| یکشنبه، 09 اردیبهشت 1403
در اکران ویژه فیلم «کوه» در رشت مطرح شد:
       کد خبر: 136302
نگاه ایران/نیلوفر روحی:  «کوه»؛ آخرین ساخته امیر نادری، عصر پنجشنبه(دوم شهریور) با حضور علاقه مندان به سینما در سالن رحمدل مجتمع فرهنگی هنری خاتم الانبیای رشت اکران شد. ساخت «کوه»؛ رفتن به جهنم امیر نادری نویسنده و کارگردان ایرانی متولد ۱۳۲۴ در آبادان است که فیلم های بلند «خداحافظ رفیق»، «تنگنا»، «تنگسیر»، «ساخت ایران»، «دونده» و «آب، باد، خاک» و فیلم نیمه بلند «انتظار» و فیلم کوتاه «سازدهنی» را در ایران ساخته است. او از حدود دو دهه پیش ساکن آمریکا شده و فیلم های «منهتن از روی شماره»، «منهتن از روی الفبا»، «وگاس: یک داستان واقعی» و «دیوار صوت» را در آمریکا ساخت و «کات» را در ژاپن جلوی دوربین برد و حالا «کوه» را در ایتالیا ساخته است. نادری که در جشنواره ونیز سال گذشته جایزه ی «Jaeger-Lecoultre Glory To The Filmmaker» را دریافت کرد، درباره «کوه» که در رشته کوه های آلپ ایتالیا فیلم برداری شده گفت: «با این فیلم خیلی تلاش کردم تا محدوده ها و محدودیت هایم را پشت سر بگذارم و فراتر از همیشه بروم.» او در مصاحبه ای درباره ترغیب گروه فیلم سازی ایتالیایی اش توضیح داد: در همان ابتدای کار به همه ی دست اندرکاران تولید فیلم گفتم: مشارکت در ساخت این فیلم مثل رفتن به جهنم است. اما اگر در کنارم بمانید قول می دهم که بهشت را خواهید دید؛ و آن بهشت سینما است. داستان «کوه» که در هفتادوسومین جشنواره فیلم ونیز در بخش خارج از مسابقه اولین نمایش جهانی اش را تجربه کرد، در دهکده ای نیمه متروک در دامنه های کوهستانی قله ای از رشته کوه های آلپ می گذرد و درامی است درباره مردی که می کوشد نور آفتاب را به دهکده بازگرداند؛ روستایی که به دلیل تاریکی غالبش، خانواده ی مرد به سختی در آن دوام آورده است. از جمله بازیگران ایتالیایی فیلم می توان به «اندریا سارتورتی»، بازیگر مجموعه ی تلویزیونی «رمان جنایی» و فیلم «مأموریت غیرممکن۳» و «کلودیا پوتنزا» اشاره کرد که فیلم «باسیلیکاتا کرانه به کرانه» را در کارنامه دارد. امیر نادری فرزند سینماست پس از اکران فیلم، فرهاد مهران فر کارگردان، فیلمنامه نویس و پژوهشگر برجسته گیلانی به نقد، بررسی و گفتگو پیرامون «کوه» با مخاطبان پرداخت. او در آغاز ضمن اشاره به جریان سینمای «هنر و تجربه» گفت: مخاطبان هنر و تجربه مخاطبان حرفه ای سینما هستند و زیبایی شناسی آن را دنبال می کنند و کسی که هدفش از سینما سرگرمی باشد نمی تواند با این آثار ارتباط برقرار کند چرا که این فیلم ها مخاطبان را وادار به فکر کردن می کنند. او افزود: سیزیف سینمای ایران امیر نادری در مصاف با کوه روایتهای بزرگ همچنان در عصیان است . او باگذشت45سال از ساخت سینمایی تنگنا پیوسته به میثاق خود باهنر سینماوفادار مانده وبه گفته ی خودفیلم حرفه ای یا به تعبیر درست تر اثر بازاری تولید نکرده است. کوه ، تداوم چالش نادری با المپ نشینان سینمای سخیف واعتقادات وباورهایی است که انسان را از نیکبختی وتعالی اندیشه ساقط ساخته است. اوهمچون شخصیت های نمایش گودو ، درانتظار معجزه نیست وبرای معنا بخشیدن به رابطه ی خود وجهان پیرامون تنها به عصیان خود تکیه دارد. در ابتدای این برنامه فیلم «کوه» برای مخاطبان به نمایش درآمد.
به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code