| پنجشنبه، 06 اردیبهشت 1403

نگاه ایران:مراسم راهپیمایی روز جمعه و حضور میلیونی مردم برخلاف سالهای گذشته از تیررس رسانه های جهان خارج شد و جای خود را به تخریب رئیس جمهور داد. اگرچه تخریب روحانی و دولت او طی سالهای گذشته به کررات رخ داد اما این بار به صورت مستقیم در مراسم راهپیمایی روز قدس که همه دوربین های جهان رو به سوی این مراسم زوم شده بود، صورت گرفت. به همین دلیل انتظار می رود که این رخداد تلخ مورد پیگیری جدی دستگاه قضا قرار گیرد. در این راستا خرداد با نجفقلی حبیبی فعال سیاسی اصلاح طلب و رئیس سابق دانشگاه علامه طباطبایی به گفتگو پرداخته است که آن را در ادامه می خوانید.

 تخریب های مخالفان دولت علیه رئیس جمهور در مراسم راهپیمایی با چه هدفی صورت گرفت؟

این تخریب که به صورت سازمان یافته و با برنامه ریزی قبلی صورت گرفته بود بسیار پیچیده و قابل تامل است اما در وهله نخست اذهان عمومی را به سمت و سوی اقدامات خودسران در سال 94 می برد. بنابراین این احتمال وجود دارد که اقدامات خودسران در مراسم راهپیمایی قدس علیه رئیس جمهور از نوع همان حمله به سفارت عربستان در تهران و مشهد باشد. حتی ممکن است که واکنشی نسبت به انتخابات پرشور اخیر و مشارکت حداکثری مردم در انتخابات ریاست جمهوری اخیر بوده باشد. در حقیقت مخالفان دولت نسبت به نتیجه انتخابات و شکست خود همچنان عصبانی بوده و دست به چنین رفتارهایی زدند.

 حوادث روز جمعه در مراسم راهپیمایی علیه روحانی چه تبعاتی در کشور به دنبال دارد؟

تخریب های روز جمعه با هر دلیل و مقصودی که انجام شده باشد اتفاق بسیار اسفناک و ناخوشایندی بود. زیرا در شرایطی این رویداد غیر قانونی و نامطلوب رخ داد که مردم از سراسر ایران برای محکوم کردن اسرائیل و دفاع از حقوق فلسطین به راهپیمایی قدس آمدند اما عده ای در چنین روزی مساله داخلی خود را دستاویزی برای اهداف جناحی و حمله به رئیس جمهور قرار دادند در حالیکه در سراسر جهان گروهی در انتخابات شکست خورده و جناحی نیز پیروز انتخابات می شوند. به هر روی به نظر می رسد که رخداد روزجمعه پیچیده تر از احتمالات موجود است. اما اقدام غیر قانونی خود سران که قبل از هر چیز انسجام و اتحاد ملی را نشانه گرفت به رویگردانی و بدبینی های بیشتر  نسبت به مخالفان از سوی مردم دامن می زند.

 تخریب روحانی در مراسم راهپیمایی چه تبعاتی در نظام بین اللمللی به دنبال دارد؟

اگرچه خودسران دست به هر اقدامی که بزنند بازهم به هیچ روی از محبوبیت رئیس جمهور کاسته نخواهد شد اما باید در نظر گرفت که رویداد روز جمعه تاثیر بسیار منفی در فضای بین المللی خواهد گذاشت. زیرا رسانه های غربی خیل عظیم مردم را که با هدف دفاع از حقوق مردم فلسطین و آرمان امام خمینی «ره » به راهپیمایی روز قدس آمده بودند نادیده گرفته و هجمه به عنوان رئیس جمهور را تیتر اصلی خود قرار دادند. مسئولان نباید اجازه دهند که با احساسات مردم ایران بازی شود و به اعتمادشان خدشه ای وارد شود.

 تصور می برید که تخریب رئیس جمهور از سوی دستگاه قضا مورد پیگیری جدی قرار می گیرد؟

دادستان تهران روز گذشته اعلام کرده است که تخریب رئیس جمهور در روز جمعه مورد پیگیری قضایی و قانونی قرار می گیرد. بنابراین انتظار می رود که دستگاه قضا به سادگی از تخریب رئیس جمهور در مراسم راهپیمایی نگذرد. بلافاصله اتفاقات روز جمعه را مورد پیگیری قانونی قرار دهد و سپس به اطلاع مردم ایران برساند. حتی اگر اقدام خودسران از روی احساسات بوده باشد و یا از سوی گروه هایی با اهداف خاصی سازمان دهی شده باشد با توجه به تکرار این اقدامات در سالهای گذشته باید در برابر این افراد به صورت جدی ایستاد و جلو چنین اقداماتی را برای همیشه گرفت. امروز کشور در یک مسیر صحیح وعقلایی حرکت می کند اگر در جایی از سوی مسئولان اشتباهی رخ داد ارکان نظام خود نیز باید در برابر اشتباهات بایستند و در موقعش نیز باید هشدارهای لازم را بدهند.

به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code