| شنبه، 01 اردیبهشت 1403
نگاه ایران:  به نقل از خانه ملت، حسن روحانی امروز  19 آذر ماه در تشریح خصوصیات لایحه بودجه 97 گفت: امیدواریم در اواخر دی ماه شاهد بررسی این لایحه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی باشیم و تا آغاز دهه فجر دوازدهم بهمن، لایحه صورت قانونی در اختیار دولت به قرار بگیرد.

رییس جمهورهمچنین تصریح کرد: لایحه بودجه امسال کاملا متفاوت با بودجه های سال های گذشته است. در واقع در این لایحه بودجه به خوبی روشن شده که بودجه تنها یک لیست درآمدی و هزینه ای نبوده بلکه برشی از برنامه 4 ساله دولت است.

وی ادامه داد: به محضر ملت ایران و نمایندگان مجلس عرض می کنم که تمام وعده های اصلی دولت دوازدهم در انتخابات اردیبهشت 96، چارچوب های اصلی آن در این لایحه تبلور دارد و بودجه سال 97 به معنای آغاز اجرای برنامه های دولت دوازدهم است و تمام وعده های اصلی که دولت به مردم در انتخابات داده و هر آنچه مورد مطالبه مردم در ایام انتخابات بود، که مردم از ما اشتغال، رشد اقتصادی، رفع فقر و کاهش نابرابری ها و تحرک در طرح های اصلی و مهم و حضور بخش خصوصی در اقتصاد کشور بود، در این لایحه قابل مشاهده است.

روحانی همچنین تصریح کرد: تبصره های 14، 18 و 19 لایحه بودجه امسال  تحولی بزرگ در بودجه نویسی است و دولت روند جدیدی را آغاز کرده که در سال های بعد ادامه می دهد.

پایه اصلی بودجه 97 شفافیت و پرداخت اعتبار به دستگاه ها بر مبنای عملکرد 3 ماهه آنها است

رییس دولت یازدهم تاکید کرد : پایه اصلی بودجه امسال شفافیت و پرداخت اعتبار به دستگاه ها بر مبنای عملکرد 3 ماهه آنها است. آنچه در گذشته انجام می گرفت این بود که دستگاهی می گفت سال گذشته هزار تومان گرفتم و 990 تومان خرج کردم و برای سال آینده حداقل 10 درصد اضافه یعنی 1100 تومان می خواهم و کسی که هزار تومان بودجه داشت و با صرفه جویی 800 تومان خرج کرد در سال آینده به مراتب کمتر دریافت می کرد.

وی ادامه داد : از این رو برای هزینه کردن رقابتی به ویژه در ماه های آخر سال صورت می گرفت که هزینه کنند تا بودجه بیشتر بگیرند.

بودجه نویسی بدون شفافیت در هزینه ها درگیر دور باطل است

روحانی در ادامه گفت : در بودجه نویسی در ادوار گذشته  تسلسلی به وجود آمده بود، مسیری انتخاب شده بود که به نفع کشور نبود و شفافیت در آن نبود و  دستگاه ها تشویق به اجرا نمی شدند و نمی دانستیم یک خدمت به چه میزان برای دولت هزینه دارد. اگر بنا است بیماری معالجه شود، عمل جراحی صورت گیرد، دانشجویی تربیت شود، دانش آموزی به مدرسه برود، چه هزینه ای دارد.

وی افزود : دانش آموز را با قیمت گران تر در مدرسه سطح پایین تر می گذاشتیم و هزینه زیادی آن هم از جیب مردم می کردیم اما به چه قیمتی!؟ دولت باید بتواند با بخش خصوصی رقابت کرده و یا واگذاری صورت دهد.

