| شنبه، 01 اردیبهشت 1403
نگاه ایران: در اقدامی غیر منتظره شورای اسلامی شهر رشت از 30 نفر برای کاندیداتوری پست شهردار درخواست رزومه کرده که در صورت صحت این اخبار غیر رسمی، شانس برخورداری از حداکثر آرا برای شهردار منتخب از بین می رود.

به گزارش صما؛ با توجه به اینکه شورای پنجم رشت این بار با ترکیب متفاوتی از طرف مردم این دیار انتخاب شده و مجموعه ای از طیف های سیاسی اصلاح طلب، اصول گرا و مستقل را شامل می شود، طیف اکثریتی در آن وجود ندارد. این امر موجب شده که گروه های مختلفی برای قدرت گرفتن و کسب کرسی شهرداری رشت تاثیرگذار باشند

این مسئله فضایی با تحلیل های مختلف و متمایزی از روند انتخاب شهرداری و گزینه احتمالی ایجاد کرده است. با این حال احتمال تصدی پست شهردار برای 10 گزینه از این لیست بیشتر از همه است. مهدی جمالی نژاد، مسعود اسلامی، سروش اکبرزاده، سید محمد علی ثابت قدم، رسول جماعتی، جمشید رسایی، اسماعیل عبدالهی، مسعود کاظمی، عظیم نوربخش و علی اوسط مقدم، 10 نفری هستند که شانس بیشتری را برای تصدی این پست دارند. اما اینکه این افراد چه کسانی هستند؛ کارنامه کاری آنها بهترین معرف شان به شمار می رود.

در این بین گزینه ای که بیشتر مورد توجه قرار گرفته غیر بومی بودن یکی از کاندیدای پست شهرداری رشت است؛ دکتر «مهدی جمالی نژاد» شهردار کنونی اصفهان که دکترای برنامه ریزی شهری دارد..

مسعود اسلامی پزشک و مسئول معاونت بهداشت و درمان سپاه قدس گیلان و کاندیدای طیف اصولگرایان رشت، سروش اکبرزاده رئیس سابق شورای شهر رشت و دبیر مجمع فرهنگیان گیلان، سید محمد علی ثابت قدم با دو دوره پست شهرداری رشت، رسول جماعتی نماینده مردم فومن در مجلس ششم و دارای معاونت های مختلف در وزارت صنعت، معدن و تجارت، جمشید رسایی با سابقه ریاست سازمان مسکن و شهرسازی در استان های گیلان و قزوین و رئیس کنونی جهاد دانشگاهی واحد گیلان، اسماعیل عبدالهی عضو علی البدل شورای پنجم رشت با سابقه بیست ساله فرمانداری شهرهای مختلف، مسعود کاظمی رئیس آخرین دوره شورای شهر رشت، عظیم نوربخش معاون فنی عمرانی سازمان منطقه آزاد انزلی و معاون اسبق شهرداری رشت و علی اوسط مقدم مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس گیلان و معاون اسبق شهرداری رشت، 9 گزینه دیگر مطرح در این لیست هستند.

حضور 19 شهردار طی 18 سال در رشت

اما اگر هر کدام از این گزینه های مطرح بر مسند شهردار رشت بنشینند با چالش هایی روبه رو هستند که یکی از مهمترین آنها بی ثباتی در مدیریت شهری است. کارنامه قابل تامل چهار دوره گذشته شورای اسلامی شهر رشت حاکی از حضور 19 شهردار و سرپرست تنها در طول 18 سال در این شهر است. یعنی هر شهردار حدود یک سال فرصت داشته تا زمام مدیریت شهری را در دست داشته باشد و این در حالی است که مدیریت شهری و اجرای سیاست های خرد و کلان کوتاه و بلند مدت نیازمند ثبات در اصلی ترین پست و ساختار شهری است.

سابقه نه چندان خوب شوراهای گذشته رشت

عملکرد سئوال برانگیز چهار دوره شورای شهر رشت، مشکل دیگری است که کار شهردار آینده را دشوار می کند و شاید فرصت مدیریت شهری را مانند سایر شهرداران دیگر خیلی زود از دست بدهد. نگاهی به گذشته شوراهای شهر رشت نشان می دهد که این شوراها به دلیل نوع انتخاب شهرداران متعدد در چهار دوره قبل همواره آبستن حوادث مختلفی بوده است؛ از انحلال شورای سوم و بازداشت اعضای این شورا گرفته تا افرادی که با کسب رای در دوره های مختلف این شورا تبدیل به پدیده شدند یا شورایی که خود شخص خاصی را در جایگاه شهردار عزل و پس از یک سال دوباره پشیمان می شود و همان شخص را به شهرداری انتخاب می کند.

