| پنجشنبه، 30 فروردین 1403
نگاه ایران: معاون اول رئیس جمهور با اشاره به پیشرفت های اقتصادی در ۴ سال گذشته گفت: در طول مدت فعالیت دولت یازدهم میزان تورم ۴۰ درصد به کمتر از ۱۰ درصد کاهش یافته که هیچ کس این موضوع را پیش بینی نمی کرد.

به گزارش خانه ملت، اسحاق جهانگیری در نشست علنی عصر امروز (سه شنبه،24 مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در خصوص خط مشی و اصول کلی برنامه های دولت دوازدهم گفت: از ریاست مجلس و نمایندگان موافق و مخالف کلیات کابینه دوازدهم تشکر می کنم؛ نباید فراموش کرد در 4 سال گذشته که برای معرفی کابینه دولت یازدهم به مجلس آمده بودم وضعیت کشور به چه نحوی بود.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: در 4 سال گذشته زمانی که به شاخص ها و وضع اقتصادی کشور و همچنین اوضاع مدیریتی، سیاست های داخلی و خارجی و مسائل دیگر نگاه می شد آنچنان وضعیت سنگین بود که خیلی جرأت می خواست با اطمینان در مسیر گام برداشت اما اگر امروز اوضاع کشور از جهات مختلف بررسی شود، دستاوردهای موفقیت آمیزی حاصل شده که قابل افتخار است و حتی می توان این دستاوردها را در سطح بین الملل عنوان کرد.

جهانگیری ادامه داد: در بخش سیاست خارجی به نقطه ای رسیده ایم که به دولت اعتراض می شود که چرا منابع مالی جذب شده زیادی نتوانسته وارد کشور کند و در منطقه خاورمیانه با وجود تمامی مسائل این موضوع عنوان می شود که چرا دولت نتوانسته مسائل کشورهای منطقه را حل کند که این موضوعات بیانگر این است که ده ها مسئله دیگر در سیاست خارجی حل شده است و دیگر امروز بحث ایران هراسی مطرح نیست و نباید فراموش کرد زمانی در هیچ کجای دنیا یک ایرانی نمی توانست حساب بانکی باز کند بنابراین می توان گفت ما به توافق مهمی دست یافتیم و از ذیل فصل هفتم خارج شده ایم و دیگر ایران مخل صلح جهانی معرفی نمی شود.

وی افزود: رئیس جمهور در سازمان ملل موضوع جهان عاری از خشونت را مطرح می کند که این موضوع مورد قبول همه دنیا است؛ بنابراین باید اقدامات مذکور با وضعیت کشور در سال 92 مقابله شود، امروز فرزندان امام و رهبری با هدف مشترک توسعه کشوربا انسجام سازمان یافته کار می کنند و این موضوع نباید فراموش شود. در زمانی حتی سی دی علیه رئیس مجلس پخش می شد اما امروز روسا و اعضای قوای کشور با همدیگر کار می کنند البته ممکن است نقدهایی به هم داشته باشند.

جهانگیری ادامه داد: ارتباط هنرمندان و اصحاب فرهنگ در کشور افزایش یافته و دستاورد کمی نیست. در سال اول فعالیت دولت یازدهم مقام معظم رهبری سیاست های اقتصاد مقاومتی را ابلاغ کردند که این سیاست ها در دولت برای پیشبرد اقتصاد کشور مبنا قرار داده شد و در شاخص های کلان میزان تورم 40 درصدی به کمتر از 10 درصدی کاهش یافته که هیچ کس این موضوع را پیش بینی نمی کرد.

معاون اول رئیس جمهور افزود: رشد منفی 6.8 درصدی اقتصادی که در تاریخ 50 ساله یک استثنا بود به رشد اقتصادی 12 درصدی ارتقاء یافته که البته برخی می گویند این رشد اقتصادی در تمامی بخش ها نبوده اما با این وجود این میزان پیشرفت در رشد اقتصادی کمتر اتفاق افتاده است.

جهانگیری ادامه داد: در 4 سال گذشته محدودیت های بخش نفت و گاز کاهش یافته اما هنوز هم هست و یکی از دلایلی که به آقای زنگنه اصرار شد در وزارت نفت باقی بماند به دلیل این است که تاکنون نتوانسته ایم تمام مسائل مربوط به نفت و گاز را حل کنیم.

