| پنجشنبه، 30 فروردین 1403

نگاه ایران: یک وکیل دادگستری گفت: زمانی که برای دانش آموخته حقوق عنوان وکالت تعریف می کنید توقعات فرد از جامعه و توقعات جامعه از او بالا می رود بنابراین وقتی شغل ایجاد شود و درآمد نداشته باشد قطعا دچار انحراف شده و به اقدامات غیر صواب و غیر قانونی برای کسب درآمد دست می زند.

هوشنگ پور بابایی در گفت و گو با ایلنا در مورد اقدامات صورت گرفته برای اشتغال وکلا گفت: اینکه معضل اساسی ما در جامعه وکالت با توجه به شرایط اقتصادی مردم، بیکاری وکلا است محل تردید نیست. اکنون شاهد حجم پرونده ها  در دادگستری و از طرف دیگر عدم حضور وکلا در بیشتر پرونده ها هستیم.  اگر در یک جامعه مدرن وپیشرفته چنین پرونده هایی وجود داشت باشد طبیعی است وکلا دادگستری نه تنها از میزان فعالیت شان کاهش پیدا نکند بلکه تعداد وکلا هم باید افزایش پیدا کند تا بتواند به دستگاه قضا کمک تا مشکلات را مرتفع کنند.

این استاد دانشگاه با اشاره به شرایط اقتصادی مردم تصریح کرد: وقتی مردم به وکلای دادگستری مراجعه می کنند بنا به شرایط وکالت که باید آنرا جزء کارهای سخت از لحاظ روحی تلقی کرد، هزینه های زیادی باید بپردازند که برخی از مردم یا توان پرداخت آنرا ندارند یا پرداخت آنرا ضروری نمی دانند چون این هزینه را یک هزینه خدماتی تلقی می کنند و تصور می کنند این امکان برای خودشان فراهم است که بتوانند مشکلات و معضلات خود را حل کنند.

وجود وکیل در دعوایی موجب حفظ حقوق ملت می شود

پور بابایی با اشاره به نگاه قوه قضاییه به این موضوع تشریح کرد: طبیعی است اگر دعوایی توسط وکیل دادگستری اقامه شود وکیل دادگستری می تواند هم تراز قاضی کمک کند و پرونده با مشکلات کمتری مواجه شود و حقوق ملت تامین شود. اغلب پرونده هایی که در دادگستری توسط خود اشخاص مطرح می شود مواجه با قرار رد می شود به این دلیل که دعوا به طرز صحیحی طرح نشده است. بنابراین اگر یک وکیل امکان طرح این پرونده ها را داشته باشد از حجم این پرونده ها کاسته می شود.

صرف دادن پروانه وکالت به اشخاص موجب ایجاد یک شغل نیست؛درآمد مهم است

او افزود: در نقطه مقابل باز اگر بخواهیم اشتغال ایجاد کنیم صرف دادن پروانه وکالت به اشخاص موجب ایجاد یک شغل نیست؛ نمی توانیم بگوییم بقیه صنوف با دادن جواز یا پروانه شغلی برای آنها امکان تامین معاش را فراهم می کنند که وکیل دادگستری هم به صرف دادن پروانه معاشش تامین می شود بنابراین اعطا مجوز ملازمه با تامین معاش ندارد که هرکس پروانه وکالت داشته و لزوما باید درآمد داشته باشد زیرا شغل دارد.

پور بابایی تاکید کرد: در حال حاضر در جامعه وکالت مشاهده می کنید خیلی از اشخاصی که پروانه وکالت دارند بیکارهستند. این افراد توانایی علمی لازم را نیز دارا هستند اما امکان بهره برداری از این شغل را ندارند و درآمدی از این طریق ندارند. بنابراین نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که باید به قانون اصلاح پاره از قوانین دادگستری سال ۵۶ بازگشت. در زمان آیت الله هاشمی شاهرودی مدتی وکالت اجباری و اعلام شد پرونده های دادگستری با نصاب مشخص باید توسط وکیل مطرح شود. اگر حقیقتا فرهنگ مردم اصلاح و دید مردم نسبت به وکالت اصلاح شود به این معنا که وکالت را امر تخصصی بدانند بسیاری مشکلات حل می شود.

اگر فرهنگ مردم در گرفتن وکیل اصلاح شود وکیل کم داریم

او افزود: وکالت امری است که شما می توانید با الفاظ کلمات و اصطلاحات حقوقی که مردم عامی با آن سرکار ندارند احقاق حق کنید. اگر به این موضوع یک نگاه تخصصی داشته باشید و فرهنگ مردم اصلاح شود و دادگستری هم این را الزامی کند که بعضی پرونده ها با نصاب خاص حتما وکیل داشته باشد؛ نه تنها وکیل کم نداریم بلکه وکیل بیشتری نیاز داریم. اما شما نگاه کنید،می بینید که در پرونده های متعدد افراد از گرفتن وکیل استنکاف می ورزند.

