| جمعه، 31 فروردین 1403
ولایتی و میرزاده یکدیگر را متهم می‌کنند؛
       کد خبر: 118110
نگاه ایران: در گیرودار انتخابات ریاست جمهوری برکناری ناگهانی حمید میرزاده رییس دانشگاه آزاد باعث شگفتی ناظران شد. در آن زمانی این برکناری آنچنان از سوی رسانه ها مورد واکاوی قرار نگرفت. اکنون پس از گذشت بیش از 100 روز از انتخابات و فروکش کردن فضای سیاسی اخبار و جزییاتی تازه از وجود اختلاف نظر شدید در دانشگاه آزاد منتشر شده است. امروز علی اکبر ولایتی، رییس هیات امنای دانشگاه آزاد در گفت و گویی میرزاده و فرزندان او را متهم به فساد کرده است و در مقابل میرزاده با انتشار بیانیه ای این ادعاها را به شدت رد کرده است.
به گزارش فرارو، پس از درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی، رهبر معظم انقلاب طی حکمی علی اکبر ولایتی را به عنوان رییس هیات موسس دانشگاه آزاد منصوب کردند. پس از این انتصاب علی اکبر ولایتی فعالیت خود را در نقش جانشین آیت الله هاشمی در دانشگاه آزاد آغاز کرد. بسیاری از ناظران تصور می کردند ولایتی مشی کلی دانشگاه را تغییر نخواهد داد و دانشگاه آزاد در دوره جدید همان راه گذشته را ادامه خواهد داد. براساس همین تصور تغییرات اساسی در مدیریت دانشگاه نیز منتفی قلمداد می شد. اما با گذشت مدتی ناگهان طه هاشمی معاون فرهنگی دانشگاه از سمت خود استعفا کرد. این استعفا در اواخر اسفند ماه اتفاق افتاد. حمید میرزاده رییس وقت دانشگاه استعفا هاشمی را پذیرفت. خبرگزاری تسنیم در همان زمان درباره کنار رفتن طه هاشمی نوشت: «انتصاب چندی پیش علی اکبر ولایتی به عنوان رئیس هیئت مؤسس دانشگاه آزاد و انتخاب او به ریاست هیئت امنای این دانشگاه، روندی برای تغییر و تحول و مرتفع شدن اشکالات پیشین و نقدهای جدی منتقدین این دانشگاه آغاز شده و به نظر می رسد عدم اعتقاد و همراهی با روند لازم برای بهبود امور و تحول در دانشگاه آزاد جزو دلایل حجت الاسلام هاشمی برای استعفا بوده است.» در آستانه انتخابات ریاست جمهوری اتفاق دیگری رخ داد که نشان داد که روند تازه ای در کار است. دقیقا در روز سوم اردیبهشت ماه در جلسه فوق العاده هیات امنای دانشگاه میرزاده، رییس دانشگاه از سمت خود برکنار شد. خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران در گزارشی برکناری میرزاده را اینگونه روایت کرد: «براساس تبصره یک ماده ١١ اساسنامه، یک جلسه فوق العاده به درخواست چهار نفر از اعضای هیئت امنای دانشگاه آزاد و به ریاست علی اکبر ولایتی، تشکیل می شود و در آن با تصمیم اکثریت اعضای هیئت امنا، میرزاده از ریاست این دانشگاه برکنار می شود. نام این چهار عضو عنوان نشده بود. وزیران علوم و بهداشت، به عنوان دو نفر از اعضای حقوقی هیئت امنای دانشگاه آزاد پس از اظهارنظرهای خود در این جلسه برای شرکت در جلسه هیئت دولت از جلسه خارج شدند، بااین حال جلسه با حضور هفت نفر ادامه پیدا کرد.» خبر برکناری میرزاده بازتاب گسترده ای در رسانه ها داشت اما فضای سیاسی و انتخاباتی کشور فرصت پرداختن به جزییات آن را به رسانه ها نداد. در این میان شایعات پیرامون وجود اختلافات گسترده در دانشگاه آزاد در فضای غیر رسمی خبری کشور به گوش می رسید. شایعات از وجود بحث های مالی حکایت داشت. تغییرات در دانشگاه آزاد متوقف نشد، هفت خرداد ماه با گذشت حدود یک ماه از برکناری حمید میرزاده، رییس دانشگاه آزاد توسط دکتر ولایتی، یاسر هاشمی فرزند آیت الله هاشمی رفسنجانی که ریاست دفتر هیات امنای دانشگاه را برعهده داشت از مسئولیت خود برکنار شد. این برکناری نیز بازتاب گسترده ای پیدا کرد. برخی رسانه ها از پروژه "هاشمی زدایی" در دانشگاه آزاد سخن گفتند.
دیروز انتشار نامه سید حسن خمینی عضو هیات موسس دانشگاه آزاد به حسن روحانی ماجرا را پیچیده تر کرد. سید حسن خمینی به عنوان عضو هیائت موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد در نامه خود نوشته است "به نظر اینجانب روند عزل برادرمان جناب آقای میرزاده از وجاهت قانونی برخوردار نیست و حداقل آن است که شبهه غیرقانونی بودن آن بسیار قوی است." او تاکید کرده است که نصب سرپرست جدید بدون رأی گیری انجام شده است.