34 درصد بودجه 97 عملیاتی است/ بودجه 97 در بخش استانی 100 عملیاتی است

ما بر مبنای عملکرد بودجه ریزی می کنیم و هدف و نتیجه داشته باشد و مبنای آن نباید هزینه سال گذشته باشد تمام بودجه های سال گذشته ما بر مبنای سال گذشته است که در بودجه امسال برنامه ریزی بر مبنای عملکرد آغاز شده است. حدود 34 درصد بودجه ای که تقدیم شما می شود بودجه عملیاتی بوده که باید این روند ادامه پیدا کند تا همه بودجه های ما عملیاتی شود.

وی ادامه داد : طبق این بودجه در بخش استانی 100 درصد بودجه عملیاتی خواهد بود. از سوی دیگر تمرکززدایی را داریم که بودجه به گونه ای تنظیم می شود که همه اعتبارات و هزینه ها در اختیار تهران است و 3 درصد اعتبارات هزینه ای و با مقدار کمی بودجه عمرانی به استان داده می شود که برای سال آینده به جای 4 درصد، 24 درصد بودجه در بخش هزینه ای در اختیار استان ها و 30 درصد در حوزه عمرانی در اختیار آنها قرار می گیرد.

مسئولیت سنگین سازمان برنامه و بودجه در بودجه 97

روحانی تصریح کرد : باید بگذاریم استان ها بدانند چه مقدار هزینه و درآمد دارند و خودشان مدیریت کنند، نمایندگان مجلس در هر استانی راحت تر بتوانند به کار استان و استاندار و مسئولان استان نظارت کنند و ما بر مبنای عملکردهای 3 ماهه نظارت کرده و بودجه در اختیار آنها بگذاریم. سازمان بودجه طبق بودجه امسال مسئولیت سنگینی بر دوش داشته و باید نظارت کند.

اگر روند بودجه ریزی تغییر نمی کرد دولت بعدی امکان اداره کشور را نداشت

روحانی در ادامه با بیان اینکه در طول سال ها ردیف هایی گذاشته شده که معلوم نیست از کجا درآمد داشته و در کجا هزینه می شود، عنوان کرد: ردیف ها در بودجه امسال تعیین تکلیف شده است لذا ما باید بر ردیف ها نظارت کنیم که پول کجا می رود و چگونه مصرف می شود و اگر قرار باشد روند سال های گذشته ادامه پیدا کند، دولت بعدی نمی تواند کشور را اداره کند و در بن بستی قرار می گیریم از این رو در بودجه امسال برای تمام چالش های کشور برنامه داریم و در 4 سال آینده ادامه می دهیم.

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه در دولت یازدهم تلاش برای ثبات اقتصادی داشتیم و می خواستیم قطار روی ریل قرار بگیرد که هم اکنون روی ریل است، اظهار داشت: اکنون سرعت و دقت لازم می خواهیم تا به اهداف خود برسیم چنانچه در سال های گذشته از آغاز نگران رشد منفی در کشور بودیم و تلاش داشتیم اقتصاد قابل رشد باشد، تورم قابل کنترل باشد، صندوق های بازنشستگی عملکرد درست داشته باشد، بودجه ریزی شفاف و با نظارت باشد، در اشتغال مثبت عمل کرده و در فقر قدم مهمی برداریم.

لایحه بودجه 97 بر مبنای اشتغال فراگیر، رفع فقر و ایجاد عدالت نوشته شد

وی ادامه داد: اگر بخواهیم بودجه امسال را در یک جمله خلاصه کنیم، بودجه سال 97 بودجه ای بر مبنای اشتغال فراگیر، رفع فقر و ایجاد عدالت است چنانچه در گذشته شرایط ما به گونه ای بود که دولت می بایست مسیر اقتصاد را در جهت رشد و توسعه قرار می داد که در دولت یازدهم رشد مثبت داشتیم جز سال 92 که نیمه سال آمده بودیم و رشد منفی سال قبل آن که حدود 7 درصد بود و آن را در پایان سال 92 به 2 درصد رساندیم و در باقی سال ها رشد مثبت داشتیم که در سال 95 به رشد دو رقمی رسیدیم.

