| جمعه، 31 فروردین 1403
نگاه ایران: سالار عقیلی در مراسم رونمایی از آلبوم «دوران عشق» تاکید کرد محدودیت های ایجاد شده برای موسیقی ایرانی به ویژه در صدا و سیما و میدان دادن به کارهای پاپ، از مخاطبان موسیقی ردیف دستگاهی کاسته است. به گزارش خبرآنلاین، صبح امروز، پنجشنبه چهارم خرداد، نشست خبری و مراسم رونمایی از آلبوم «دوران عشق» با صدای سالار عقیلی و آهنگسازی جمشید صفرزاده در شهرکتاب ابن سینا واقع در شهرک غرب برگزار شد. از جمله حاضران در این مراسم به جز عقیلی و صفرزاده می توان به فخرالدین صدیق شریف، بازیگر سینما و تلویزیون و مجید مولانیا نوازنده تار و از اعضای گروه سور اشاره کرد. در ابتدای این مراسم سالار عقیلی گفت: «آلبوم «دوران عشق» حاصل زحمات جمشید صفرزاده و گروه سور است که چند سالی هست در خدمتشان هستم و به زودی نیز کار دیگری با آهنگسازی صفرزاده منتشر خواهم کرد و سپاسگزارم از مجید مولانیا بنیان گذار این گروه که موجب رسیدن این اثر به دست شما شد.» این خواننده موسیقی اصیل ایرانی ادامه داد: «ما تلاش کردیم کارمان را در «دوران عشق» به گونه ای انجام دهیم که به اثری ماندگار تبدیل شود و برای همین هم به سراغ دستگاه چهارگاه رفتیم که به ندرت در موسیقی ایرانی استفاده می شود. دلیل فراموش شدن چهارگاه نیز چیزی جز دشوار بودنش نیست. این دستگاه فراز و نشیب های بسیاری دارد و مثلا در گوشه های حصار و مخالف نت ها در جایی قرار می گیرند که خواننده ناچار می شود از اوج صدایش استفاده کند و همین امر بر او دشوار می آید.» خواننده قطعه «وطنم» افزود: «ما در «دوران عشق» گوشه منصوری را اجرا کرده ایم که با حضور نوازنده جوان و بااستعداد کمانچه و ویلن علیرضا دریایی حاصل خوبی هم به دست آوردیم. حدود 20 سال پیش که در خدمت استاد صدیق تعریف تلمذ می کردم این گوشه را اجرا کردم و بعد متوجه شدم استاد ایرج خواجه امیری حدود 40، 45 سال پیش همین گوشه را اجرا کرده اند و من هر بار که آن را گوش می دهم اشک می ریزم.» در ادامه صدیق شریف گفت: «سالار عقیلی خود معنای عشق است و همان طور که او با صدای استاد ایرج اشک می ریزد، من با صدای او اشک می ریزم. من از زمان ساخت سریال «تبریز در مه» (محمدرضا ورزی- 1379) با سالار عقیلی آشنا شدم و خوشحالم که هنوز هم افتخار بودن در کنارش را دارم.» در ادامه، جمشید صفرزاده آهنگساز آلبوم «دوران عشق»، نوازنده سنتور و از اعضای گروه سور گفت: «در زمانه ای هستیم که خوانندگان سعی می کنند با اجراهایی سطحی و همه گیر نظر عامه مردم را به خود جلب کنند و خوشحالم که در همین زمانه سالار عقیلی دستگاه دشوار چهارگاه را انتخاب کرد. من و مجید مولانیا از سال 1387 گروه سور را پایه گذاری کردیم و بودن عقیلی به عنوان خواننده در کنارمان در آلبوم «دوران عشق» باعث خوشحالی مان است. این آلبوم اولین بار در اسفند 95 منتشر شد و با توجه به اتمام نسخه های سری اول آن در بازار و با توجه به این که این بار کلیپ های تصویری هم برایش ساختیم، تصمیم گرفتیم مجددا همراه با CD تصویری رونمایی اش کنیم.» مجید مولانیا نوازنده تار هم گفت: «کار گروهی کردن و حفظ و نگهداری گروه بسیار دشوار است اما خوشحالیم