| شنبه، 01 اردیبهشت 1403

نگاه ایران:  رئیس هیات مدیره انجمن خیرین کتابخانه ساز و معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گیلان با تاکید بر ضرورت حساسیت بیشتر جامعه به مقوله کتابخانه سازی ، نهادینه شدن این امر را مستلزم فرهنگ سازی دانست.

به گزارش ایرنا، محمد احمدی پور روز یکشنبه در جلسه انجمن خیرین کتابخانه ساز گیلان افزود: پذیرش ساخت مدرسه و مسجد درجامعه نهادینه شده است اما برای ساخت کتابخانه هنوز مشکل داریم و بایستی با استفاده از رسانه ها به ویژه صدا و سیما این مقوله نیز فرهنگسازی شود.

وی با بیان که بایستی از نوآوری و شیوه های نوین برای تامین اعتبار کتابخانه سازی استفاده کرد افزود: اکنون ما در بسیاری جاها دیگر نیاز به مدارس نداریم و می توانیم ان ها را به سمت کتابخانه سوق بدهیم.

وی تصریح کرد: سرپرست اداره کل کتابخانه های گیلان نیز با اشاره به ضرورت افزایش فضای کتابخانه ها گفت: در گیلان برای هر یکصد نفر ، 1.21 مربع سرانه فضای مطالعه داریم.

زهرا بدن آرا افزود: میانگین کشوری این سرانه در کشور دو متر مربع و استاندارد آن در جهان هشت متر مربع است.

وی جایگاه شهر رشت را در بین 16 شهرستان استان از لحاظ سرانه فضای مطالعه شانزدهم عنوان و بیان کرد: پایین ترین سرانه در استان مربوط به رشت با 80 سانتیمتر مربع و بالاترین سرانه نیز مربوط به رودبار با 2.57 متر مربع است.

وی با بیان اینکه جمعیت روستاهای اردجان رضوانشهر، سراوان رشت و اسطلخ جان رودبار افزون بر پنج هزار نفر است، گفت: در روستاهایی که افزون بر پنج هزار نفر جمعیت داشته باشند، می توانیم کتابخانه احداث کنیم.

بدن آرا در ادامه با اشاره به پروژه های نیمه تمام ( کتابخانه ) استان بیان کرد: مهمترین پروژه نیمه تمام ما کتابخانه مرکزی است و کتابخانه چوبر با پیشرفت فیزیکی 70 درصد، شلمان، چاف و چمخاله، آبکنار و تنیان هر کدام با پیشرفت فیزیکی 10 درصد در حال احداث است.

محمد حسن عاقل منش مدیرعامل انجمن خیرین کتابخانه ساز گیلان نیز در این جلسه گفت: کار ثبت رسمی انجمن خیرین کتابخانه ساز گیلان انجام شده و اکنون به طور رسمی فعالیت مان را آغاز کرده ایم.

101 باب کتابخانه نهادی، مشترک و مستقل در استان گیلان فعال هستند. کتابخانه های عمومی گیلان دارای 55 هزار نفر است. تاکنون پنج کتابخانه در گیلان توسط خیران ساخته شده است.

به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code