ورود افراد بدون گذراندن ممیزی کانون وکلا خطرناک است

این وکیل دادگستری در مورد کیفیت فعالیت کانون های وکلا در زمینه اشتغال وکلا، بیان داشت: اشخاصی آمدند و طرحی ارائه کردند که افرادی دارای مدرک لیسانس دارند بدون آزمون پروانه وکالت بگیرند که این امر بسیار خطرناک است. با توجه به این ممیزی هایی که توسط کانون وکلا صورت می گیرد میبینیم در جامعه وکالت کسانی هستند که که از درآمد برخوردار نیستند. نمی شود حقوق افراد و جان مال ناموس افراد را در دست افرادی که صرفا در یک دانشکده لیسانس گرفته اند داد که با آن بازی کنند .

با وجود شرایطی بیمه وکالت میتواند کمک حال مبحث اشتغال وکلا باشد

پور بابایی با اشاره به طرح بیمه کاری وکالت گفت: حقیقت این است طرح بیمه وکالت می تواند در جهت حل مشکل اشتغال مثمر ثمر باشد. بیمه ها می توانند در شرایطی هزینه وکیل را بپردازد. اما اشکال که می تواند بروز کند این است که ملاک بیمه آیین نامه تعرفه وکلای دادگستری است . در این آیین نامه مثلا برای مطالعه پرونده ۲۰ هزار تومان حق الوکاله تعیین کرده یعنی برای مطالعه یک پرونده ۵۰۰ صفحه ای در استان دور ۲۰هزار تومان در نظر گرفته در حالی که این مبلغ کفاف هزینه ایاب و ذهاب وکیل را نمی دهد.

او افزود: اگر این ملاک قرار بگیرد بعید است وکلا با آن کار کنند. اگر امکان باشد سطح بیمه را افزایش یا توافق افراد را ملاک قرار دهند آنوقت می تواند تاثیر داشته باشد.

ادعای ایجاد یک میلیون شغل با برداشتن ظرفیت کانون وکلا خطرناک است

او با اشاره به ادعای یکی از نمایندگان مجلس که مدعی شده است با برداشتن ظرفیت وکالت یک میلیون شغل ایجاد می شود، گفت: تحلیل پشت این ادعا بسیار سست است و این حرف ها بسیار خطرناک است؛اگر با جامعه جوان وکلا صحبت کنیم متوجه می شویم اکثر وکلا جوان بیکار هستند اینها تعریفشان از شغل صرف داشتن عنوان شغلی است و برایشان مهم نیست که از این عنوان کسب درآمد می کنند یا نه. هرکسی که شغل دارد لزوما درآمد ندارد خیلی از اشخاص هستند که شاغل هستند و بسیار کارمی کنند اما درآمد ندارند یعنی با رکود مواجه هستند.

این وکیل  دادگستری تاکید کرد: می خواهم از این نماینده مجلس بپرسم آیا خودشان اگر یک معضل حقوقی یا قضایی داشته باشند به وکیل ماهر و با تجربه مراجعه می کنند یا به همین افرادی که بدون ممیزی پروانه گرفتند . آیا خودشان اجازه می دهند این افراد که بی گزینش انتخاب شدند از آنها دفاع کنند. قطعا جوابشان منفی است و خودشان برای کارهای حقوقی خودشان به مجرب ترین وکلا مراجعه می کنند. پس چگونه به خود اجاره می دهند در جایگاه وکیل ملت برای ملت تعیین تکلیف کنند که ناچارند به این وکلا مراجعه کنند. در این مساله نباید به شغل توجه کنند بلکه بایدملاکشان درآمد افراد باشد. در بیشتر شغل هایی که بدون ممیزی اجازه دادند افراد حضور پیدا کنند، دچار رکود شدند. مثلا در زمانی که به همه مجوز فرش بافی دادند این بخش دچار رکود شد و همه کارگاه های فرش ورشکست شدند.

وقتی شغل ایجاد شود و درآمد نداشته باشد قطعا دچار انحراف و راه کار چاق کنی هموار می شود

او اذعان داشت: زمانی که برای دانش آموخته حقوق عنوان وکالت تعریف می کنید توقعات فرد از جامعه و توقعات جامعه از او بالا می رود بنابراین وقتی شغل ایجاد شود و درآمد نداشته باشد قطعا دچار انحراف می شود و به اقدامات غیر صواب و غیر قانونی برای کسب درآمد دست می زند. با ایجاد چنین مشاغلی راه کار چاق کنی به مراتبط هموار تر می شود و تخلفات در دادگستری بیشتر می شود.
به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code