| شنبه، 08 اردیبهشت 1403
درباره‌ی ناوگان حمل‌ونقل عمومی در رشت؛
       کد خبر: 135182
مجید همرنگ امروزه توسعه حمل ونقل یکی از اصلی ترین موضوعات در حل مشکلات و معضلات ترافیک شهری به شمار می آید و با مسئله ی توسعه پایدار شهری ارتباط مستقیمی دارد. با یک بررسی و مطالعه دقیق به خوبی نقش استراتژیک سیستم های حمل ونقل در توسعه پایدار شهری روشن می شود. یکی از ضروری ترین نیازهای هر جامعه ای در کنار توسعه اقتصادی و اجتماعی توجه به صنعت حمل و نقل و بهبود کارایی سیستم های آن است. از طرفی برخی از صاحب نظران اقتصادی، حمل ونقل را به عنوان کالبد توسعه معرفی نموده اند. همچنین ارتقاء و بهبود سامانه های حمل ونقل عمومی به عنوان راهکاری مهم در راستای افزایش کارایی و مطلوبیت حمل ونقل عمومی مطرح است. یکی از مهم ترین و پر استفاده ترین وسایل حمل ونقل شهری، تاکسی ها هستند. با توجه به اینکه در شهر رشت از این وسیله عمومی بسیار بیشتر از دیگر وسایل نقلیه عمومی استفاده می شود، همواره شوراهای ادوار مختلف و مدیریت شهری رشت به فکر تجهیز و نوسازی ناوگان تاکسی در این شهر بوده اند. در سال گذشته اعضای شورای چهارم مصوبه ای داشتند که طی آن مقرر شد تا خودروهایی با پلاک منطقه آزاد انزلی و به صورت اعطای وام، به تاکسی داران رشت واگذار شود و از این طریق ناوگان تاکسی رانی رشت به خودروهای شیک و مدل بالا مجهز شود. از این رو با توجه به اعلام آمادگی برخی از سرمایه گذاران و با هماهنگی های به عمل آمده با پلیس راهنمایی ورانندگی و شرکت تعاونی تاکسی داران رشت، قرار شد دو مدل خودروی «رنو» و «هیوندای اکسنت» به ناوگان تاکسیرانی رشت اضافه شود که بحث های مالی و حقوقی آن در حال پیگیری است و گفته شده که طی روزهای آینده به ثمر خواهد نشست. همچنین شرایطی که برای تحویل این تاکسی ها به رانندگان درنظر گرفته شده، این است که خودروی اسقاطی به مبلغ 5 میلیون خریداری می شود و 30 میلیون تومان هم وام 10 تا 11 درصد در اختیار رانندگان قرار می گیرد تا فقط مابقی مبلغ که شاید به نرخ آن روز این خودروها در منطقه آزاد، حدود 10 میلیون تومان باشد را برعهده رانندگان می گذارند. اما آن چیزی که بسیار مهم به نظر می رسد و موجب نگرانی برخی از تاکسی داران شده، این است که رانندگان با گرفتن این خودروها از همان ابتدا مقروض می شوند و باید با همان کرایه و درآمد قبلی قسط هم پرداخت کنند و با توجه به هزینه بالای این خودروها و قطعات آن ها، این سوال برای شان پیش آمده که آیا دستگاه متولی، خدمات پس از تحویل هم برای این خودروها در نظر گرفته است؟ نگرانی از این موضوع، برخی از رانندگان را به سمت خودروهای داخلی از جمله سمند و پژو که خدمات پس از فروش و قطعات ارزان تری دارند، سوق داده است. از این رو خبرها حاکی از آن است که تصمیم گرفته شده تا خودروهای منطقه آزاد به صورت پایلوت به عنوان تاکسی فرودگاه و یا مسیرهایی مانند گلسار آغاز به کار کنند و در صورتی که استقبال خوبی از آن ها شد، شهرداری آمادگی استفاده از آن ها در سایر نقاط سطح شهر دارد. با این اوضاف به نظر می رسد نگرانی رانندگان، دغدغه دستگاه متولی نیز هست. در مجموع مسلم است که شهر رشت، با توجه به اینکه از سوی یونسکو به عنوان شهر خلاق خوراک معرفی شده و مدیریت شهری در سال های اخیر در بحث گردشگری بسیار فعال بوده و در این رابطه اقدامات بسیاری انجام داده است، امروز تجهیز و نوسازی ناوگان حمل ونقل عمومی شهر رشت، به ویژه تاکسی های این شهر، به شکلی که در شأن شهر خلاق یونسکو باشد، بیش از هر زمان دیگری احساس می شود. نگاه ایران: انتشار اخبار و یادداشت های دریافتی به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت انجام رسالت مطبوعاتی و احترام به مخاطبان منتشر می شود.

به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code