| جمعه، 07 اردیبهشت 1403
نگاه ایران: نوزدهمین همایش گرامیداشت میر احمد سید فخری نژاد(شیون فومنی) عصر پنج شنبه (23شهریور) با حضور مدیران استانی، چهره های ادبی و هنری، شعرای استانی و کشوری و اقشار مختلف مردم در سالن اجتماعات اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فومن برگزار شد. (گزارش تصویری)

به گزارش شبستان، فیروز فاضلی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با بیان اینکه سال 97 همایش علمی شیون فومنی برگزار می شود، اظهار داشت: قلم زدن برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی با بیان اینکه هر چیزی که بر روی آن دقیق شویم، عمیق هم می شویم، افزود: ما برای الگو بخشی به عمق بخشی مفاهیم نیازمندیم.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با اشاره به اینکه برای پویایی و پایایی شیون فومنی،نیاز به همایش علمی و نوشتن مقالات است، گفت: از شیون فومنی چهار مجموعه کتاب که 2 کتاب در زمان حیاتش و 2 کتاب بعد از وفات وی به چاپ رسیده است.

فاضلی با اشاره به اینکه شیون در اشعار فارسی شاعری خیال پرداز به نظر می رسد، تصریح کرد: در اسطوره ها و شخصیت های ملی از کلمه «مریم عزری» استفاده می کند.

وی با بیان اینکه به کار بردن کلمه «مریم عزری» نشان می دهد که شاعر شعر خود را بدیع و بدون وام گیری و زاده ذهن خود می داند، خاطرنشان کرد: طبیعت، پیوند دهنده شعر فارسی و گیلکی شیون فومنی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با بیان اینکه شیون در شعرهای فارسی هم روحیه روستادوستی، اعتراض، ناز و خیال و اطیف بودن را به کار برده است، گفت: شیون در شعر گیلکی شاعر ضرب المثل ها و در شعر فارسی شاعر ترکیب ها است.

فاضلی افزود: باید از دریچه شعر، اندیشه و فرهنگ بتوانیم چشم خورشید ذات را پایا و پویا ببینیم.

شیون فومنی جامعه شناس و هنرمندی خوش ذوق و اندیشمند

حسین اسمعیل پور، فرماندار فومن با بیان اینکه برنامه های در حوزه فرهنگ و هنر در سال جاری در این شهرستان تداوم خوبی داشته است، اظهار داشت: امید است تا پایان سال این روند ادامه داشته باشد.

وی افزود: امروز روز بزرگداشت مردی است که شیون و دردهای نهفته و بغض های فروهشته مردم را با زبان شاعری و پیام های خاص سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را به ما می رساند.

فرماندار فومن، شیون فومنی را جامعه شناس و یک هنرمند خوش ذوق و اندیشمند دانست که با دغدغه های خود از جامعه زمانش را با شعر بیان می کرد.

آثار شیون فومنی درعامه مردم از نفوذ بالایی برخوردار است

سید علیرضا طبائی، شاعر، ترانه سرا و پژوهشگر ادبی کشور عصر امروز (23 اردیبهشت) در نوزدهمین یادبود شیون فومنی که در سالن شهدای خدمتگزار اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فومن برگزار شد، اظهار داشت: از سال 47 با آثار شیون فومن آشنا شدم و در دیدارهایی که با او داشتم، از نظر انسانیت از مرتبه بالایی برخوردار بود.

وی با بیان اینکه سال 74 شعرهای گیلکی شیون در بین مردم از جلوه خاصی برخوردار بود، افزود: آوازه استقبال و اقبال مردم به آثار شیون فومن در زمینه زبان بومی در آن زمان به خوبی مشهود بود.

شاعر، ترانه سرا و پژوهشگر ادبی کشور با بیان اینکه آثار شیون توانسته بود در عامه مردم نفوذ کند، گفت: مرحوم میراحمد فخری نژاد در دو جبهه و دو زبان مقبولیت پیدا کرد.

طبائی با بیان اینکه شیون حق بزرگی بر گردن فرهنگ فولکلور این آب و خاک دارد، تصریح کرد: در آن سال ها یکی از زیباترین غزل ها توسط شیون فومنی سروده شد.

وی با اشاره به اینکه شیون قبل از اینکه ادعاهای غزلسرایی به گوش برسد، در سال های قبل انقلاب گام های بزرگی در قالب غزل برداشت، خاطرنشان کرد: کسانی که زبان فارسی را می شناسند و لطافت ها آن را درک و حس کردند می توانند غزل های شیون را درک کنند.

شاعر، ترانه سرا و پژوهشگر ادبی کشور با بیان اینکه نوآوری در کلام و ترکیبات زیبا از دیگر ابتکارات شیون فومنی بود، اظهار داشت: برخی از آثار همیشه و در هر زمانی مطرح می شود.

طبائی با بیان اینکه اگر وزن جزئی از اندیشه و وجود یک شاعر باشد، ضرورت نگاه کردن و اندیشیدن به وزن مخل خیال پردازی وی نمی شود، افزود: شیون خصوصیت مذکور را دارا و جزء سرشت او بود.

به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code