| پنجشنبه، 30 فروردین 1403
نگاه ایران/امیرحسین کریمی-شقایق نوشاد: ظهر روز پنج شنبه سوم اسفندماه جمیل حق پرست مدیرکل سازمان تامین اجتماعی استان گیلان مهمان تحریریه نگاه ایران بود. حق پرست را در این دیدار یاسین موسوی رئیس و کارشناس ارشد فنی مهندسی اداره کل تامین اجتماعی استان گیلان و مشاور جوان مدیر کل تامین اجتماعی استان، سعید حسنی پور قهرمان ملی کاراته، مربی تیم ملی بزرگسالان کاراته و نایب رئیس کمیسیون ورزشکاران کمیته ملی المپیک که کارشناس مالی اداره کل تامین اجتماعی استان گیلان همراهی می کردند. مدیر کل تامین اجتماعی استان بعد از گفت وگو با فرشاد نوروزپور مدیرمسئول نگاه ایران و مشاور استاندار گیلان در امور جوانان پاسخگوی سوالات خبرنگاران نگاه ایران پیرامون چالش های مختلف سازمان تامین اجتماعی در کشور و استان بود. تامین اجتماعی سازمانی عمومی و غیردولتی مدیر کل تامین اجتماعی استان گیلان ابتدا با اشاره به اهداف کلی سازمان تأمین اجتماعی به نگاه ایران گفت: تأمین اجتماعی یک سازمان عمومی و غیر دولتی است که از سال 1354 مشغول فعالیت است و در ازای اصول حق بیمه وتعریف قانون گذار، تعهداتی برای ما در قبال بیمه شدگان قائل است که لازم الاجرا هستند. حق پرست در ادامه عنوان کرد:حق بیمه ای که سازمان دریافت می کند عمدتاً ازگروه بیمه شدگان اجباری است. او در این باره گفت: بیمه شدگان اجباری گروه هایی هستند که طبق دستور کارفرما در گارگاه ها مشغول به کار هستتد و در ازای کار انجام شده حقوق دریافت می کنند.  گیلان ۴۰۴ هزار بیمه شده دارد او ادامه داد: گروه هایی هم با عنوان بیمه شدگان خاص وجود دارند که در طول چند دهه اخیر به سازمان اضافه شده اند که بیمه شدگانی بوده اند که خودشان برای دریافت بیمه اقدام کرده اند. حق پرست در ادامه گفت گوی خود با نگاه ایران ضمن اشاره به آمارهای مختلفی که در حوزه بیمه ای وجود دارد تعداد بیمه شدگان در استان را ۴۰۴ هزار نفر عنوان کرد. مدیر کل تأمین اجتماعی گیلان عمده فعالیت های این سازمان را در دو گروه کوتاه مدت و بلند مدت تقسیم بندی کرد و گفت: گروه های کوتاه مدت شامل دستمزد ایام بیماری و بارداری و گروه های بلند مدت شامل مستمری های بازنشستگان، ازکارافتادگان و بازماندگان است.  حوزه درمان مستقیم و غیرمستقیم او همچنین گفت: این گروه در دو بخش درمان مستقیم و درمان غیر مستقیم به تعهدات خود عمل می کند که در بخش درمان مستقیم منظور همان مراکز ملکی سازمانی است که به بیمه شدگان به طور ۱۰۰ درصد خدمات رایگان ارائه می شود و در بخش درمان غیرمستقیم از طریق مراکز غیر ملکی این خدمات داده می شود که در آن تنها بخشی از هزینه درمان را سازمان تأمین اجتماعی پرداخت می کند. رشد۲۵۰ درصدی در حوزه پرداخت مستمری او در ادامه با بیان این که رشد بیمه پردازان ما به تناسب رشد مستمری بگیران نیست و ورودی سازمان نسبت به خروجی آن کاهش داشته است عنوان کرد: از ابتدای سال ۸۰ گیلان با رشد۲۵۰ درصدی در حوزه پرداخت مستمری مواجه شده است. حق پرست در ادامه مسائل برون سازمانی و تصویب قوانین بازنشستگی پیش از موعد را از جمله دلایل این امر دانست. گیلان در صدر بیمه مشاغل آزاد و زنان خانه دار مدیر کل سازمان تأمین اجتماعی استان گیلان با بیان اینکه در دوسال اخیر از بالاترین آمار بیمه شدگان مشاغل آزاد یا بیمه زنان خانه دار در کشور برخوردار بوده ایم اضافه کرد: علی رغم این آمار در بیمه شدگان اجباری در بعضی از ماه ها رشد منفی داشته ایم و این امر به دلایل مختلفی از جمله جابه جایی گروه