| جمعه، 31 فروردین 1403
نگاه ایران:درحالیکه 3 روز پیش برای اولین بار خبر ابتلای میرزاخانی (نابغه ریاضی جهان) به سرطان در رسانه ها منتشر شد، یکی از نزدیکان خانم مریم میرزاخانی در گفت و گو با مهر خبر فوت وی را تایید کرد و گفت: ایشان که چندی بود به دلیل ابتلا به سرطان در یکی از بیمارستان های امریکا بستری بود، امروز دارفانی را وداع گفت.
  صبح امروز، فیروز نادری محقق برجسته ایرانی ناسا تصویر ابهام آمیز و نگران کننده ای را در اینستاگرامش منتشر کرد.
نادری با درج یک تصویر سیاه در پیج اینستاگرام خود نوشت: امروز یک چراغ خاموش شد، این قلبم را به درد می آورد، خیلی زود رفتی.
آیا مریم میرزاخانی درگذشته است؟
تصویری از پست فیروز نادری
از سوی دیگر، بهاره کیان افشار که از بستگان میرزان خانی است، با هشتگ کردن نام میرزاخوانی نوشته که رن ایرانی پرافتخار ملی و جهانی و انسانی متواضع و شریف و مهربان، ناباورانه و چه زود پرکشید»
آیا مریم میرزاخانی درگذشته است؟
همه چیز درباره دانشمند ریاضی ایران مریم میرزاخانی در ۱۳ اردیبهشت ۱۳۵۶ (۳ مه ۱۹۷۷) در تهران به دنیا آمد. پدرش احمد میرزاخانی مهندس برق و رئیس هیئت مدیره مجتمع آموزشی نیکوکاری «رعد» بود. او با اتمام تحصیلات ابتدایی با شرکت در اولین دوره جذب استعدادهای درخشان وارد دبیرستان فرزانگان تهران (زیر نظر سمپاد) شد. مریم میرزاخانی در سال های ۱۳۷۳ و ۱۳۷۴ (سال سوم و چهارم دبیرستان) از دبیرستان فرزانگان تهران موفق به کسب مدال طلای المپیاد ریاضی کشوری شد و بعد از آن در سال ۱۹۹۴ در المپیاد جهانی ریاضی هنگ کنگ با ۴۱ امتیاز از ۴۲ امتیاز مدال طلای جهانی گرفت. سال بعد یعنی ۱۹۹۵ در المپیاد جهانی ریاضی کانادا با ۴۲ امتیاز از ۴۲، رتبهٔ اول طلای جهانی را به دست آورد. عبادالله محمودیان استاد دانشگاه صنعتی شریف و از مسولان برگزاری المپیاد ریاضی در گفتگویی پیرامون مریم میرزاخانی که در سالنامه شرق ۱۳۹۳ منتشر شده گفته: در سال ۱۳۷۲ از دکتر حدادعادل درخواست کردم اجازه دهند ایشان (مریم میرزاخانی) در المپیاد شرکت کنند چون آن زمان فقط سال سومی ها امکان شرکت در المپیاد را داشتند و ایشان سال دوم بودند. در نهایت هم انتخاب شدند و سال بعد شرکت کردند و خانم میرزاخانی طی دو بار شرکت در المپیاد جهانی هر دوبار طلا گرفت. در ۳۰ تیر سال ۱۳۷۳ وقتی که از المپیاد برمی گشتند دکتر حدادعادل در سرمقاله روزنامه اطلاعات همه این ماوقع را نوشت. مریم میرزاخانی اولین دختری بود که به تیم المپیاد ریاضی ایران راه یافت و همچنین اولین دختری بود که در المپیاد ریاضی ایران طلا گرفت. وی اولین کسی بود که دو سال مدال طلا گرفت و اولین فردی بود که در آزمون المپیاد ریاضی نمره کامل گرفت. میرزاخانی دورهٔ لیسانس و فوق لیسانس ریاضی در دانشگاه صنعتی شریف طی کرد. وی در سال ۲۰۰۴ با اخذ مدرک دکترای دانشگاه هاروارد به سرپرستی کورتیس مک مولن، از برندگان جایزه فیلدز، در دانشگاه های پرینستون و استنفورد به تدریس مشغول شد. یک سال بعد در سال ۲۰۰۵ نشریه پاپیولار ساینس آمریکا او را به عنوان یکی از ۱۰ ذهنِ جوان جهان برگزید و تجلیل کرد. میرزاخانی مدتی در پرینستون درس می داد ولی بعد به استنفورد رفت و کار تدریس و پژوهش را در آن جا پی گرفت. او در شهریور ۱۳۸۷ (اول سپتامبر ۲۰۰۸) و در ۳۱ سالگی به درجه استادی و این دانشگاه رسید. سلیقه سینمایی میرزاخانی بازتابی از ذات بدون مرز پژوهش اوست، که درگیر کاویدن «خصوصیات اشکال هندسی نامعمول» است. او می گوید: «گاهی مواقع احساس می کنم در یک جنگل بزرگ هستم و نمی دانم به کجا می روم؛ ولی به طریقی به بالای تپه ای می رسم و می توانم همه چیز را واضحتر ببینم. آنچه آن گاه رخ می دهد، واقعاً هیجان انگیز است.» فیلم مورد علاقهٔ او، داگویل، نگاهی خشن به آمریکای دوران رکود بزرگ است. همسری اهل چک دختری با نام ایرانی وی گفته که در کودکی آرزو داشته نویسنده شود. او گفت: «وقتی که بچه بودم رویایم این بود که نویسنده شوم. هیجان انگیزترین لحظاتم را به خواندن رمان می گذراندم، در واقع هر چیزی را به دستم می رسید می خواندم.» همسر وی یان وندراک، نیز دانشیار ریاضی دانشگاه استنفورد، و پژوهشگر سابق علوم کامپیوتر نظری مرکز تحقیقات آی بی ام و اهل جمهوری چک است و از او دارای یک فرزند به نام آناهیتا است.