شورای نخبگان غیر بومی با تصمیمات غیر تخصصی

در این بین شورای چهارم رشت، شورای پر حادثه ای بود که درگیری هایش با دو شهرداری منتخب خود به رسانه های کشوری نیز کشیده شد. این مسائل نشان داد که رشت نیاز به مدیری دارد که بتواند علاوه بر مدیریت شهر، تعاملات شورا را نیز مدیریت کند. اگر شهردار رشت نتواند نظرات، خواست ها و ارتباطات اعضای شورا را مدیریت کند، شاید چندین بار توسط همان شورا عزل و نصب شود! نمونه آن سید محمد علی ثابت قدم است که ابتدا توسط شورای چهارم عزل و پس از یک سال توسط همین شورا دوباره منتصب شد. حال بماند که این شورا زمانی که شهردار را عزل کرد، اقدام به انتصاب سرپرست کرد اما به یک ماه نرسیده، تصمیم به عزل و انتخاب سرپرست جدید گرفت که باز در لحظه آخر با تغییر موضع برخی اعضا این اتفاق نیفتاد.

شورای پنجم رشت، یک انتخاب متفاوت

هرچند که دوره چهارم شورای شهر رشت به واسطه وجود اعضایی با مدارج تحصیلی بالا و حضور در مجامع علمی با سوابق مدیریتی، شورای تخصص و تجربه نام گرفت اما مردم هیچ عملکردی که حاکی از تخصص باشد از آنها ندیدند. نداشتن اصالت رشتی نیمی از اعضای شورا مسئله دیگری بود که در کنار نابسامانی های شهری مردم رشت را بر آن داشت که حضور فعال تری در انتخابات شورای شهر پنجم داشته باشند و امکان حضور قومیت ها که در روز رای گیری از شهرستان های اطراف به رشت می آمدند، کمتر از دوره چهارم شود.

شهردار بومی یا غیر بومی؟

حال با توجه به این موارد مسئله بومی یا غیر بومی بودن شهردار رشت مطرح می شود. مدافعان شهردار بومی معتقدند شهردار بومی اشراف بیشتر بر حوزه های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی شهر دارد و می تواند ارتباط بین اقوام متعدد ساکن در رشت را مدیریت کند. همچنین شهردار بومی می تواند سیاست های کلی شهر در حوزه بازآفرینی و برندسازی شهری رشت با عنوان «شهر جشنواره ها» و ثبت جهانی رشت به عنوان شهر «خلاق خوراک شناسی» را در یونسکو ادامه دهد.

در مقابل مخالفان شهردار بومی با این استدلال که برخی از گزینه های بومی رشت برای کسب کرسی شهرداری تخصص، توانایی، ارتباطات ملی و رزومه لازم را ندارند، آنها را مناسب کسب این کرسی نمی دانند.

در حقیقت موافقان رویکرد انتخاب شهردار غیر بومی معتقدند چون رشت در آستانه تبدیل شدن به کلان شهر است نیاز به شهرداری دارد که تجربه کار و فعالیت در کلان شهرها را داشته باشد تا بتواند به لحاظ اقتصادی و اجتماعی با جذب منابع مالی از ردیف ملی، شهرداری رشت را که با مشکلات مال فراوان، پرسنل بیش از نیاز و پروژه های بی سرانجام و نیمه کاره مواجه است، هدایت کند. در مقابل مخالفان این رویکرد بر این باورند که شهرداران غیر بومی که توانمند باشند با توجه به مشکلات کنونی و بدهی های بالای شهرداری رشت و مشکلات ساختاری آن هیچ وقت به این شهر نمی آیند.

شاید بتوان گفت شورای شهر رشت در میان شهرهای بزرگ و کلان شهرهای کشور وضعیت عجیب و غریبی به لحاظ انتخاب و انتصاب شهردار دارد. حال دوره پنجم شورای اسلامی شهر رشت در آغاز راه خود برای انتخاب شهردار قرار گرفته است و این سئوال پیش می آید که این شورا می تواند با انتخاب شهرداری مناسب به تزلزل انتخاب شهردار در رشت پایان دهد؟

به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code