| شنبه، 01 اردیبهشت 1403
مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان:
       کد خبر: 149850

نگاه ایران: مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان اکوتوریسم را از مهمترین مسایل زیست محیطی گیلان خواند و اظهار داشت:تالاب انزلی میراث گرانبهای گیلان است.

رضا علیزاده در ا مدیریت یکپارچه اکولوژیک تالاب بین المللی اتزلی، اکوتوریسم را از مهمترین مسایل زیست محیطی گیلان خواند و اظهار داشت:تالاب انزلی میراث گرانبهای گیلان است.

وی اذعان نمود:به منظور استفاده غیرمستقیم و خردمندانه از منابع تالاب،وابستگی اقتصادی جوامع محلی به اکوتورها،توسعه پایدار گردشگری و حفظ محیط زیست کمیته های تخصصی متعددی در اجرای مدیریت یکپارچه تالاب تشکیل شد و نشست های تعاملی بسیاری با اعضای تیم جایکا صورت گرفت.

این مسئول؛اولین فعالیت زیرکمیته اکوتوریسم را بررسی و تحلیل سند اجرایی در فاز اول و بررسی وضعیت کنونی خواند و افزود:علمی بودن و جامع سازی سند اجرایی و در نظر گرفتن نظرات کلیه ذینفعان با هدف حفظ منافع آنان مورد تحلیل قرار گرفت.

علیزاده؛اجرای فعالیت های کلیدی در مسیر مطالعاتی طرح را مورد بحث قرار داد و بیان کرد:استخراج منابع تفسیری جهت ایجاد جاذبه های اکوتوریستی مبتنی بر جوامع محلی،مصاحبه با روستاییان ساکن در حاشیه تالاب،مطالعات کتابخانه ای و نیز انتخاب4روستا بعنوان روستاهای مستعد برای اجرای پروژه اکوتوریستی از عمده فعالیت در حوزه مطالعاتی بود.

مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان به تدوین برنامه پنج ساله اکوتوریسم تالاب انزلی اشاره نمود و گفت:ایجاد نسخه دوم پیش نویس برنامه علمی،توافق بین ذینفعان تالاب،توسعه محصول اکوتور،ظرفیت سازی،توسعه امکانات،بازاریابی و تبلیغات استراتژیک ماحصل تدوین این برنامه بود.

وی از توسعه اکوتوریسم در تالاب انزلی را یک ضرورت خواند و بیان داشت:آموزش های محیط زیستی،ایجاد فرصت های شغلی جدید و جایگزین و در نهایت حفاظت و احیای فرهنگ گردشگری از راه حل های توسعه اکوتوریسم در منطقه مذکور خواهد بود که باید بدان توجه داشت.

استراتژی های کلی زیرکمیته اکوتوریسم که علیزاده به آن اشاره نمود؛توسعه ساختار سازمانی،توسعه اکوتورها در دو روستای انتخاب شده، توسعه مراکز اجتماعات در روستاها،توسعه مرکز بازدیدکنندگان در شهر انزلی،برگزاری دوره های آموزشی و نیز تبلیغات و نظارت بود.

این مسئول با تشریح وضعیت کنونی روستای جیره سرباقرخاله بخش خمام بعنوان روستای منتخب برای فعالیت های اکوتوریستی اذعان کرد:انتخاب فعالیت های مکمل برای اکوتور،بررسی میزان رضایت از مشارکت پذیری اهالی روستا،برگزاری کارگاه های آموزشی به منظور درک هدف اکوتوریسم و همچنین ارائه آموزش های پایه به اهالی روستا در دست اجرا قرار دارد.

علیزاده ترویج برای تولید صنایع دستی و محصولات سنتی را گامی موثر در خودکفایی جوامع محلی خواند و افزود:به منظور توسعه فعالیت ها و گسترش سطح اقتصاد خانوارعلاوه بر برگزاری کارگاه های آموزشی متعدد زیر نظر اساتید برجسته استان،احداث بازارچه های هفتگی برای زنان روستای جیره سرباقر خاله تدوین و اجرا شده است.

این مسئول در پایان به نصب علائم و تابلوهای هشدار دهنده در این روستای شاخص گردشگری اشاره کرد و گفت:بزودی فعالیت های پرنده نگری در این روستا شکل می گیرد و منطقه مذکور پایلوت برگزاری تورهای آموزشی می گردد.

به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code