که تا به حال در سه آلبوم سالار عقیلی را در کنار خود داشته ایم و دو آلبوم دیگر نیز با همکاری او در دست انتشار داریم. اولین کار ما با سالار عقیلی زمانی بود که گروه سور هنوز تازه کار بود و وسواس و حساسیت بسیار زیادی داشتیم که حاصلش «یار مست» (1392) شد و تنها خواننده ای که آن زمان به اندازه خود ما بر کارش وسواس داشت، سالار عقیلی بود.» عقیلی در مورد این که چرا نشست خبری آلبوم «دوران عشق» را صبح زود برگزار کرده اند هم گفت: «خیلی ها به ما گفتن چرا رونمایی تان را گذاشته اید 10 صبح؟! باید بگویم دستگاه چهارگاه، دستگاهی است که خبر از طلوع و سپیده دم می دهد و صبح زود خیلی می چسبد.» او در ادامه با اشاره به آلبوم «یار مست» گفت: «من همیشه برای خواندن هر کاری اول از همه با همسرم حریر شریعت زاده مشورت می کنم و مطمئنم اگر او خوشش بیاید مخاطب هم خوشش خواهد آمد. وقتی مجید مولانیا ماکت این آلبوم را به من داد تا آن را گوش کنم، گفتم نمی خوانمش! اما همسرم گفت بخوان و حتما می گیرد که اتفاقا همین طور هم شد و به گفته شرکت پخش کننده اش، ایران گام، جزو آلبوم های پرفروش آن سال بود.» عقیلی سپس در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که از او پرسید آیا می توان گفت خوانندگان موسیقی اصیل ایرانی نسبت به آواز بی توجه شده اند و بیشتر به سمت تصنیف می روند یا نه گفت: «من چندان با این مسئله موافق نیستم. موسیقی اصیل ایرانی از نظر من مانند تخت جمشید است یا سی و سه پل. آیا شما هیچ وقت می توانید این ها را فراموش کنید؟! لالایی هایی که مادران در گوش نوزادانشان می خوانند بی این که خود بدانند گوشه بختیاری و موالف در دستگاه همایون است پس این موسیقی از کودکی در جان ما نفوذ می کند. بخشی از علت دوری ما از آواز در موسیقی اصیل ایرانی به تاکید همه جانبه تمام رسانه ها بر موسیقی پاپ برمی گردد. من نمی گویم موسیقی پاپ بد است یا نباید گوش داد، اتفاقا گوش دادن موسیقی پاپِ خوب خیلی هم خوب است و من خودم خیلی وقت ها در ماشینم گوگوش گوش می کنم. (با خنده) ابایی هم از گفتنش ندارم و همسرم هم می داند.» او ادامه داد: «شبکه های ماهواره ای فارسی زبان که تمام تمرکزشان بر موسیقی پاپ است و صدا و سیمای مان هم یا چیزی پخش نمی کند یا پاپ پخش می کند. وقتی ما محلی برای عرضه و ارائه این هنر نداریم، چطور در انتظار جذب مخاطب نشسته ایم؟!» این موسیقی دان افزود: «من در «دوران عشق» حداقل 32، 33 دقیقه آواز خوانده ام اما می شنوم از کسانی که می گویند به جای آواز خواندن تصنیف بخوانیم. شنیده ام که از استاد حسن کسایی نقل می کنند که از او درخواست کردند ساز بزند و گفتند طوری بزنید که مردم خوش شان بیاید! استاد گفت من طوری می زنم که خودم خوشم بیاید، مردم سطح سلیقه شان را بالا بیاورند. جواب ما نیز به کسانی که می گویند تصنیف جایگزین آواز شود، همین است.» سالار عقیلی در پایان گفت: «وقتی صدا و سیمای ما صدای استاد مُسَلَم آواز ایرانی محمدرضا شجریان را از مردم دریغ می کند و حتی ساز را نشان نمی دهد، چه توقع دیگری جز آن چه اکنون هست، می توان داشت.»
به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code