رئیس قوه مجریه همچنین تصریح کرد: آنچه در فصل اول امسال در مقایسه با فصل اول سال گذشته در رشد اقتصادی اعلام می شود، بدون نفت 7 و با نفت 6.5 درصد است که قدم خوبی در رشد برداشته شده و هدف گذاری ما نیز در طول دولت دوازدهم این است که رشد بالای 5 درصد به صورت سالانه داشته باشیم که نیاز به تلاش و سرمایه گذاری های اقتصادی دارد.

تورم در دولت یازدهم مهار شد/ مهار تورم را ادامه می دهیم

وی افزود: تورم در دولت یازدهم مهار شد و بنا داشتیم یک رقمی باشد که خیلی زود به این هدف رسیدیم و این تورم تا امروز یک رقمی باقی مانده که مهار آن را نیز ادامه می دهیم.

پیش بینی وجود 840 هزار نیروی فعال جدید کار در سال آینده

روحانی در ادامه یادآور شد: در گذشته وعده هایی در رابطه با سرعت بخشیدن به روند اشتغال سر داده شد اما در دوفصل آغازین سال جاری نسبت به سال گذشته اشتغال خالص 750 هزار است، البته این با رقم نیروهای فعال در بازار کار فاصله دارد لذا پیش بینی ما این است که در سال آینده نیروهای فعال جدید برای بازار کار حدود 840 هزار نفر باشند، به این معنا که حرکت بزرگی را باید انجام دهیم.

وی افزود: از این رو برای اشتغال در لایحه بودجه سال آینده مسئله مهم تلقی شده، در واقع ما با درآمد پیش بینی شده در تبصره 18 و با اهرم کردن این درآمد برای استفاده از صندوق توسعه ملی و همچنین تسهیلات بانک ها، با هم یک رقم بزرگی را برای اشتغال در اختیار می گذارد.

دولت وظیفه کارفرما برای بیمه را متقبل می شود

رئیس جمهور با یادآوری تجربه ‍ های بد در حوزه اشتغال، گفت: متاسفانه هر دولتی در این زمینه به نتیجه مثبت نرسیده، از این رو ما در تلاشیم برای این موضوع تسهیلات بانکی را در امور خاص  و ویژه کاهش داده و در برخی موارد وظیفه کارفرما برای پرداخت بیمه را متقبل شویم تا شاهد حرکت ارزشمند در این بخش باشیم. بنابراین اگر لایحه دولت در مجلس به همین صورت پیشنهادی به تصویب نمایندگان برسد، قطعا سال آینده شاهد حرکت بسیار پر شتاب در اشتغال خواهیم بود.

وی با تاکید بر اینکه دولت برای تدوین آیین نامه بودجه سال 97 به زمان بیشتر نیاز دارد، گفت: از این رو خواهشمندیم مصوبه بودجه تا 12 بهمن ماه به دولت ابلاغ شود.

رشد مسکن در سه ماهه اول سال جاری به مثبت7 رسید

روحانی با اشاره به اینکه بخش مسکن صنعت پیشتاز در اشتغال است و صدها شغل را در کنار خود دارد، تصریح کرد: در سال های قبل رشد منفی را در بخش مسکن شاهد بودیم با اینکه رشد کلی کشور مثبت بود، اما از زمستان سال گذشته این حرکت اصلاح شد و به سمت رشد مثبت در مسکن پیش رفتیم لذا در سه ماهه اول رشد مثبت هفت بوده و در بخش معدن رشد 5 است لذا در بخش مسکن میدان برای حرکت داریم.

