قرار دادن خوراکی های زیر در برنامه تغذیه تان کمک قابل توجهی به تمرکز شما خواهد کرد. جنسینگ، ماهی، بلوبری و یا کافئین؟

اگر به شایعات درباره غذاها و مکمل های غذایی گوش کنید باور خواهید کرد که قادرند از افزایش تمرکز و بهبود حافظه تا بالا بردن توجه و عملکرد مغز؛ همه و همه را انجام دهند. اما آیا واقعا تاثیر دارند؟ هیچ شکی نیست که با بالا رفتن سن، بدن هم پیر می شود. خبر خوب این است که شما می توانید با افزودن خوراکی های مناسب شانس داشتن ذهنی سالم را افزایش دهید.

کافیئن می تواند شما را هوشیارتر کند

هیچ داروی جادویی وجود ندارد که آی کیو را افزایش دهد و شما را باهوش تر کند اما مواد خاصی مانند کافیئن می تواند انرژی دهد و کمک کند که تمرکز کنید. کافیئن موجود در قهوه، شکلات، نوشیدنی های انرژی زا و برخی از داروها قادر هستند به شما هوشیاری – اگر چه کوتاه مدت – بدهند. یادتان باشد که زیاده روی در مصرف کافیئن شما را عصبی و ناراحت می کند.

شکر می تواند توجه شما را بهبود بخشد

شکر منبع تامین انرژی ذهن شما است. منظور از شکر، شکر معمولی نیست بلکه گلوکز است که بدن شما با فرآوری شکر و کربوهیدراتی که می خورید آن را تامین می کند. به همین دلیل است که یک لیوان آب پرتقال یا هر میوه دیگر سبب توانایی ذهنی می شود. اگرچه مصرف زیاد آن می تواند به حافظه آسیب رساند. در برابر شکر محتاطانه عمل کنید زیرا با مشکلات قلبی و دیگر بیماری ها پیوند دارد.

با صبحانه خوردن به مغزتان انرژی و سوخت برسانید

مطالعات نشان می دهند خوردن صبحانه سبب تقویت حافظه کوتاه مدت و توجه می شود. دانش آموزانی که صبحانه می خورند عملکرد بهتری نسبت به همکلاسی های خود که صبحانه نمی خورند نشان می دهند. غذاهایی که در صدر لیست خوراکی های انرژی دهنده به مغز قرار می گیرند شامل غلات کامل با فیبر زیاد، لبنیات و میوه ها هستند. فقط در مصرف آنها زیاده روی نکنید: محققان دریافتند که صبحانه های پر کالری مانع از تمرکز می شوند.

ماهی به معنای واقعی غذای مغز است

ماهی یکی از منابع پروتئین است که با تقویت ذهن پیوند دارد. سرشار از امگا ۳ و اسیدهای چربی است که برای سلامت ذهن کلیدی اند. این چربی های مفید قدرت مغزی فوق العاده ای دارند: رژیم های غذایی با میزان زیادی از ـنها می تواند میزان زوال عقل و ریسک سکته را کاهش دهد. بعلاوه ممکن است آنها نقش حیاتی در تقویت حافظه به خصوص با افزایش سن ایفا کنند. توصیه می شود برای سلامت مغز و قلب ۲ بار در هفته ماهی مصرف شود.

شکلات و اجیل

آجیل و مغزها منبع خوبی از آنتی اکسیدان و ویتامین هستند. برخی تحقیقات نشان داده اند که مصر آنها با کاهش زوال عقل با افزایش سن پیوند دارند. شکلات تلخ نیز دارای آنتی اکسیدان های قوی دیگری است و محرک های طبیعی مانند کافئین دارد که سبب تقویت تمرکز می شود.

آوواکادو و غلات کامل مصرف کنید

تمام اعضای بدن به خصوص قلب و مغز به گردش خون وابسته اند. رژیمی که سرشار از غلات کامل و میوه هایی مثل آوواکادو باشد ریسک بیماری های قلبی و کلسترول بد را کاهش می دهد. این امر سبب کاهش ریسک انباشته شدن پلاکت ها شده و در نتیجه گردش خون تقویت می شود.

بلوبری فوق العاده مقوی است

تحقیقات روی حیوانات نشان داده که بلوبری می تواند از آسیب های مغزی ناشی از رادیکال های آزاد محافظت کند. همچنین ممکن است اثرات مربوط افزایش سن همچون آلزایمر و زوال عقل را کاهش دهد. تحقیقات نشان داده که رژیم های غذایی شامل بلوبری یادگیری و عملکرد مغز را در موش های با سن بیشتر تقویت کرده و آنها را در شرایط برابر با موش های کم سن تر قرار داده است.

ویتامین ها و مکمل ها

داروخانه ها مملو از داروهایی است که مدعی بهبود سلامتی شما هستند. اگرچه بسیاری از آزمایشات روی تاثیرات مکمل هایی مانند ویتامین ب، ث، ای و منیزیم در تقویت حافظه امیدوار کننده است اما مکمل ها فقط برای افرادی است که از کمبود ماده مغذی خاصی رنج می برند. بعضی از تحقیقات به طور محتاطانه درباره جینسینگ، ویتامین، مکمل هل و ترکیبات گیاهی و تاثیرات آنها روی مغز خوش بین هستند اما مدارک بیشتری مورد نیاز است. حتما قبل مصرف آنها با دکتر مشورت کنید.