| سه شنبه، 28 فروردین 1403

نگاه ایران: فرد آلوده کننده رودخانه زرجوب رشت با معرفی اداره محیط زیست شهرستان از سوی مراجع قضایی به سه ماه و یک روز حبس محکوم شد .

 به گزارش روابط عمومی حفاظت محیط زیست گیلان در پی گزارش کارشناسان و ماموران یگان اداره حفاظت محیط زیست رشت ، مبنی بر تخلیه زباله های شهری توسط شخصی بنام ( ف.ف ) به رودخانه زرجوب و تهدید بهداشت عمومی و محیط زیست پرونده تخلف به دادسرای عمومی و انقلاب رشت ارجاع داده شد و متخلف به سه ماه و یک روز حبس تعزیری محکوم شد.

اصغرخودکار رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان رشت گفت رودخانه زرجوب یکی از رودخانه های مهم استان گیلان است .

به موجب ماده 60 قانون هر کسی عمداً آب رودخانه و انهار عمومی و جویبارها و مخازن و منابع و قنوات و چاه ها را با اضافه کردن مواد خارجی آلوده کند مجرم بوده و به مجازات پیش بینی شده می رسد. درماده 688 قانون مجازات اسلامی هر اقدامی که تهدید علیه بهداشت عمومی شناخته شود از قبیل آلوده کردن آب آشامیدنی یا توزیع آب آشامیدنی آلوده، دفع غیربهداشتی فضولات انسانی و دامی و مواد زاید، ریختن مواد مسموم کننده در رودخانه ها، زباله در خیابان ها ، استفاده غیرمجاز فاضلاب خام یا پساب تصفیه خانه های فاضلاب برای مصارف کشاورزی ممنوع می باشد و مرتکبین چنانچه طبق قوانین خاص مشمول مجازات شدیدتری نباشند به حبس تا یک سال محکوم خواهند شد . رودخانه زرجوب یکی از دو رود شهر رودگذر رشت است. از کوه های کم ارتفاع هزار مرز، نیزه سر، جوکلبندان و کچا از حدود 25 کیلومتری جنوب شهر رشت سرچشمه می گیرد، پس از عبور از منطقه «بهدان» و «چوماچا» و پیوستن به رودخانه گوهررود رودخانه پیربازار رود را تشکیل می دهد به بخش شرقی تالاب انزلی وارد می شود. این رودخانه با متوسط حجم سالانه 173.4 میلیون متر مکعب یکی از منابع اصلی و مهم تامین آب تالاب انزلی به شمار می رود. در گذشته این رودخانه از مکان های دیدنی رشت به شمار می آمد و کنار زرجوب (سیاهرود) دو چشمه وجود داشت که آب آشامیدنی ساکنانش را تامین می کرد. و در آن ماهیگیری نیز می شد. اما امروزه این رود با ورود فاضلاب موجب آلودگی و انتقال این آلودگی ها به تالاب انزلی و ایجاد چهره ناخوشایند شهری می شود.
به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code