تبدیل بیابان ها به مسکن مهمترین گرفتاری در بخش مسکن است

روحانی راهکار تامین مسکن، نوسازی بافت فرسوده، تامین امنیت جانی و بازگرداندن نشاط به جامعه را در طرحی به نام «بازسازی در بافت فرسوده و حاشیه شهرها» دانست و گفت:  مهمترین گرفتاری ما در دولت های گذشته تبدیل بیابان ها به مسکن بود، در حالی که در وسط شهر باید خانه های کوچک فرسوده را نوسازی و به مسکن امن برای مردم تبدیل کرد. هم اکنون در قلب تهران و سایر شهرهای بزرگ محلات فرسوده ای است که باید نوسازی و به مسکن مناسب تبدیل شود .

مسکن مهر از جیب فقرا ساخته شد

روحانی با تاکید بر اینکه نوسازی بافت فرسوده به بودجه نیاز ندارد، افزود:برای این اقدامات نیازی نیست در صندوق و پایه پولی و بانک مرکزی دستبرد بزنیم، متاسفانه مشکل مسکن مهر پایه های سفت و ناامن نیست بلکه مهم ترین مشکل منابعی است که از جیب مردم برداشته شده و استقراض از بانک مرکزی است، در حقیقت مسکن مهر از جیب فقرا ساخته شد.

وی ادامه داد: نتیجه این اقدامات تورم 45 درصدی بود که به جهت ریشه غلط مسکن مهر رقم خورد، گفت: در هر حال مسکن مردم باید به طور صحیح درست شود و در این زمینه به پول بانک مرکزی نیاز نیست در واقع سرمایه دار با صرف سرمایه و زمین در اختیار اقدام به دو برابر نیاز مسکن در محلات خواهد کرد.

رئیس جمهور یادآور شد: تحول و بازسازی در بافت فرسوده نیاز اصلی است، از این رو جلسات متعددی در دولت 12 در این زمینه برگزار شد، حتی سرمایه گذاران بخش خصوصی با مسئولان دولتی دعوت شدند، آنها گفتند نیازی به هیچ نداریم تنها داشتن مشتری را شرط لازم دانستند.

ساخت 200 هزار واحد مسکونی با تسهیلات جدید گام نخست در بخش اشتغال

وی ادامه داد: برای این نوع اقدامات به تسهیلات ارزان قیمت برای خانه اولی ها و نوسازی بافت فرسوده نیاز است، در واقع در حوزه اشتغال یکی از قدم های مهم در این زمینه، ساخت سالانه 200 هزا واحد مسکونی با تسهیلات جدید است، در حقیقت دولت سازنده ساختمان نیست در واقع دولت تنها نظارت می کند.

لزوم افزایش تعاملات با جهان برای تحول در بخش صادرات غیرنفتی

وی با تاکید بر اینکه در بخش صادرات غیرنفتی نیازمند تحول هستیم، گفت: در زمینه صادرات غیرنفتی لایحه بودجه توجه ویژه شده و کاملا با شکل و چارچوب جدیدی پیشنهادات ارایه شده تا زمینه تحولی بزرگ رقم خورد. در زمینه صادرات غیرنفتی باید در وهله اول فضای جهان و منطقه آماده و برای سرمایه گذاری و فروش نفت زمینه های سرمایه گذاری ایجاد شود که در تمام این بخش ها به تعامل سازنده با جهان نیاز است.

پایه های اصلی تروریسم در منطقه فرو ریخت

روحانی با اشاره به نیاز به تعامل گسترده با جهان، ادامه داد: در سال های اخیر در منطقه امنیت و ثبات را به منطقه باز گرداندیم لذا دست رزمندگان مقاومت را می بوسیم که عراق، لبنان و سوریه را امن کردند و در آینده نیز یمن امن می شود زیرا تمام تلاش ما این است. البته همه مشکلات امنیتی حل نشده اما پایه های اصلی تروریسم در منطقه فرو ریخته که کار بزرگی است.