ها اتفاق افتاده است. حق پرست ادامه داد: تمام تلاش ما بر این است تا از طریق بازرسی کارگاهی افراد را شناسایی و تحت پوشش قرار دهیم اما چون عرضه و تقاضا در بازار کار یکسان نیست در ادامه گاهی این مسیر با مقاومت کارفرما و خود کارگر مواجه می شویم. دلیل کاهش رشد بیمه شده های اجباری در گیلان او در ادامه در خصوص مسئله کارگرانی که در شهرکهای صنعتی گیلان فاقد بیمه هستند و با مشکل تاخیر واریز حقوق خود در ماه مواجه هستند گفت: این موضوع هم به فضای نامتعادل کسب و کار بر می گردد که در بحث عرضه و تقاضا است و همانطور که بحث قراردادهای سفید امضا جزو خواسته های عرصه کارگری است بحث بیمه شدن افراد در این مکان ها نیز همچنان لاینحل باقی مانده است. حق پرست در ادامه گفت گوی خود با نگاه ایران در خصوص کاهش رشد بیمه شده های اجباری در گیلان که تعداد آنها بیش از ۵ هزار نفر است توضیح داد: خوشبختانه در مجموع ۹ ماهه امسال نسبت به سال ۹۵ کاهش چشمگیری نداشته ایم ودر مجموعه بیمه شدگان شاهد رشد بودیم اما در خصوص بیمه شدگان اجباری عواملی مانند بیمه بیکاری و اخراجی ها از دلایل کاهش این میزان بوده است. آمار روزانه صدور 20حکم مستمری بگیری در گیلان او همچنین از صادر شدن روزی ۲۰ حکم مستمری بگیری در گیلان  خبر داد و گفت: اگر ما به دنبال تناسب باشیم باید روزانه حداقل ۲۰ بیمه شده اضافه می کردیم درحالی که این اتفاق رخ نداده است. او همچنین ادامه داد: ما برای تحقق این امر به ایجاد کارکاه های جدید و سرمایه گذاری درست نیازمندیم. چرا استان گیلان از نظر کاهش نرخ بیکاری در رتبه سوم و از نظر بیمه شدگان دارای مقام آخر است؟ او در پاسخ به سوال خبرنگار نگاه ایران در خصوص این که چرا استان گیلان از نظر کاهش نرخ بیکاری در رتبه سوم قرار گرفته اما از نظر بیمه شدگان دارای مقام آخر در رتبه بندی کشوری است توضیح داد: فضای رونق کسب و کار ما در سال های اخیر رشد داشته و جایگاه ما از لحاظ نرخ بیکاری تغییر کرده اما چون این گروه ها مشمول بیمه های اجباری نبودند این موضوع در حوزه تامین اجتماعی رویت نشده است. حق پرست به مبحث استفاده از بانوان و جوانان نیز اشاره کرد و گفت: در راستای ابلاغیه ای ای که دکتر سالاری استاندار گیلان به همه ادارات و ارگان های دولتی استان ابلاغ کردند، سازمان تأمین اجتماعی هم سعی کرد تا زمینه های های این اقدام را فراهم کند. او در خصوص اقدامات عملی در این حوزه هم گفت: از جمله انتصابات مهم ما در این مدت کوتاه صدور حکم ریاست شعب شهرستان های های سیاهکل و خمام برای بانوان بود. او همچنین با اشاره به ظرفیت های های جوانان متخصص عنوان کرد: آقای یاسین موسوی کارشناس سازمان که به عنوان مشاور جوان در سازمان به فعالیت مشغول بود هم به سمت رئیس بخش فنی مهندسی اداره کل تامین اجتماعی استان گیلان منصوب شده است. خق پرست اضافه کرد همچنین محسن علی جمشیدی نژاد هم به سمت معاون بیمه ای شعبه یک رشت منصوب شده است. او اضافه کرد؛اگرچه تأمین اجتماعی یک سازمان تخصصی است و به صورت عمومی نمی توان از جوانان استفاده کرد، اما نهایت تلاش ما این است تا با بهره گیری از عملکرد جوانان متخصص شمار زیادی از مشکلات حوزه بیمه ای ای را سامان دهیم. حق پرست در انتها نیز اضافه کرد: به صورت کلی هیچ تبعیضی در خصوص استفاده از جنسیتی خاص نداریم مگر در امور و مسئولیت هایی هایی خاص که دارای شرایط منحصر به فرد باشند. اجرای طرح برنامه ریزی توسعه خدمات غیرحضوری رییس سازمان تأمین اجتماعی در ادامه به نگاه ایران گفت: ما در این سال ها ها