وی افزود: برای شما نمایندگان این موضوع سوال خواهد بود که گفته می شود صد میلیارد دلار ذخایر ارزی بعد از برجام آزاد شده پس برای چه تأثیرات این میزان پول در داخل کشور خود را نشان نمی دهد؟ ما نیامده ایم که بگوییم ذخایر ارزی کشور را در کجاها حبس کردند که با آزاد شدن آن تأثیرات در زندگی مردم کم بوده است. ما نیامده ایم بگوییم که ارز بانک مرکزی در کجا سپرده گذاری شده و چگونه به شرکت نیکو داده شده است. زمانی که آقای زنگنه پارس جنوبی را تحویل داد ما با قطر برداشت مساوی داشتیم اما بعد  از اینکه آقای زنگنه وزارت نفت را ترک کرد و پس از گذشت 8 سال قطر حدود دو برابر بیشتر از ما از پارس جنوبی برداشت می کرد؛ اما دوباره امروز بعد از پایان دولت یازدهم ایران از قطر بیشتر از میدان پارس جنوبی برداشت می کند. چرا کسی در آن 8 سال چیزی نگفت؟ در آن 8 سال چرا کسی سوال نکرد چه میزان از منابع کشور به یغما برده شد به دلیل اینکه بی عرضگی ها در برخی از مدیریت های کشور بود.

معاون اول رئیس جمهور افزود: در بخش گازرسانی به روستاها گفته می شود که به روستاها کمتر توجه شده اما در اوج کمبود منابع صرفا با تکیه بر خلاقیت و نوآوری و بدون تکیه بر بودجه دولت روش هایی را پیدا کردیم که در طول این 4 سال در زمینه گازرسانی روستاها عملکرد خوبی داشتیم.

جهانگیری با اشاره به واردات 6 میلیون تن گندم در دولت قبل گفت: امروز یادمان رفته است که حوزه کشاورزی 3 میلیون تن گندم مازاد را در کشور داشته و نمی دانستیم این حجم از گندم را به کجای دنیا صادر کنیم.

وی دستاوردهای حوزه بهداشت را یکی دیگر از نقاط قوت دولت یازدهم برشمرد و گفت: طرح سلامت در همین دوره اتفاق افتاد و بیمه کردن آحاد مردم نیز با همت دکتر ربیعی در سطح کشور توسعه یافت.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: در سال 93 وقتی به کرمان رفتم حتی یک نفر هم نبود که از پرداخت هزینه های بیماری و درمان خود عاجز باشد و همگان از دولت به دلیل تسهیل درمان و کمک در بخش بهداشت تشکر و قدردانی می کردند. همچنین یک بار در سال 94 به بیمارستان های سراسر کشور سرکشی شد که همگان اعلام رضایت می کردند.

جهانگیری به رشد منفی 10 درصدی سرمایه گذاری  خارجی اشاره و عنوان کرد: امروز در بخش صنعت، سرمایه گذاری های زیادی انجام شده و بنگاه های کوچگ و بزرگ راه افتاده اند و ما علاقه داریم سرمایه گذاری خارجی را ارتقا دهیم.

وی بیان کرد: اگر به کارنامه دولت یازدهم منصفانه رسیدگی کنیم که با چه محدودیت ها و موانعی مواجه بوده و چه دولت بدهکاری را تحویل گرفته بود، خواهیم فهمید که کارنامه دولت یازدهم، کارنامه درخشانی بوده است.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه چالش های دولت دوازدهم، چالش های دشواری است، افزود: بیکاری یکی از اصلی ترین معضلاتی است که خانواده های ما از آن رنج می برند و حل این مسئله نیاز به سرمایه گذاری بسیار دارد. هنوز یادمان نرفته است که در یک دوره 8 ساله آمار خالص رشد بیکاری صفر بود و این آمار در شرایطی رقم خورد که ما در بهترین دوره درآمدی کشور بودیم.

وی با تاکید بر اینکه در دولت یازدهم سالیانه 600 هزار شغل ایجاد شد و برنامه داریم در دولت دوازدهم سالیانه یک میلیون شغل ایجاد کنیم، افزود: این مسئله تنها در صورتی رقم خواهد خورد که سرمایه گذاری خارجی، استفاده از منابع بانکی و به میدان آمدن بخش خصوصی محقق شود.

جهانگیری یکی از مهمترین راهکارهای دولت دوازدهم را حضور بخش خصوصی قدرتمند در صحنه اقتصادی کشور عنوان و اظهار کرد: همچنین باید منابع نظام بانکی کشور را روانه اقتصاد کشور کرد و طرح اصلاح نظام بانکی که از سال گذشته کلید خورده، در همین جهت است.