رئیس جمهور یادآور شد: امروز باید در منطقه از لحاظ فرهنگی و سیاسی در عراق، پاکستان، سوریه و سایر کشورها فعال شویم لذا به تحرکی برای صادرات نیاز است که بخش عمده مشکل اشتغال از طریق صادرات غیرنفتی حل می شود. در حقیقت امروز منطقه امن تری داریم بنابراین با کشورهای همسایه که حرف های بی منطق می زند، مشکلی نداریم. در واقع اگر عربستان سعودی به عنوان کشور همسایه ما بمباران یمن را از فردا قطع و سر تواضع خود در برابر اسرائیل را بلند کند و به ملت خود و منطقه اتکا کند، ما از فردا مشکلی با عربستان نخواهیم داشت.

روابط ایران با دنیا طبق عهد و پیمان های قانونی

روحانی یادآور شد: عربستان باید بمباران یمن را قطع کند و التماس برای رابطه دوستانه با صهیونیسم را قطع کند لذا آنها باید آغازگر برقراری روابط باشند. از این رو به دنیا اعلام می کنیم روابطمان با دنیا طبق عهدمان است، لذا مثل آمریکا پیمان شکنی نمی کنیم. جمهوری اسلامی به سختی پیمان می بندد و قرارداد را به سختی امضا می کند اما وقتی امضا کرد پای امضای خود می ایستد و به عهد وفا می کند.

کاهش نرخ سود تسهیلات و فاینانس تحولات اقتصادی بزرگ در سایه برجام

وی افزود: ما ایرانی و دارای فرهنگ بلند هستیم و به اروپا، آمریکا و سایر کشورها می گوییم تا آنها پای عهد خود هستند، ما پای عهد خود خواهیم بود و آغازگر نقض برجام نخواهیم بود. اگر روزی آنها بخواهند نقض کنند، مشکلی نداشته و مسیر لازم را پیش بینی کرده ایم اما در شرایط امروز در سایه برجام دو تحول بزرگ در زمینه اقتصاد، در ماه های اخیر به وجود آوردیم. نخست کاهش نرخ سود تسهیلات بود.

رئیس جمهور یادآور شد: هنگامی ، سرمایه گذاری در کشور انجام می شود که سرمایه گران نباشد لذا سرمایه را باید ارزان کنیم تا بتوانیم با دنیا و در صادرات غیرنفتی رقابت کنیم، امروز 3 درصد تسهیلات بانکی کاهش یافته که باید ادامه پیدا کند؛ دوم فاینانس و سرمایه گذاری خارجی است که امروز آسان تر شده است. قراردادهایی که با بانک های آسیایی بسته شده، در واقع امروز ده ها میلیارد تومان اعتبار در اختیار ماست که می توانیم استفاده و بهره برداری کنیم.

وی ادامه داد: از طریق اصلاح قیمت ها، معادل رقمی به دست آورده را از صندوق توسعه می گیریم که هر دو در بانک ها قرار گرفته و بانک نیز سهم خود را روی آن گذاشته و این مجموعه تجهیز منبع جدیدی برای اشتغال به ویژه در صادرات غیرنفتی، بافت فرسوده، کشت های گلخانه ای و سایر موارد خواهد بود.

تدوین بودجه سال 97 بر پایه اشتغال زایی و رفع فقر

روحانی در ادامه اولین ویژگی بودجه سال 97 را موضوع اشتغال دانست و گفت: مشکل اشتغال باید در این بودجه برطرف شود. بحث اشتغال به دولت و مردم اعلام می کند که با تجهیز این منابع می توانیم حرکت بزرگی را در اشتغال به وجود بیاوریم که مسأله مهم در سال آینده است. موضوع دوم رفع فقر است که این بودجه برای آن تدوین شده است.