تلاش کردیم تا اقداماتی را انجام دهیم که از بروز مشکلات عدیده ای ای که برای کارهای بیمه ای ای ایجاد می شد شد جلوگیری کنیم. او در ادامه تصریح کرد: یکی از اصلی ترین ترین اقدامات ما در این حوزه آن بود که سعی کردیم تمامی مراحل ابلاغ، عرضه و بازرسی را به صورت الکترونیکی تبدیل کنیم. حق پرست همچنین عنوان کرد: ما حتی در این حوزه به دنبال راه اندازی پیک هایی هایی برای رساندن مدارک بیمه ای ای به دست متقاضیان هستیم که تا پایان امسال به صورت آزمایشی طرح درخواست و ارسال آن به صورت مجازی در دو استان انجام می شود. حق پرست دو دلیل اصلی برای مراجعات حضوری را درخواست برای دفترچه های های بیمه و صدور فیش های های بیمه ای ای عنوان کرد و گفت این دو خدمات به مرور به حوزه انجام الکترونیکی وارد خواهند شد.  تخلف ها و عدم شفافیت میان کارگر و کارفرما او در ادامه عنوان کرد: گاهی آماری که بر کاغذ وجود دارد با آنچه در واقعیت می گذرد گذرد تطبیق ندارد زیرا این اتفاق در اثر تخلف ها ها و توافق هایی هایی صورت می گیرد که کارفرما و کارگر با هم انجام می دهند. او در توضیح این مسئله ادامه داد: مثلاً گاهی برای پرداخت بیمه بیکاری با این مشکل روبه رو هستیم که کارفرما و کارگر با هم توافق کرده اند اند که کارگران از کار دست بکشند و در ازای آن بیمه بیکاری دریافت کنند که متاسفانه چنین اقدامی انجام پذیر نیست و این تناقض ها در آمارهای مربوطه مشکل ایجاد می کند.  مقابله با تخلف ها به عهده وزارت کار است حق پرست در ادامه به نگاه ایران توضیح داد: متاسفانه سازمان تأمین اجتماعی به تنهایی نمی تواند با تخلفات بیمه ای ای مقابله کند و در این مسئله وزارت کار هم دخیل است تا اگر تخلفی صورت گرفت، مراحل اعلام زیان و پرداخت غرامت هم صورت بگیرد. ورشکسشتگی قریب الوقوع سازمان تامین اجتماعی رییس سازمان تأمین اجتماعی در پاسخ به سوالی درباره گزارش آذرماه مرکز پژوهش های مجلس مبنی بر احتمال ورشکستگی سازمان تامین اجتماعی طی یک دهه آینده و درگیر شدن نیمی از جمعیت ایران با این موضوع گفت؛ متاسفانه نهاد قانون گذار و بعضی از دستگاه های تصمیم گیر دیر به این هشدار ما که از سالهای گذشته فریاد زده ایم توجه کرده اند. اما با این وجود به نطر من باز هم می توان برای مقابله با این موضوع تمهیداتی اندیشید. او به رکود مالی سازمان در کل کشور اشاره کرد و گفت: همه سازمان های های بیمه گر در سراسر دنیا یک دوره زندگی دارند که روندی بسیار طبیعی است. او همچنین ادامه داد: وضعیت اقتصادی فعلی سازمان تأمین اجتماعی شبیه پیری زودرس برای یک انسان است که البته بخشی از روند آن هم طبیعی است و در ارتباط مستقیم با اقتصاد کلان کشور است. او با اشاره به راهکارهای های موجود برای این معضل عنوان کرد: طبیعتاً سیاستگذاران اقتصادی می توانند با رونق کسب و کارهای مختلف و سرمایه گذاری در این حوزه کمی وضعیت بحرانی حال حاضر را سامان دهند اما به طور کلی سازمان در کل کشور در وضعیت نگران کننده ای ای به سر می برد. او همچنین گفت: در این میان ما شاهد آن هستیم که در بسیاری از موارد پرداختی سالیانه بیمه ما بسیار بیشتر از دریافت سالیانه ما است و به ازای هر ۳/۵ نفر بیمه گیر یک نفر بیمه پرداز وجود دارد. او همچنین به مسئله وابستگی نهادهای های بیمه گر به دولت نیز ورود کرد و گفت: در حال حاضر سازمان تأمین اجتماعی تنها سازمانی است که استقلال مالی اش اش حفظ شده و مابقی سازمان ها ها را عملاً دولت می گرداند.
به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code