز امروزه یک انتخاب نیست بلکه یک الزام است. و چگونه زیستن و سبک زندگی در علوم شناختی معنا می شود. کریمی تاکید کرد علوم شناختی مجموعه ای از علوم مثل هوش مصنوعی، علوم اعصاب اجتماعی، علوم اعصاب عاطفی، روانشناختی و ... را شامل می شود. این استاد دانشگاه در رشته علوم تربیتی علوم شناختی را در کنار سه علم نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی و ارتباطات یک چهارضلعی کامل معرفی کرد که در ورود به مباحث علمی با یکی از این دانشهای همگرا مواجه هستیم. کریمی گفت: علوم شناختی پیوند بین حوزه های پراکنده علم ایجاد می کند و وحدت را در علوم معنادار کنند. عضو هیات علمی دانشگاه گیلان با تأکید بر موج آفرینی علوم شناختی در دهه 1990 و عنوان دهه ی مغز کشور را در ابتدای این دانش معرفی کرد و تأکید کرد امروزه در جهان در  حوزه های آموزش و پرورش از این علوم سود بسیاری می برند. این دکترای علوم تربیتی همچنین تأکید کرد کودک باید وادار به درک جوهره ی وجودی خود و خودآگاهی شود تا ارزش زندگی کردن را بداند و خروجی یک فرد خود مدیر و خود تربیت باشد.
از درمان بیماریها تا تسهیل در فرایند زندگی امیرحسین ابراهیمی رئیس کمیته علوم اعصاب شناختی انجمن علمی مغز و شناخت دانشگاه گیلان  و دارنده مدال طلای جشنواره اختراعات سوئیس ۲۰۱۷ در معرفی علوم شناختی، این علم را پنجره ای جدید برای بشریت نامید که از درمان بیماریها تا تسهیل فرایند زندگی را در بر می گیرد.
ابراهیمی افزود؛این دانش سه سال است که به ایران راه پیدا کرده است و انجمن علمی مغز و شناخت دانشگاه گیلان از تابستان سال گذشته اقدام به تشکیل انجمن با حضور اعضایی از تمام رشته های موجود در دانشگاه گیلان کرد. ابراهیمی تأکید کرد کل علوم زیر این چتر قرار خواهند گرفت و این هم افزایی در دانشگاه گیلان اقدام بی سابقه و جدیدی است.
برچسب زدایی از اختلالات مرتبط با مغز از اهداف رویداد پیش رو
عذرا زبردست عضو هیات علمی و استادیار گروه روانشناسی که استاد مشاور این انجمن است گفت انجمن علمی مغز و شناخت دانشگاه گیلان تنها انجمن دانشجویی کشور است. او با تأکید بر سومین سال گرامی داشت هفته شناخت مغزدر ایران گفت هدفهای مباحث در این هفته با سه محور شناخت مغز برای افزایش کارایی، درمان اختلالات و بیماری های مرتبط با مغز و برچسب زدایی از اختلالات مرتبط با مغز است که با دو جامعه هدف عموم و محققین و دانشگاهیان برگزار می شود. سجاد رضایی عضو هیات علمی و استادیار گروه روانشناسی یکی از معدود کتاب های این حوزه را در ایران با عنوان " ابعاد عصبی شناختی سکته مغزی همراه با ابزارهای اندازه گیری" نگاشته است. او هدفش را ارتقای بهداشت مغز در جامعه معرفی می کند و تأکید می کند جامعه در شناخت توانبخشی های شناختی بیماران ضایعه مغزی دچار کمبود است.
پایگاه خبری تحلیلی نگاه ایران حامی رسانه ای این رویداد است.