معاون اول رئیس جمهور، استفاده از منابع خارجی را یکی از برنامه های اصلی دولت دوازدهم دانست و تصریح کرد: امروز شرایط برای نقل و انتقالات پول از طریق سیستم بانکی بسیار سهل الوصول تر از گذشته شده و ما برای فروش نفت خود به کشورهای جنوب شرق آسیا، چین و هند و سایر کشورهای متقاضی مشکلی نداریم.

وی به خرید هواپیمای ایرباس برای اولین بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: این اقدام در صورتی اتفاق افتاد که فقط یکبار در دولت اصلاحات تکرار شده بود.دولت برای خرید هواپیمای ایرباس نو فقط 15 درصد پول را پرداخت و منبع مابقی هزینه خرید را از طریق تامین مالی خارجی را در نظر گرفت. این در حالی است که رقم معامله هواپیما در دنیا بالغ بر 15 الی 16 میلیارد دلار است.

جهانگیری ورود شرکت های درجه یک خودروساز دنیا به ایران را یکی دیگر از دستاوردهای دولت یازدهم برشمرد و یادآور شد: زمانی این شرکت ها به هیچ وجه حاضر به همکاری با ایران نبودند، اما امروز ما برای آنها شرط تعیین می کنیم.

وی با اشاره به قرارداد نفتی ایران با شرکت توتال این موفقیت را حاصل تلاش های زنگنه وزیر نفت دانست و عقد این قرارداد را یکی از موفقیت های دیگر دولت یازدهم برشمرد.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: قانونگذار به ما اجازه داده تا سقف 70 میلیون دلار از منابع خارجی استفاده کنیم و دولت برنامه دارد از تمام این ظرفیت برای رونق اقتصاد و ایجاد اشتغال بهره ببرد.

وی با اشاره به تلاش های صورت گرفته در دولت یازدهم در حوزه فرهنگ و آموزش و پرورش افزود: با تمام محدودیت هایی که پیش روی ما بود، دولت موفق شد رتبه بندی فرهنگیان را آغاز کند و این مسئله به همت بخش آموزش و پرورش کشور رقم خورد و در دولت پیش رو نیز این تلاش ها ادامه خواهد یافت.

جهانگیری درخصوص چینش کابینه از سوی رئیس جمهور توضیح داد: رئیس جمهور تمام تلاش خود را برای انتخاب یک کابینه ایده آل انجام داد، اما ما باید رئیس جمهور را درک کنیم، چرا که ایشان با محدودیت هایی برای انتخاب اعضای کابینه روبه رو بود.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: رئیس جمهور برای انتخاب اعضای کابینه که امور کشور را از طریق این کابینه پیش خواهد برد، با تمام جریانات سیاسی، ارکان نظام و احزاب و گروه های مختلف مشورت و مذاکره کرد و در نهایت همه باید بداند که این کابینه، کابینه مدنظر دکتر روحانی است.

جهانگیری اعتماد مردم را بزرگترین سرمایه دولت دوازدهم دانست و تصریح کرد: نظام باید از این سرمایه  اجتماعی بزرگ که در اختیار رئیس جمهور است، حداکثر استفاده و بهره را ببرد و قدر این سرمایه اجتماعی دانسته شود.

وی تاکید کرد: براساس تجربه کاری خود شهادت می دهم مجموعه  افرادی که برای اداره کشور انتخاب شده اند، افرادی توانمند هست که می توانند در مقابل چالش های پیش رو با تدبیر و  درایت و استفاده از تیم های مجرب کنار خود کشور را به بهترین شکل ممکن اداره کنند.

وی ادامه داد: رییس جمهور به مردم قول داده  و به وعده هایی که به مردم داده پایبند است و تمامی رویکرد و برنامه های دولت منطق با وعده های رییس جمهور در انتخابات و سندهای بالادستی است.

جهانگیری افزود: این مشورت ها که برای کابینه انجام شده به دلیل شرایطی است که کشور با آن روبرو است.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه غلبه بر چالش ها، پیشرفت کشور، حل مساله بیکاری، آب و منطقه پرآشوب خاورمیانه نیازمند مستقر شدن عزم ملی دولت در کشور است، تصریح کرد: دولت مصمم است این عزم ملی را ایجاد کند و خوشبختانه این دولت پایبندی خود به  دستورات رهبر را در عمل نشان داده است.

وی با یادآوری اینکه در  دولت یازدهم حتی یک دستور رهبر انقلاب بر زمین نمانده است، گفت: دولت دوازدهم با تکیه بر توان کارشناسی و  مدیریتی کشور، حمایت مجلس، قوه قضائیه و از همه مهمتر رهبر معظم انقلاب و مردم  ایران عزم خود را جزم کرده با برنامه های ارائه شده به مجلس مشکلات را حل کند.

