| سه شنبه، 04 اردیبهشت 1403
نگاه ایران/ مهدیه عطایی: دومین جشنواره «سوگ صحنه» ظهر امروز 29 آبان در سالن وارش مجتمع فرهنگی هنری خاتم الانبیا رشت به کار خود پایان داد. فراخوان این جشنواره تیرماه گذشته، صورت گرفت و از 29 اثر ارسال شده به دبیرخانه 5 نمایش به مرحله ی اجرا رسیدند. رضا میر معنوی، فرهاد رحمان زاده و اکبر صمدی نیا داوری این جشنواره را بر عهده داشتند و وحید محبوب بشری به همراه هومن میر معنوی بازبینی آثار را متحمل شدند. عاشورا به مثابه یک تراژدی قوی غلامرضا میر معنوی داور و دبیر جشنواره در مراسم اختتامیه با برشمردن ویژگی های تراژدی های بزرگ جهان گفت: هیچ قصه ای به عمق، اصالت و عظمت واقعه ی کربلا نمی شود. او تاکید کرد: برگزاری این جشنواره، محدود به روایت ماجرای کربلا نشد بلکه تاثیر آن را در زندگی روزمره می بینیم. او سوگ صحنه را فرصتی دانست تا هنرمند همه ی قابلیت های خود را به نمایش بگذارد و هنر ناب نمایش را در این چارچوب اجرا کرد. میر معنوی ابراز امیدواری کرد سال آینده با منطقه ای شدن این جشنواره شور و اشتیاق خاصی به تئاتر استان منتقل شود. هدف سوگ صحنه مردمی شدن هنر است فیروز فاضلی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با تاکید بر عقلانیت و تفکر روی مسئله ی عاشورا اربعین را نشان کمال این نهضت معرفی کرد.

فاضلی واقعه ی عاشورا را دربرگیرنده ی ژانرهای متفاوتی از حماسه تا تراژدی معرفی کرد و اضافه کرد این جشنواره قابلیت افزودن شبیه خوانی، نقالی و تعزیه را داراست.

او در خصوص ملی و سپس جهانی شدن این جشنواره بر نقش سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تاکید کرد.

فاضلی بر لزوم برنامه ریزی دقیق برای جشنواره هایی از این دست تاکید کرد چرا که هدف سوگ صحنه مردمی شدن هنر است و نباید با تجمیع آن در یک محل آن را در مکانی که ریشه دوانده است نابود کرد.

تأکید بر نقش محرم و صفر در فراگیری اسلام

محمدحسن عاقل منش، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر رشت نیز در این نشست با گرامیداشت یاد شهید مدافع حرم گیلانی از تاثیرگذاری رو به رشد اسلام در جهان سخن گفت. او محرم و صفر را به عنوان یکی از مهم ترین پتانسیل های اسلام خواند. عاقل منش تاکید کرد حق طلبی و روحیه مبارزه از وجوه اثرگذار رشد و گسترش این دین است.

در ادامه هیات داوران برگزیدگان بخش های مختلف«سوگ صحنه» را معرفی کردند. آرای هیات داوران این جشنواره به شرح زیر است: در بخش طراحی صحنه، مرتضی رفعتی برای نمایش «غریبانه»موردتقدیر قرار گرفت و بهترین طراحی صحنه به نمایش «شب شیشه ای» با طراحی اشکان نیک روش معرفی شد. در بخش طراحی لباس، حبیبه باقرزاده برای نمایش دلالان جهنم موردتقدیر قرار گرفت و هیات داوران در این بخش برگزیده ای نداشت. در قسمت بهترین نویسندگی، بهناز رفعت برای تئاتر «سلاله» برگزیده و از رضا جوینده برای نمایش «دلالان جهنم» تقدیر شد. در بخش موسیقی هم هیات داوران برگزیده ای انتخاب نکردند و به تقدیر از موسیقی نمایش «عاشوراییان» میلاد منفرد بسنده کردند. در قسمت بازیگری جشنواره سوگ صحنه، لوح سپاس برای حضور بازیگران: قاسم دباغچیان، ایلیا ارچین، ارمین بابایی و زهرا فتحی اهدا شد. عنوان بهترین بازیگر مرد مشترکا به امین حسین زاده (شب شیشه ای) و محمد آقا پور(دلالان جهنم) رسید و از فرزین مشوقی برای بازی در نمایش «سلاله» تقدیر به عمل آمد. تندیس بهترین بازیگر زن جشنواره را مژده رفعت برای «سلاله» با خود به خانه برد و از حنانه بیابانی برای « دلالان جهنم» تقدیر شد. سارا وحدی برای گریم تمام کارها موردتقدیر هیات داوران و هیات اجرایی جشنواره قرار گرفت. عنوان برگزیده ی بخش کارگردانی را اشکان نیک روش برای شب شیشه ای دریافت کرد و رضا جوینده برای «دلالان جهنم» تقدیر شد.  

به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code