| پنجشنبه، 06 اردیبهشت 1403
مدیرکل آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست:
       کد خبر: 13151
نگاه ایران: مدیرکل آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت از محیط زیست اعلام کرد: هنوز با ساخت سد شفارود مخالف هستیم اما فشارها بر سازمان برای ساخت این سد باعث شد تا ساخت سد شفارود را بپذیریم.
محمد درویش  با بیان اینکه ساختن سد شفارود بر خلاف نظر سازمان حفاظت از محیط زیست است، اظهار کرد: سازمان حفاظت از محیط زیست به طور کل مخالف ساخت سد شفارود است. وی افزود: ساختن سد شفارود به بهانه تامین آب آن هم در جایی که به راحتی می توان آب را تامین کرد، به هیچ عنوان به صلاح نبوده و قطع یک میلیون درخت هیرکانی به این بهانه، عملی نابخردانه است. درویش با بیان اینکه فشارها بر روی سازمان حفاظت از محیط زیست برای ساخت این سد بسیار زیاد است، تصریح کرد: مجوز و بودجه لازم برای ساخت سد صادر شده و اعمال فشار از سوی دولت، وزارت نیرو و سایر مسئولان باعث شده تا سازمان محیط زیست مجبور شود با ساخت این سد موافقت کند.   محمد درویشمدیرکل آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت از محیط زیست در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه چگونه سازمان حفاظت از محیط زیست با وجود نظر قطعی خود در خصوص آسیب هایی که این سد به محیط زیست منطقه وارد می کند، زیر بار موافقت با ساخت این سد رفته است؟ اظهار کرد: سازمان حفاظت از محیط زیست از لحاظ مالی و بودجه بسیار فقیر بوده و با اعمال فشارها مجبور به عقب نشینی در برخی موارد است. وی تصریح کرد: سازمان حفاظت از محیط زیست با ساختن پل بر روی دریاچه ارومیه و همچنین ساخت سد گتوند نیز موافق نبود اما همچون سد شفارود مجبور به قبول شده است. به گفته درویش در حال حاضر قول داده شده تا با پایین آوردن ارتفاع سد و در نظر گرفتن شرایط محیط زیستی منطقه، تعداد درختان کمتری برای ساخت سد شفارود قطع شود.

سد مخزنی شفارود بلندترین سد غلتکی ـ بتنی ایران واقع در منطقه غرب استان پرباران گیلان است که با هدف تامین آب شرب، کشاورزی و صنعتی منطقه غرب گیلان، تولید انرژی برق آبی، کنترل سیلاب های فصلی و توسعه آبزی پروری در منطقه رضوانشهر و بر روی رودخانه شفارود احداث می شود.

پیش از این نیز مدیر کل دفتر ارزیابی سازمان محیط زیست مخالفت این سازمان را با ادامه فرآیند احداث سد شفارود اعلام کرده بود.

به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code