| شنبه، 01 اردیبهشت 1403
پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به آیین بزرگداشت دکتر معین؛
       کد خبر: 124673
نگاه ایران: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درپیامی به آیین بزرگداشت زنده یاد استاد دکتر محمد معین با ارج نهادن به مقام این استاد فرهیخته گفت: فرهنگ نویسی و دانشنامه نگاری عرصه ای پویاست که نیازمند به روزرسانی است.

 رضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت آیین بزرگداشت چهل و ششمین سالروز در گذشت زنده یاد استاد دکتر محمد معین(گزارش تصویری مراسم) پیامی به شرح ذیل صادر کرد.

در بخش ابتدایی پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی  آمده است: مفاخر و بزرگان فرهنگ و ادب ایران زمین، سرمایه های گران قدری هستند که تجلیل و بزرگداشت آنان زمینه ساز حیات فرهنگی در جامعه است. لازمه تداوم حیات و زیست فرهنگی، توجه به ریشه های فرهنگی و الگوسازی برای نسل جوان و آینده است. در میان این گنجینه ها و ذخایر فرهنگی و ادبی، نام و یاد بزرگانی چون دکتر محمد معین ماندگار و درخشان بوده و خواهد بود.

صالحی امیری افزود: دکتر محمد معین شخصیتی است فرهیخته که عمر ارزشمند خود را وقف علم و معرفت نمود و به شکرانه عنایتی که خداوند در این مسیر به او داشت، منشأ آثار گران قدر و ماندگار در عرصه فرهنگ و ادب این سرزمین شد.

وی گفت: کارنامه پربار این بزرگ مرد ایران زمین و این فرزند شایسته گیلان، چنان درخشان و پربار است که به سادگی از کنار آن نمی توان عبور کرد، آثاری که هر یک حائز ارزش و اعتبار علمی و ادبی بسزایی است.

در ادامه پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آمده است: فرهنگ معین، اثرمانای به یادگار مانده از دکتر محمد معین، تنها فرهنگ واژه نیست، بلکه فرهنگ تحقیق و دانش پژوهی است و فرهیختگان، اهل قلم و پژوهندگان دیر سالی است که از این اثر جاودان بهره می جویند. اگرچه فرهنگ نویسی و دانشنامه نگاری عرصه ای پویا بوده که همگام و همراه گفتگو و تحول در دانش بشری، نیازمند به روزرسانی است، پیشرو بودن مرحوم دکتر معین در استفاده از روش های علمی و دقیق، نه تنها مانع از کهنگی آثار او شده، بلکه آثار ماندگار این فرزانه سترگ، پایه و مبنایی برای تحقیقات آیندگان شده است.

صالحی امیری افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مفتخر است که در مراسمی با حضور بزرگان و اهالی فرهنگ و ادب از مقام رفیع این چهره تابناک فرهنگ و ادبیات ایران تجلیل می کند تا علاوه بر بزرگداشت آن ادیب فرهیخته، محفلی برای تبادل نظر و گفتگوی برای استادان، عالمان و فرهیختگان مهیا نماید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان گفت: ضمن تشکر و قدردانی از دست اندرکاران برگزاری این همایش، امیدوارم جامعه علمی و دانشگاهی در بزرگداشت این مفاخر که سرمایه های بی بدیل فرهنگی هستند، فعال و بانشاط حضور یابند و شاهد ظهور اندیشمندان و فرهیختگان در آینده این سرزمین باشیم.

سید رضا صالحی امیری

به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code