| سه شنبه، 11 اردیبهشت 1403
گیلان 87 هتل و 23 هتل آپارتمان دارد اما اغلب هتلداران از کمبود مسافر گله دارند؛
       کد خبر: 125710
نگاه ایران:گیلان یکی از استان هایی است که مقصد سفر بسیاری از گردشگران است. با این حال هنوز هم توسعه و بهبود زیرساخت های بخش گردشگری لازمه رونق آن است. یکی از این زیرساخت ها ایجاد هتل های مناسب برای حضور گردشگران است؛ گردشگرانی که ماندگاری آن ها در صورت هدف گذاری، در گیلان بیشتر خواهد شد. در روزهای گذشته با حضور رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور 2 هتل در گیلان افتتاح شد که یکی هتل 4 ستاره در شهر لاهیجان و دیگری هتلی 5 ستاره در فومن بود. این پروژه ها که متعلق به بخش خصوصی بود با اعتبار 780 میلیارد ریال به مرحله افتتاح رسیده و به صورت مستقیم برای 220 نفر شغل ایجاد کرده اند. گیلان 87 هتل و 23 هتل آپارتمان دارد اما اغلب هتل داران از کمبود مسافر گله مندند. شاید یکی از دلایل این موضوع فعالیت همزمان مسافرخانه ها، مجتمع های اقامتی و... باشد، اما مهم ترین موضوع در این زمینه نبود بازاریابی مناسب و زنجیره های متعدد در حوزه گردشگری است. آژانس های خدمات مسافرتی در قالب بسته های سفر، ارتباط تنگاتنگی با هتل های گیلان داشته باشند. ساخت هتل بدون در نظر گرفتن بازار در این زمینه یک استاد دانشگاه حوزه گردشگری به همشهری می گوید: ساخت هتل های چند ستاره سیاست خوبی در گیلان است. هتل بدون در نظر گرفتن بازار تقاضای گردشگران ساخته می شود. در واقع در گیلان با توجه به حجم بالای مسافر، ایجاد کمپ های گردشگری بیشتر از هتل ها جواب می دهد. «روشن بابایی همتی» بیان می کند: طبق آماردر نوروز سال گذشته فقط ۵ درصد از مردم کشور از هتل ها به عنوان محل اقامت استفاده کرده اند. در حالی که میزان استفاده از کمپ ها ۳۸ درصد بوده است. وی می افزاید: بسیاری از هتل ها ساخته می شوند ولی هیچ برنامه ای برای پذیرش مسافر ندارند. درحالی که باید هتل مکلف به داشتن طرح تجاری مناسب باشد. هتل ها باید با تعریف بسته های سفر جذاب در تمام طول سال برای جلب مسافران تلاش کنند و برای رقابتی که بین مراکز اقامتی دستگاه های دولتی و این مراکز تخصصی گردشگری به وجود آمده، چاره اندیشی کنند. وی می گوید: سرمایه گذاری در ساخت هتل در استان با سود پایینی روبه رو بوده و ضریب اشغال تخت در گیلان پایین است. هتل ها اکثرا پس از ساخت رونق چندانی ندارند و بدون برنامه فقط افتتاح می شوند. بابایی تاکید می کند: بهترین راهکار، ایجاد هتل های بوم گردی در مناطق طبیعی با در نظر گرفتن قواعد زیست محیطی و داشتن طرح عملیاتی 4 ساله در زمینه ساخت هتل براساس تقاضای بازار است. وجود دیگر مراکز اقامتی در همین زمینه رئیس جامعه هتلداران گیلان فعالیت مسافرکاشانه ها و کمپ های مختلف را عامل کسادی بازار هتل ها می داند و می گوید: مشکل فقط اینها نیستند و ارگان های دولتی مثلا در 3 ماهه تابستان مدارس را برای سفر فرهنگیان آماده می کنند. این اقدامات منجر به رکود هتل ها شده است. «حسن مهرور اصل» اضافه می کند: سفر و گردشگری موضوعی تخصصی است و دخالت سایر ارگان ها یا واسطه ها موجب رکود صنعت هتل داری می شود. وی درباره ویژگی های مثبت هتل ها بیان می کند: هتل ها دارای فضایی امن و اخلاقی برای حضور گردشگران بوده و در طول سال هم تخفیف های خوبی برای حضور گردشگران دارند. از طرفی می توانند مسافران را به شکل بهتری به سمت مناطق گردشگری گیلان هدایت کنند. وی نبود دفاتر فعال گردشگری در گیلان را عامل ایجاد مشکلات متعدد برای هتل ها می داند و می گوید: در این صورت می توانستیم با تعریف یک بسته سفر خدمات خوبی به مسافران بدهیم و هم بیشترین بهره را از حضور آنان ببریم. با این حال هتل های گیلان در حالی یکی پس از دیگری افتتاح می شوند که اغلب آنان ویژگی برجسته نداشته یا هم سطح هتل های بین المللی نیستند. گیلان یکی از استان های پرظرفیت برای گردشگری است اما امکانات استان در طول سا ل هایی که میزان سفر گردشگران به آن افزایش داشته، به تناسب رشد نکرده است.
به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code