| جمعه، 31 فروردین 1403
شراکت رنو در روسیه مکان‌یابی سرمایه‌گذاری در ایران را تغییر می‌دهد؛
       کد خبر: 152340
نگاه ایران: در توسعه صنعتی در کشور معمولا به مزایای جغرافیایی و ژئوپولیتیک مناطق کمتر توجه می شود. اتصال مناطق تولیدی به بازار های بالقوه صادراتی و مزایای ذاتی مناطق در تولید و لجیستیک، عامل مهمی در اقتصادی تر بودن طرحهای توسعه ای می باشد. متاسفانه آگاهانه و یا ناآگاهانه در بسیاری از طرحهای کلان صنعتی، روابط سیاسی حاکم، جای خود را به بررسی های کارشناسی داده است.
 به گزارش عصرخودرو، موقعیت واحدهای صنعتی بزرگ عمدتا به میزان فشار سیاسی در دولت و یا سایر قوا ارتباط پیدا می کند. این نحوه تصمیم گیری گاها به سرمایه گذاران خارجی هم تسری داده می شود و معدود پروژه های سرمایه گذاری مشترکی که در کشور اجرا شده است فارغ از توجه به بازارهای بین المللی و تحت فشار تصمیم سازی های نادرست سیاسی، در نقاطی اجرا شده است که پیوستگی به زنجیره جهانی را برای تولید کننده خارجی دشوار نموده است، لذا تولید صرفا در مقیاس داخلی محدود مانده است و ارزش افزوده این طرحها محدود شده است.
اخیرا اخباری به گوش می رسد که حاکی از تمرد سایپا در تحویل کارخانه بن رو به شرکت مشترک رنو ایدرو دارد که سبب شده است رنو مطالعاتی را برای احداث کارخانه مستقل جدید در کشور آغاز نماید. این مطالعات عمدتا بر مبنای اطلاعاتی که از سوی شریک ایرانی تامین شده است جهت دار شده و فارغ از توجه به زنجیره جهانی رنو، نقاطی کاندیدای کارخانه جدید رنو شده اند که ممکن است ارزش افزوده واقعی نداشته باشند. در این بین، عدم توجه به حضور پررنگ رنو و مسایل و مشکلات وی در بازار بزرگ روسیه وکشورهای مشترک المنافع CIS بسیار قابل تعمق است. رنو از سال 2008 با سرمایه گذاری و خرید 25% سهام شرکت افتو واز، سازنده خودروهای لادا در روسیه، برنامه بلند مدتی را در روسیه آغاز کرده است. طی ده سال گذشته، رنو سرمایه گذاری های کلانی در این خودروساز انجام داده و تقریبا کنترل کامل این شرکت را بیش از دو سال است در دست دارد. برنامه های توسعه ای این خودروساز توسعه محصولات جدید برمبنای پلاتفرمهای ارزان قیمت رنو بوده که با استقبال نسبی بازار هم مواجه شده است. تولید نزدیک به نیم میلیون خودرو یکی از دست آوردهای مهم رنو در این شراکت می باشد هرچند اتصال به جمعیت نیم میلیاردی کشورهای مشترک المنافع و بازار بزرگتر اروپا، پتاسیل افزایش حجم بازار را برای این کارخانه نوید می دهد. این دستاورد البته یک پتانسیل بزرگ برای دستیابی به ارزش افزوده بیشتر در شراکت رنو در ایران را هم ایجاد می کند. محصولاتی که رنو بنا دارد در ایران تولید کند، مشترکات فنی زیادی با محصولات کارخانجات آفتوواز دارد، موضوعی که باید بسیار به آن توجه کرد. این مشترکات و مشکلات عدیده تولید قطعه در داخل روسیه و سهم بالای هزینه های لجستیکی در تولید خودرو در روسیه، می تواند به عنوان یک فرصت استثنایی برای این شراکت در ایران باشد. تولید قطعات مشترک در تیراژ بالا برای کارخانجات رنو در ایران و روسیه می تواند علاوه به اقتصادی نمودن سرمایه گذاری های آتی قطعه سازان ایرانی، هزینه های لجستیکی تامین قطعات را هم مدیریت کند. توجه به موضوع فوق و برنامه های بلند پروازانه رنو در ایران و روسیه، توجه به موقعیت جغرافیای پایگاه رنو در ایران را پررنگ تر می کند. به واقع، استان گیلان و مناطق نزدیک به منطقه آزاد انزلی، پتانسیل بینظیری برای میزبانی این سرمایه گذاری مشترک را به صورت ذاتی دارا می باشند. اتصال ایران و روسیه از طریق خزر، روشی ارزان و سریع و مطمئن است. در عین حال ، حاشیه دریای خزر میزبان بیش از 5 کشور است که امکان صادرات مسقیم به این مناطق را تسهیل میکند. در عین حال، اب و هوای معتدل در کنار پتانسیل عظیم نیروی انسانی تحصیلکرده در این منطقه و مزایایی ذاتی استفاده از قوانین مناطق آزاد برای سرمایه گذاری های صنعتی و صادراتی، فرصت بی نظیری برای شراکت رنو و ایدرو در گیلان پدید خواهد آورد که ارزش افزوده آن به تمام کشور تسری می یابد.
به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code