وی افزود: در تبصره 14 این بودجه اساسا به موضوعات بالا پرداخته شده تا بتوانیم به هدف رفع فقر مطلق برسیم. در واقع برای نخستین بار جمهوری اسلامی ایران قدم بسیار مهم و بزرگی برای استاندارد سازی زندگی مردم در بخش اقشار ضعیف بر می دارد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه نخستین قدم های وعده ای که به مردم در این بودجه دادیم، برداشته شده است.، گفت: رفع فقر مطلق از بودجه 97 آغاز می شود، همه نمایندگان برای فقرای جامعه نگران هستید که حق دارند. در واقع همه می دانیم اقشاری در جامعه شرایط خوبی ندارند. در واقع سه برابر شدن پرداختی گروه هایی مورد حمایت و تحت پوشش کمیته امداد در سال 96 نسبت به سال گذشته اولین قدم مهم دولت برای رفع فقر بود که این روند ادامه می یابد.

استاندارد حداقل های زندگی تعیین و اعلام می شود/ نیازمندان تنها باید یارانه نقدی دریافت کنند

وی با تاکید بر تعیین استاندارد حداقل زندگی مردم در سال آینده ، گفت:  این موضوعی را در سال 97 اعلام می کنیم و در چند استان به صورت پایلوت اجرا می کنیم. از این رو در مرحله نخست استانداردی را برای حداقل زندگی تعیین و اعلام می کنیم تا همه مردم از حداقل های درآمدی در زندگی برخوردار باشند، البته نیازمندان می واند در سازمان حمایتی ثبت نام کند.

روحانی با اشاره به اینکه آغاز نظام تأمین اجتماعی در سال آینده به صورت گسترده، تصریح کرد: تمام اقشار ضعیف جامعه از حداقل زندگی استاندارد باید برخوردار شوند که از بودجه 97 آغاز می شود. نمایندگان در بخش یارانه اصلاحات لازم را با کمک دولت انجام دهند زیرا در بخش یارانه معتقدیم آنهایی که نیازمند هستند باید به یارانه برسند.

تبدیل سازمان هدفمندی یارانه به صندوق رفاه اجتماعی امید

وی ادامه داد: سازمان هدفمندی یارانه به صندوق رفاه اجتماعی امید تبدیل می شود لذا شرایط جدیدی را برای یارانه نقدی به وجود می آوریم. از این رو دولت هرآنچه در تبصره 14 به دست آورد را برای رفع فقر مطلق هزینه یا برای رفع مشکلات در بخش سلامت صرف خواهد کرد که این کار دومی است که در بودجه 97 انجام می گیرد.

وجود 6 هزار طرح ملی و 65 هزار طرح استانی نیمه تمام است

روحانی در ادامه با بیان اینکه مسأله مورد تأکید بعدی در بودجه در تبصره 19 است، گفت: طرح های نیمه کاره ای داریم که بخشی از سرمایه کشور در نقطه ای قفل شده است و سرمایه ملت در آن تلف می شود، لذا 6 هزار طرح نیمه تمام ملی و 65 هزار طرح استانی نیمه تمام است که باید تعیین تکلیف شود، در این صورت مشکل رفاه، اشتغال و بسیاری از مشکلات ملت حل می شود.

368 هزار میلیارد تومان مجموع منابع عمومی دولت در بودجه 97

رئیس جمهور یادآور شد: آنچه که به عنوان بودجه عمرانی داریم، تحول جدید است. منابع عمومی دولت در مجموع امسال 368 هزار میلیارد تومان است که در این لایحه تقدیم مجلس شورای اسلامی می شود. در زمینه بودجه عمرانی نیز قصد داریم بودجه این بخش را به به اهر تبدیل کنیم تا بتوانیم در کنار صندوق و منابع بانک ها و همچنین بخش خصوصی و دولت جمع شوند. در این صورت طرح های نیمه تمام تکمیل شده و شاهد یک حرکت بزرگ در بخش عمرانی کشور در همه استان ها خواهیم بود.