ادعاهای ولایتی پس از نامه دیروز سید حسن خمینی امروز روزنامه کیهان گفت و گویی با علی اکبر ولایتی منتشر کرد که اوج اختلافات در دانشگاه آزاد را نشان داد. درمصاحبه ولایتی حمید میرزاده رییس پیشین دانشگاه آزاد به فساد متهم شده است. براساس روایت ولایتی بازرس دانشگاه آزاد در زمان حیات آیت الله هاشمی رفسنجانی که ریاست هیئت موسس دانشگاه را به عهده داشت، مواردی از فساد مالی را گزارش کرده بود و هاشمی رفسنجانی گفته بود که میرزاده باید بعد از انتخابات ریاست جمهوری از سمت خود برکنار شود. ولایتی "دخالت فرزندان میرزاده در امور دانشگاه و دخالت آنها در قراردادهای مالی کلان" را از جمله موارد فساد نام برد و گفت که اسناد این دخالت ها موجود است.
او گفت: «مثلا فرزند آقای میرزاده از برخی روسای واحدها خواسته است که با شرکت خاصی قرارداد ببندند و آن فرد زیر بار نرفته و مغضوب آقای میرزاده قرار گرفته است.» علی اکبر ولایتی در مصاحبه خود با روزنامه کیهان همچنین به تردید مطرح شده از سوی حسن خمینی (عضو هیئت موسس و هیئت امنای دانشگاه آزاد) در مورد روند برکناری میرزاده و نصب سرپرست به جای او پاسخ داده است.
ولایتی گفته است که جلسه فوق العاده هیئت امنا با درخواست چهار نفر از اعضا تشکیل شده (که طبق اساسنامه خواست سه نفر کافی است) و همه ۹ عضو هیئت امنا در آن شرکت داشته اند. در میانه بحث وزیران بهداشت و علوم برای شرکت در هیئت دولت جلسه را ترک کرده اند، اما جلسه با حضور ۷ نفر، از جمله حسن خمینی و میرزاده ادامه یافته است. به گفته ولایتی، ۵ نفر از حاضران به جز این دو نفر به برکناری آقای میرزاده رأی داده اند. پس از این رأی گیری آقای خمینی و آقای میرزاده جلسه را ترک کرده اند، اما هنوز ۵ عضو از ۹ عضو هیئت امنا در جلسه حاضر بوده اند و جلسه رسمیت داشته که سرپرست دانشگاه انتخاب شده است. در همین حال حجت الاسلام محمد محمدیان، رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها و عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد هم که در جلسه مورد بحث حاضر بوده، روایت ولایتی را تأیید کرده و درباره اتفاقات پس از برکناری میرزاده  گفته است: «آقای سید حسن که بسیار عصبی شده بودند با حالت قهر جلسه را ترک کردند و به دنبال ایشان آقای میرزاده نیز با گفتن این سخن که از فردا در دانشگاه حاضر نخواهم شد، جلسه را ترک کردند.» محمدیان همچنین از تصمیم ولایتی برای برکناری یاسر هاشمی از مسئول دفتری هیئت امنای دانشگاه آزاد نیز تجلیل کرده است.
او گفت: «اقدام آقای دکتر ولایتی در برکناری آقای یاسر هاشمی کار بسیار شایسته ای بود که انجام گرفت و لازم است یک هیئت کارشناسی به فعالیت هایی که در این دفتر انجام گرفته است و هزینه هایی که در آنجا صرف شده است رسیدگی کند و گزارش آن را به هیئت امناء بدهد.»
پاسخ میرزاده به اتهامات اما این تمام ماجرا نیست حمید میرزاده پس از انتشار سخنان ولایتی با صدور بیانیه ای ادعاهای ولایتی را رد کرد. او  گفته است که اتهام های مطرح شده ساخته و پرداخته رئیسان و مدیران واحدهایی است که در دوره ریاست او به خاطر فساد مالی و تخلفات اداری و آموزشی برکنار شده بودند. رئیس برکنار شده دانشگاه آزاد در پاسخ خود نوشته است: "این ها کلی گویی و توهین و تهمت و نقل قول از افرادی است که به خواسته های ناحق خود در دانشگاه نرسیدند و توسط همان اشخاصی ساخته و پرداخته شده است و متأسفانه آقای دکتر ولایتی مرتبا آنها را تکرار می کند. متأسفانه ایشان با معزولان ما بیشتر از خود بنده که مسئول دانشگاه بودم جلسه و وقت می گذاشتند." میرزاده تاکید کرده است که ولایتی در جلسه هیئت امنا در تاریخ سوم اردیبهشت به او گفته که تنها در صورتی می تواند رئیس دانشگاه بماند که در عزل و نصب ها مطابق خواست او عمل کند و اختیاری نداشته باشد.
او از ولایتی خواسته است اسناد فسادهای ادعایی را به اطلاع عموم برساند.

به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code