| پنجشنبه، 06 اردیبهشت 1403
غفلت پلیس گیلان از ظرفیت رسانه های تاثیرگذار استان؛
       کد خبر: 137567

نگاه ایران/ گروه اجتماعی:درحالی که عصر روز ششم شهریورماه سردار سعید منتظر المهدی معاون اجتماعی ناجا در دیدار با چند مدیر میانی صداوسیما بر تعامل پلیس با رسانه ها تاکید کرد و گفت در تولیدات رسانه ای بایستی از پلیس چهره ای خواستنی و شخصیتی مقبول به نمایش درآید و هویتی مقتدر از نیروهای پلیس به مردم و مخاطبان القاء شود ساعاتی بعد و در فاصله حدودا ۳۳۰کیلومتری تهران در میدان رازی رشت تعدادی از خبرنگاران و عکاسان گیلان پشت درِ سالن برگزاری مراسم معارفه ی فرمانده جدید انتظامی استان گیلان ماندند.

آن ها بعد از انتظاری طولانی بدون آن که موفق به ثبت این واقعه ی خبری مهم در استان شوند به محل کار خود بازگشتند بدون آن که فردی از سوی معاونت اجتماعی نیروی انتظامی که وظیفه هماهنگی و دعوت از رسانه ها را بر عهده دارد، توضیح یا پوزشی پیرامون موضوع ارائه کند و یا اصلا بگوید چرا رسانه ها از برگزاری این مراسم باخبر نشده بودند و چرا آنها که به هر نحوی خود را به محل برگزاری مراسم رساندند؛ پشت در بسته ماندند! میدان داری پایگاه های خبری و شبکه های اجتماعی طی دو سال گذشته شاهد دگرگون شدن تعریف اطلاع رسانی و اساساً رسانه ها در ایران بوده ایم. تا پیش از این زمان، رسانه های کاغذی همچنان دارای جایگاه خاصی در میان افکار عمومی بودند و مراسمی برگزار نمی شد مگر با حضور خبرنگاران و عکاسان این رسانه ها. اما حضور کم نظیر شبکه های اجتماعی و همچنین پایگاه های خبری و تحلیلی در سراسر ایران آن قدر وضعیت را تغییر داده است که در موارد زیادی جریان سازی های بزرگ سیاسی، اجتماعی، ورزشی و ... بدون حضور حتی یک خبرنگار از صداوسیما و رسانه های رسمی در کسری از ثانیه در جامعه صورت گرفته است. حالا ممکن است «جامعه ی هدف» شهروند گوشی به دست یک کانال یا گروه خانوادگی و دوستی در شبکه اجتماعی موبایل محور «تلگرام» باشد یا پیج شخصی در اینستاگرام. مسئله مهم خبری است که در کمتر از چند دقیقه از مرزهای جغرافیایی یک روستا، شهر، استان و کشور خارج می شود  و رسانه های رسمی هم چاره ای ندارند که پس از چون چراهای هزاران مخاطب به سراغ پاسخ های قانع کننده برای افکار عمومی بروند. انتشار این خبر فعلاً به صلاح نیست! بازهم طی به دو سال گذشته ارجاع می دهیم و این که در این مدت شاهد وقوع چند حادثه جنایی و حوادثی که اطلاع رسانی آن در حیطه اختیارات معاونت اجتماعی نیروی انتظامی گیلان است، بوده ایم. در پاره ای مواقع برخورد تصمیم گیرندگان این حوزه بعد از تماس خبرنگاران عجیب و دور از ذهن بود. آن ها در پاسخ به چرایی ماجرا و دریافت پاسخ های لازم برای انتشار در رسانه با جملاتی مانند «هنوز به ما خبر نداده اند، اطلاع نداریم، پیگیری می کنیم، فعلاً انتشار به صلاح نیست، تکذیب می شود، در صورت لزوم از طریق کانال اطلاع رسانی پلیس منتشر می شود و... » مواجه بوده اند. جملاتی که نشان می دهد هنوز بعضی از فعالان این حوزه در گیلان به این نتیجه نرسیده اند که زمین بازی تغییر کرده است و این روزها کسی «منتظر» توضیح چند ساعت و چند روز بعد روابط عمومی ها نمی ماند. گویا هنوز معاونت اجتماعی نیروی انتظامی گیلان به این نتیجه نرسیده است که باید خود را به سرعت با جریان اطلاع رسانی که به محوریت پایگاه های اطلاع رسانی،خبرگزاری و شبکه های اجتماعی موبایل محور آغازشده است هماهنگ کند.   در انتظار تغییر رویه معاونت اجتماعی گیلان با حضور فرمانده جدید از امروز سردار محمدرضا اسحاقی به عنوان فرمانده انتظامی استان گیلان فعالیت رسمی خود را در استان آغاز کرده است. این مقام انتظامی بلندپایه در استان هنگام شنیدن گزارش های بخش های مختلف باید از معاونت اجتماعی استان خواستار دریافت گزارش های مبسوط تری پیرامون نوع ارتباط با رسانه ها و گزارش های اساسی پیرامون ارتباط دوسویه و تأثیرگذار با رسانه های پرمخاطب گیلان باشد. فرمانده انتظامی استان گیلان حتماً با کمی بررسی درخواهد یافت که نفوذ رسانه های مکتوب و مجازی در استان گیلان چه مقدار است و شهروندان استان مخاطب کدام رسانه ها هستند. فعالان رسانه های غیر مکتوب  گیلان از فرمانده نیروی انتظامی گیلان این انتظار را دارند تا به مسئولان معاونت اجتماعی گیلان دستور دهد تعامل دوسویه ای با پایگاه های خبری استان برقرار کنند و پاسخ به سؤالات را مانند سالیان گذشته موکول به روزهای بعد نکنند. چون افکار عمومی تشنه کسب اطلاعات زودهنگام درباره چرایی وقوع حوادث و اخبار مختلف هستند و اگر پاسخ به موقع به این نیاز داده نشود قطعاً شایعه سازان مدیریت افکار عمومی را از مجاری رسمی می ربایند. مانند اتفاقی که به دفعات در استان به وقوع پیوسته و معاونت اجتماعی نیروی انتظامی تنها نقش تکذیب کننده داشته و اطلاعات نه چندان ارزشمند منتشر کرده است.
به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code