روحانی با یادآوری کاهش درآمد نفتی در سال های گذشته، گفت: علیرغم شرایط سخت موجود تا پایان سال درآمد نفتی به طور متوسط 50 دلار می شود. دولت طبق مصوبه مجلس، 30 درصد درآمد نفت و گاز را به صندوق توسعه ملی واریز کرده که قاعدتا 2 درصد به آن اضافه خواهید کرد لذا پیش بینی ما این است که 32 درصد در سال آینده بیش از  15 میلیارد دلار می شود. از این رو 20 درصد در صندوق برای طرح ها باقی و 12 درصد اضافه می ماند، بنابراین از نمایندگان خواسته شده برای طرح های مهم پیش بینی شود.

ضرورت اصلاح امور بانکی با هزینه کرد از بخش باقی مانده درآمدهای نفتی

وی ادامه داد: نخست اصلاح امور بانکی است زیرا اصلاح وضعیت اقتصادی به اصلاح  امور بانکی وابسته است، هرچند تا کنون چند اصلاح در امور بانکی انجام گرفته است. دولت در روزهای و ماه های پایانی دولت یازدهم و روزهای آغازین دولت دوازدهم همه تلاش خود را به کار گرفته تا خسارتی که از طرف چند تعاونی اعتباری در کشور به وجود آمده را جبران و حل کند.

6 تعاونی متخلف 25 درصد بازار پولی کشور را در اختیار گرفتند/ دولت به دنبال جبران تخلفات صورت گرفته

روحانی یادآور شد: متاسفانه 6 تعاونی متخلف 25 درصد بازار پولی کشور را در اختیار گرفتند و در مورد سود تسهیلات روزانه تصمیمات اشتباه و نجومی اتخاذ کردند لذا هر روز اراده می کردند بازار سکه و ارز و املاک را به هرگونه که می خواستند به هم می ریختند.

انتقاد از فشار و سفارش افراد خاص برای جلوگیری از تعطیلی تعاونی های مالی متخلف

رئیس جمهور تصریح کرد: دولت یازدهم با استمداد از مقام معظم رهبری که برای ایشان توضیح دادیم، زندگی حدود 4 میلیون نفر در حال تلف شدن است، با این صندوق ها برخورد کرد، با این حال از همه ارگان ها به ما نامه می زنند که موسسه آنها تعطیل نشود. متاسفانه سفارش ها از سوی افراد خاصی بود لذا مشخص شد با چه دغلکاری افکار بسیاری افراد را نیز منحرف کرده بودند.

سپرده 98 درصد سپرده گذاران تعاونی های متخلف برگردانده شد

روحانی ادامه داد: در هر حال با کمک رهبری، شورای عالی امنیت ملی و سه قوه به بانک مرکزی اختیاراتی داده شد لذ 98 درصد سپرده گذاران پول خود را کامل دریافت کرده یا تا پایان این ماه دریافت خواهند کرد. 2 درصد باقی مانده اند که بانک مرکزی، نمایندگان روسای سه قوه و دادگاه ها در حال تلاش برای شناسایی اموال آنها هستند تا این مشکل نیز حل شود. در واقع حل 98 درصد مشکل سپرده گذاران به یک معجزه شبیه بود لذا نباید اجازه تکرا چنین حوادثی در کشور داده شود.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی هر اختیاری می خواهد شورای عالی امنیت ملی به آن می دهد تا از افزایش مشکلات گرفته شود، گفت: به طور یقین اگر نیازی به قانون باشد، نمایندگان مجلس نیز کمک خواهند کرد زیرا این موسسات زندگی مردم و اقتصاد کشور را نابود کرده بودند.

3 میلیارد دلار برای اصلاح امور بانکی و 2 میلیارد و 150 میلیون دلار برای محیط زیست نیاز است

روحانی یادآور شد: ارتباط بانک ها با بانک های خارج، بالا بردن سرمایه بانک ها و کاهش نرخ تسهیلات از گام های مهمی بود که برداشته شده، با اصلاح امور بانکی قدمهای مهمتری برداشته می شود، در حقیقت به 3 میلیارد دلار برای اصلاح این امور و به بیش از 2 میلیارد و 150 میلیون دلار برای محیط زیست نیاز است.

