| پنجشنبه، 06 اردیبهشت 1403
در نشست تخصصی «نقش برندینگ در گردشگری شهری» در رشت عنوان شد؛
       کد خبر: 149984
نگاه ایران/گروه اجتماعی: نشست تخصصی «مدیریت شهری و شهرهای هوشمند، نقش برندینگ در گردشگری شهری» عصر امروز پنج شنبه ششم آبان ماه با حضور مسعود نصرتی شهردار رشت، محمدرضا هل فروش استاد دانشگاه تکنیکال وین-اتریش، یارزاده استاد دانشگاه های تهران در زمینه شهرسازی، محمدحسن عاقل منش رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر رشت، محمدحسن علیپور نائب رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای شهر رشت و جمعی از صاحب نظران و نمایندگان سازمان های مردم نهاد در عمارت شهرداری رشت برگزار شد. در ابتدای نشست مسعود نصرتی با قدردانی از اساتید دانشگاه و حاضران به واسطه قبول دعوت شهرداری رشت گفت: برای شهر رشت باید امتیازهایی ایجاد و فضاهایی تولید شود . او با یادآوری برخورداری رشت از روستاهای توانمند، وجود منطقه آزاد انزلی و امتیازهای دیگر یادآور شد: شهر رشت روستاهایی توانمند  دارد که می توان با معرفی آن ها ضمن معرفی فرهنگ،  آداب ورسوم و جذب توریست و گرفتن ورودی همچون کشورهای پیشرو در زمینه گردشگری از تخریب این روستاها توسط گردشگران جلوگیری کرد . نصرتی با تاکید بر ضرورت تجهیز رستوران ها با غذاهای محلی یادآور شد : باید یک سناریو با بازی همه شهروندان نوشته شود و زمانی شهروندان در این سناریو نقش خود را به درستی ایفا خواهند کرد که ذی نفع باشند. شهردار رشت گفت: کشورهای موفق در گردشگری بالاترین اشتغال زایی و تولید منابع ناخالص ملی رادارند . او با اشاره به تشکیل دبیرخانه محیط زیست شهرهای جاده ابریشم در رشت گفت:  330 شهر خارج ایران را در این دبیرخانه راه خواهند یافت البته به شرطی که مشکل ترافیک،  پارکینگ زباله و......در این شهر حل شود. نصرتی دستگاه های متولی مثل گردشگری و شهرداری ها را ناظر حوزه گردشگری خواند و گفت: شهر رشت استعداد بی نظیری دارد اما به شرطی  ذینفعان چون قطعات پازل به خوبی در کنار هم قرار گیرند گام های خوب رشت در زمینه تثبیت عنوان در یونسکو محمدحسن عاقل منش رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر رشت  نیز در این جلسه با اشاره به لزوم برنامه ریزی شورا در مبحث سرمایه گذاری گردشگری گفت: حضور چهره های ملی برای ارتقا شهر در حوزه گردشگری در شهری از شهرهای خلاق یونسکو امید است گام های خوبی برداشته شود. او افزود: در این دو سالی که گذشت شهر رشت در زمینه تثبیت خود در یونسکو گام های خوبی برداشته است، لذا امید است  در آینده نزدیک در زمینه توسعه شهری و برندیک در حوزه گردشگری نیز موفقیت هایی را کسب نماید.   رشت در فرهنگ، موسیقی و محیط زیست هم می تواند به برند تبدیل شود محمدحسن علیپور سوق دادن افراد به تفریحات سالم را از عوامل  جذابیت اقتصادی دانست و گفت: در شهر خلاق باید به ایده و نظرات ذینفعان توجه داشت. نائب رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای اسلامی شهر رشت با تاکید بر ضرورت شناسایی جامعه خلاق خاطرنشان کرد: شهر رشت نه تنها در حوزه غذا بلکه در فرهنگ، موسیقی و محیط زیست می تواند برند باشد. فقط گردشگران مکان، موضوع گردشگری  نیست در ادامه نشست دکتر هل فروش نیز ضمن قدردانی از برنامه ریزی فاطمه قدیمی مدیر روابط عمومی شهرداری و دعوت دکتر نصرتی در خصوص هوشمند سازی شهر رشت گفت: مرکز هوشمند سازی شهرها در دانشگاه امیرکبیر باهدف هوشمند سازی شهرها راه اندازی شده است. این استاد دانشگاه تکنیکال وین-اتریش منابع محدود را  لزوم هوشمند سازی شهر خواند و گفت: این محدودیت  چه در منابع بودجه ای و چه منابع انسانی و... لحاظ خواهد شد. لذا در درجه اول برای کشوری مثل ایران که منابع آن به خصوص منابع مالی محدود است با به فکر هوشمند سازی شهر بود. وی افزود: هدف از هوشمند سازی شهری ارتقا کیفیت سطح زندگی شهروندان است،بنابراین باید ساختارها باید در یک سیستم برنامه ریزی شده قرار گیرد. هل فروش با تاکید بر اینکه یک شهر هوشمند معمولاً یک سیستم را تعریف می کند.