جهانگیری با تاکید بر اینکه تیم انتخاب شده دولت تیم هماهنگی است، تصریح کرد: یکی از بحث های که راجع به کابینه مطرح می شود این است که ایا کابینه از هماهنگی و انسجام برخوردار است؟ اعضای دولت در مشی سیاسی و همچنین رحمانی فضلی نه تنها در بحث داخلی کشور حتی در اجرای اقتصاد مقاومتی یک بازوی توانمند برای اجرای اقتصاد مقاومتی بودند و امروزه نیز این توانمندی در دولت دوازدهم وجود دارد.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: در وزارت اطلاعات به اندازه ای که بنده به عنوان رییس مبارزه با مفاسد اقتصادی در دولت یازدهم فریاد زدم و مطرح کردم که فسادهای بزرگی در این کشور اتفاق افتاده یکی از  کسانی که همزمان با اینکه در مبارزه با فساد تلاش می کرد  مراقب بود که امنیت اقتصادی به هم نخورد وزیر اطلاعات بود یا وزیر امور خارجه در بحث سیاست خارجی؛ مطئمن هستم که ظریف بر اساس برنامه ای که تهیه کرده در طول برنامه دولت دوازدهم آنچنان فضایی برای دیپلماسی اقتصادی کشور با اولویت همسایگان فراهم کند که بتوان گرایش صادراتی داشته باشیم؛ در بخش های اقتصادی نیز همین طور این هماهنگی در وزرای توانمند نفت و صنعت، معدن و تجارت وجود دارد.

وی ادامه داد: زمانی که وزیر صنایع بودم اقای شریعتمداری وزیر بازرگانی بود و بیش از من که در وزارت صنعت بودم برای تولید کشور دلسوزی می کرد و مراقب بود وارداتی صورت نگیرد که تولید داخل آسیب ببیند.

جهانگیری با بیان اینکه کارنامه وزیر جهادکشاورزی روشن است، گفت: وزیر راه و شهرسازی توجه به مسکن مهر، بافت فرسوده و بخش ریل و راه آهن و هوایی را در دستور کار قرار داد و به فیض الهی با همت وزیر امروز توسعه جدی کشور رقم خورده است.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه در بخش نیرو چهره جدیدی وارد کابینه شده است، تصریح کرد: ایشان از وزرای توانمند کشور است و در حوزه ارتباطات نیز شاهد چهره جوان پرانرژی هستیم و در این باره هم به مدیران مجرب نیاز است و هم به مدیران جوان.

وی با بیان اینکه ترکیب کابینه دوازدهم از موقعیت مناسبی برخوردار است که دارای نیروی جوان و مجرب است، ادامه داد: بین وزارت بهداشت و تعاون هم همانگی خوبی وجود دارد و هم مصمم به اجرای مناسب طرح تحول سلامت هستند و از سویی وزیر آموزش و پرورش نیز از بدنه آموزش و پرورش هستند.

جهانگیری یادآور شد: کرباسیان از مدیران توانمندی است که در دوره ای که مباحثی خصوصی سازی، بازار سرمایه، مالیات، صادرات و گمرک جزو مهمترین محورهای اصلی کاری دولت برای اجرای اقتصاد مقاومتی است و ما به رهبری متعهد شده ایم که در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی متعهد باشیم.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: اگر در کارنامه وزرای و اجرای اقتصاد مقاومتی در دولت یازدهم و دوازدهم نگاه کنید تمامی نکات مثبت و امیدوار کننده ای است که ان شاء الله اجرایی خواهد شد.

وی افزود: ویژگی بارز این کابینه پاسخگویی است زیرا این وزرا از نقد نمی ترسند و زمانی که مورد سوال قرار می گیرند نگران نمی شوند ما کابینه و دولتی هستیم که خود در مقابل مجلس و ملت پاسخگو می دانیم.

جهانگیری با بیان اینکه از نقد منتقدان استقبال می کنیم، گفت: راه موفقیت، پیشرفت و توسعه کشور تفاهم و همراهی است البته کابینه دارای ضعف ها و ایراداتی نیز بوده و نمی توان گفت که هیچ جای کار ما ایراد ندارد البته به دنبال رفع ضعف ها هستیم .

معاون اول رییس جمهور یادآور شد: مطمئن هستیم فراکسیون های مختلف و حمایت نمایندگان با رای بالایی که به کابینه می دهند سرمایه جدید دیگری در اختیار دولت قرار خواهند داد تا دولت بتواند با سرعت وظیفه خود را ایفا نماید./

به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code