| جمعه، 07 اردیبهشت 1403
نگاه ایران/گروه اقتصادی: رویدادکارآفرینی روستایی تتکا امروز چهارشنبه ۲۰ دی ماه در سالن اجتماعات علم و فناوری رشت برگزار شد. (گزارش تصویری را اینجا مشاهده کنید) مسعود ویسمه مدیر مرکز تتکا در گفت و گو با خبرنگار نگاه ایران با اشاره به اینکه گیلان، استان پایلوت ایجاد مرکز تسهیل گری و کارآفرین روستایی در کشور است، گفت: گیلان حدود ۲هزارو ۹۰۰ روستا دارد و باید از این ظرفیت بالا برای توسعه اشتغال استان بهره ببریم. او افزود: روستاهای گیلان نزدیک به شهر ها هستند اما از امکانات شهری کم بهره اند. ویسمه با بیان اینکه در استان گیلان بازارهای خوبی در حوزه های مختلف از جمله گردشگری و صنایع دستی وجود دارد، ادامه داد: در این مرکز بنا داریم ریدادی بوجود آوریم تا توانمندی های روستاییان در حوزه های مختلف شناسایی شوند. او خاطرنشان کرد: با توانمندی های روستاییان می توان ایده ها را تبدیل به کسب و کار کرد و برای تحقق این امر از وجود متخصصین و نخبگان روستایی استفاده خواهیم. به تجربه ثابت شده هیچ کس به اندازه خود روستاییان روستای خود را نمی شناسد. مرکز تتکا به تیم های تشکیل شده در روستا ها آموزش می دهد ویسمه با بیان اینکه حمایت تتکا ازروستاییان به صورت مشاوره ای برای ایجاد کسب و کار و هم ایجاد ارتباط بین شبکه های مختلف است، اضافه کرد: مرکز تتکا به تیم های تشکیل شده در روستا ها آموزش می دهد تا مهارت لازم برای تبدیل کرده ایده هایشان به کسب و کار را بدست آورند. او گفت: شرکت هایی که از این ایده ها تشکیل می شوند آماده ارایه محصولات و خدمات روستایی به بازارهای هدف می شوند. ویسمه در ادامه با اشاره به اینکه خدمات و محصولات روستاییان گیلان قابل فروش در بازارهای ملی و فراملی هستند، تصریح کرد: بری تحقق این امر آموزش و تبادل اطلاعات ضروری است. او گفت: ایده های تتکا صرفا برای روستاییان نیست و در حال حاضر صد نفر در این کلاس برای تولید محصولات مشتری پسند و کسب بازارهای هدف در حال آموزش هستند که ساکن شهر هستند. خاک روستاهای گیلان از طلا هم ارزشمند تر است مدیرمرکز تتکا با اشاره به اینکه خاک روستاهای گیلان از طلا هم ارزشمند تر است و باید آن ها را به صورت مجازی به گردشگران داخلی و خارجی معرفی کنیم، گفت: باید شناخت کافی ازروستاهای گیلان به گردشگران معرفی کرد و تحقق این اهداف با تبلیغات درست و اطلاع رسانی های صحیح محقق می شود. او گفت: کسب اطلاعات لازم از ساکنین روستاه ها باید انجام شود. تلاش برای ارتقای گردشگری سلامت در روستاهای گیلان ویسمه ادامه داد: تلاش داریم گردشگری سلامت را در روستاهای گیلان ارتقا دهیم و در حال حاضر اقداماتی در حال انجام است. او گفت: گیلان با وجود تاسیسات خوب در حوزه درمان و بیمارستان ها حرفهای زیادی برای جذب توریسم در حوزه سلامت دارد که باید بر آن متمرکز شویم. ویسمه در ادامه از استقبال مشتریان شهرنشین از محصولات کشاورزی روستاییان گیلان خبرداد و گفت: اگر برند و بسته بندی مناسب در روستا ها اتفاق بیفتد شاهد رونق اقتصادی و کسب بازارهای هدف بیشتر برای خرید محصولات و خدمات روستاییان خواهیم بود. افزایش تمایل افراد شهرنشین برای مصرف محصولات ارگانیک روستایی او با بیان اینکه تمایل افراد شهرنشین برای خرید و مصرف محصولات ارگانیک روستایی رو به افزایش است، افزود: باید دغدغه های این مشتریان را در مورد بهداشت و دیر فاسد شدن این کالا ها از بین ببریم. شناسایی افراد تاثیرگذار با اجرای طرح تتکا برای توسعه اشتغال روستایی او گفت: با اجرای طرح تتکا افراد تاثیرگذار برای توسعه اشتغال روستایی شناسایی شده اند وهدف مهم این طرح رونق کسب و کار درروستاهای گیلان و ایجاد شغل برای جوانان روستایی است.
به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code