رئیس جمهور در ادامه ریزگرد، هوا و خاک آلوده، مشکل آب، وضع تالاب ها و دریاچه ها، مشکل پسماندها را از دیگر معضلات بزرگ کشور دانست و گفت: این مشکلات را باید در سراسر نقاط کشور حل کنیم. هرچند نهال کاری در جنوب را شروع کرده ایم و به این سمت در حال حرکتیم که همه دستگاه هایی که با نفت گاز کار و کوره کار می کردند با گاز کار کنند.

وی افزود: قدم های خوبی برای حل ماشین های فرسوده برداشته شده اما هنوز مشکلاتی وجود دارد، وضع مسکن و بافت فرسوده، معضل آب در دستور است، در واقع بهترین راه حل معضل آب، بهره وری از آب است که می توان نخستین قدم باشد. در حقیقت آب کشاورزی باید شرایط درستی پیدا کند. هرچند طرح هایی در حال اجرا است.

روحانی کشت های گلخانه ای و سامانه نوین آبیاری را بسیار مهم دانست و گفت: 2 میلیارد و 150 میلیون برای این امر اختصاص دادیم، لذا آماده ایم که مجلس به جای 20 درصد، 32 درصد را از منبع نفتی کسر کرده و به صندوق واریز کند اما برای طرح های مهم کشور مثل محیط زیست و اصلاح امور بانکی به عنوان دو معضل بزرگ کمک کند.

صندوق بازنشستگی، صندوق تأمین اجتماعی و بانک ها باید دست از بنگاه داری بردارند

رئیس جمهور با بیان اینکه وضع صندوق های بازنشستگی ما درست نبوده است، گفت: تمام مشکلات کشور از بیرون مرزها نیامده بلکه خودمان در بسیاری از موارد تصمیم اشتباه و ناقص گرفته ایم که باید برطرف شود. در زمینه صندوق ها باید قدم های بزرگی برداریم که نخستین قدم اینکه صندوق بازنشستگی، صندوق تأمین اجتماعی و بانک ها دست از بنگاه داری بردارند و تمام بنگاه های خود را عرضه کرده و به فروش برسانند. البته داشتن سهام اشکالی ندارد اما مدیریت بنگاه باید تحویل داده شود.

وی ادامه داد: اولین قدم مهم را دولت در این زمینه برداشته و نمایندگان باید حمایت کنید تا در بودجه 97 شاهد تحول بزرگ باشیم.

تعرض به قدس توطئه جدید آمریکا در منطقه

روحانی در پایان یادآور شد: بعد از اینکه توطئه ابرقدرت ها در منطقه برای مسلط کردن گروه های تروریستی بر مردم مظلوم منطقه با شکست مواجه شد، امروز آمریکایی ها توطئه جدیدی را با کمک صهیونیست ها آغاز کرده اند و آن تعرض به قدس شریف است. جمهوری اسلامی تاکنون در برابر توطئه قدرت های بزرگ و آمریکا و استکبار و توطئه های صهیونیسم ساکت نبوده لذا هر قدمی که بتوانیم برای حمایت از ملت مظلوم فلسطین و جایگاه مقدس بیت المقدس که سرزمین مسلمان هاست، بر می داریم.

رئیس جمهور تصریح کرد: ما ایرانی ها در برابر حراست از قدس شریف و حقوق ملت فلسطین در تمام لحظات حال و آینده به عنوان یک آرمان مقدس مورد نظر است و آمریکا و صهیونیسم در این توطئه موفق نخواهند بود و ملت های اسلامی روزی قدس را به عنوان اولین قبله گاه مسلمین اعلام می کنند.

به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code