، تصریح کرد:  در چهارچوب هوشمند سازی شهر  اقتصاد پایدار برمبنای شهر هوشمند براساس نظریه تئوری و سیستم بناشده است.لذا شهردار با ورود در مسند شهرداری باید به اطلاع جامع ای سیستم های شهر دست یابد تا با توجه به تمامی زیرسیستم ها با کمک ابزار خلاق و نوگرا طرح هوشمند را ارائه دهند. این پژوهشگر یادآور شد: در مدیریت شفاف برای هوشمند سازی شهر یک سری اطلاعات به روز با تعریف شاخص هایی از طریق آموزش در اختیار مردم و سازمان ها قرار خواهد گرفت. استاد دانشگاه تکنیکال وین اتریش بحث اقتصاد هوشمند را بسیار مهم خواند و گفت: با توجه به راه اندازی استارتاپ ها با همراهی دانشگاه ها و متفکرین شهرها. اقتصاد پایدار شهری میسر خواهد شد. دکتر هل فروش افزود: شهرها همواره سعی دارند هم زیرساخت های خود را توسعه دهند وهم خدمات رسانی داشته باشند که در این زمینه شایسته است تا شهرها در یک ارتباط جهانی به بهینه کاوی خود بپردازند . استاد دانشگاه تکنیکال وین اتریش، دانش را کلید اصلی توسعه خواند و افزود: دانش های بومی با بهینه کاوی و خلاقیت  باید با توجه به اهداف شهر سنجیده شود. دکتر هل فروش خلاقیت را دیگر عامل توسعه پایدار عنوان کرد و افزود: گردشگری فقط گردشگران، مکان موضوع گردشگری  نیست ،بلکه با علم  بر این که چه کسی می آید می توان برنامه ریزی داشت چراکه  جهانی شدن با یک الی دو محصول میسر نخواهد شد. بلکه باید داده های خود با توجه به دانش بومی و بهینه سازی  توسعه داد. این استاد دانشگاه وین با تاکید بر عدم وجود ساختار دولتی در حوزه گردشگری خاطرنشان کرد: گردشگری مربوط بخش خصوصی است. لذا بخش خصوصی می تواند گردشگری را توسعه دهد و بخش دولتی چون شهرداری نقش نظارتی و کنترلی را بر عهده خواهد داشت. ثبت 45 مدل گردشگری در جهان وی از وجود 45 مدل گردشگری ثبت شده در جهان خبر داد و اذعان داشت: با شناسایی الویت ها و برنامه ریزی برای ایجاد . یافتن بازاریابی ، شناخت ظرفیت مردم شهر ، مدیران شهری و بیان ضرورت آن دیگر نیازی به جستجوی سرمایه گذار و دخالت بخش دولتی نیست بلکه در آن صورت سرمایه گذار خود به دنبال این شهر خواهد آمد. دکتر هل فروش با تاکید بر ضرورت آموزش نیروی انسانی در توسعه گردشگری یادآور شد:   ما برای شهر نیازمند  یک سری مدیران توانمند هستیم. وی  در خصوص چهارچوب گردشگری و حوزه های پیرامونی آن خاطرنشان کرد: ساختارهایی چون کنسرت ها ، سالن اپراها، پارک ها و فضاهای عمومی، بناهای تاریخی ، بخش کشاورزی، فستیوال های شهری فروشگاه های بزرگ و برند و......کاملا در خدمت گردشگری است، بنابراین شهرها با ایجاد محصول خاص با توجه به پتانسیل های درون زایی آن شهر می توانند گام های بلندی در توسعه پایدار خود بردارند. وی با تاکید بر ضرورت هویت شهری گفت: شهر رشت در حفظ بناهای تاریخی خود تقریباً موفق عمل کرده است. هل فروش با اشاره به ثبت موفق شهر رشت در یونسکو به شهر خلاق خوراک گفت: این موفقیت را به مردم شهر رشت تبریک عرض می کنم  حضور دکتر نصرتی یک فرصتی در شهر رشت است که امیدواریم ذینفعان از این فرصت به خوبی استفاده ببرند.   82 درصد درآمد ناخالص ملی کشورهای پیشرفته و آمریکا از صنعت گردشگری است؛سهم ایران یک درصد دکتر یارزاده هم در ادامه نشست  با اشاره تجارب دکتر هل فروش گفت: موضوع شهر هوشمند در راستای شناخت داشته های ماست و ما باید بدانیم که داشته های خود را چگونه پردازش و به اقتصاد پایدار برسیم. او گفت:  82 درصد درامد ناخالص ملی کشورهای پیشرفته و آمریکا از گردشگری است درحالی که سهم ایران یک درصد است.بنابراین شایسته است تا با شناخت پتانسیل ها و ارتباط دیتا و مدیریت شهری و برندیک شهری در حوزه گردشگری ورود کنیم. دکتر یارزاده با تبریک موفقیت شهر رشت در یونسکو به عنوان تنها شهر خلاق ایران در حوزه  خوراک شناسی یادآور شد:  باید این موضوع را به حوزه بین المللی بسط دهیم و این مستلزم یک برنامه ریزی صحیح است ِ در ادامه هریک از حاضرین به بیان پیشنهاد های و نقطه نظرات خود در راستای بسط و توسعه گردشگری پرداختند.
به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code