بیماری مریم میرزاخانی چه بود؟ در تیر ۱۳۹۶ اعلام شد میرزاخانی به دلیل ابتلا به سرطان در بیمارستانی در آمریکا بستری است. یکی از نزدیکان او گفته است که حال وی وخیم است. میرزاخانی از چهار سال پیش به سرطان سینه مبتلا بوده، و این سرطان اکنون به مغز استخوان وی سرایت کرده است. پدر و مادر وی برای مراقبت از او به آمریکا رفته اند.
سپس در سال ۱۹۹۹ کارشناسی خود را در رشته ریاضی از دانشگاه شریف و دکترای خود را در سال ۲۰۰۴ از دانشگاه هاروارد به سرپرستی کورتیس مک مولن از برندگان مدال فیلدز گرفت. از مریم میرزاخانی به عنوان یکی از ده ذهنِ جوان برگزیدهٔ سال ۲۰۰۵ از سوی نشریه پاپیولار ساینس در آمریکا و ذهن برتر در رشتهٔ ریاضیات تجلیل شد.
?مریم میرزاخانی نفر سوم از سمت راست
برندگان المپیاد ریاضی سال 74، در کنار آیت الله هاشمی  و دکتر نجفی  و دکتر حداد عادل
میرزاخانی برنده جوایزی چون جایزه ستر از انجمن ریاضی آمریکا در سال ۲۰۱۳، جایزه کلی و مدال فیلدز در سال ۲۰۱۴ است. وی از یازدهم شهریور ماه ۱۳۸۷ (اول سپتامبر ۲۰۰۸) در دانشگاه استنفورد استاد دانشگاه و پژوهشگر رشتهٔ ریاضیات است. پیش از این، او استاد دانشگاه پرینستون بود. مریم معصومی، بازیگر  هم با انتشار این پست ناراحتی خود را از درگذشت میرزاخانی اعلام کرد. آخرین پست اینستاگرامی میرزاخانی  مریم میرزاخانی در آخرین پست اینستاگرامی اش نوشته بود: هر چقدر بیشتر برای ریاضیات زمان گذاشتم بیشتر هیجان زده شدم. ظریف درگذشت مریم میرزاخانی را تسلیت گفت محمدجواد ظریف در اینستاگرام خود درگذشت مریم میرزاخانی را تسلیت گفت. وزیر امور خارجه کشورمان که در نیویورک به سر میِ برد در صفحه اینستاگرام خود نوشت: خبر درگذشت نابغه جوان ایرانی و استاد ریاضیات دکتر مریم میرزاخانی موجب تاسف شدید این جانب و همه ایرانیانی که به مفاخر برجسته علمی کشورمان می بالند، شد. این جانب در گذشت این بانوی دانشمند را به همه ایرانیان در سراسر جهان، خانواده محترم و داغدار ایشان و جامعه علمی کشور صمیمانه تسلیت عرض می کنم. مریم میرزاخانی ریاضیدان برجسته ایرانی به علت ابتلا به بیماری سرطان روز شنبه درگذشت. تصویری از پدر و مادر نابغه فقید پدر مریم میرزاخانی مردی است که بچه های خیریه رعد به خوبی او را می شناسند. او رییس هیات مدیره مجتمع نیکوکاری رعد بود و در روزهای اخیر بر بالین دخترش حاضر شده بود.

به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code