| جمعه، 07 اردیبهشت 1403
پایان سومین روز ثبت‌نام داوطلبان کاندیداتوری ریاست‌جمهوری با ثبت یک رکورد؛
       کد خبر: 105878
نگاه ایران/گروه سیاسی:  سومین روز ثبت نام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری در محل ستاد انتخابات کشور آغاز شد که بنابراعلام وزارت کشور، تا صبح امروز ۲۸۷ نفر ثبت نام کرده اند که عمدتا شهروندان عادی هستند. محمود احمدی نژاد، حمید بقایی، مصطفی میرسلیم، محمدعلی پورمختار ، موسی الرضا ثروتی، مسعود زریبافان،مهدی خزعلی، قاسم شعله سعدی از جمله محدود چهره های سرشناسی هستند که تا قبل از آغاز روز سوم نام نویسی کرده اند. ثبت نام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری از  ۲۲ فروردین آغاز شده و تا روز ۲۶ فروردین به مدت ۵ روز ادامه می یابد. در ادامه با مهم ترین اخبار و حواشی مربوط به روز سوم ثبت نام همراه باشید:
امروز چه کسانی ثبت نام کردند؟مصطفی هاشمی طبا معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان تربیت بدنی در دولت هاشمی رفسنجانی با حضور در ستاد انتخابات کشور اعلام کاندیداتوری کرد.وی پیش از این در هشتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز شرکت کرده بود و از مجموع ده نفر نامزد تایید صلاحیت شده پس از اخذ رای با کسب 28090 رای آخرین نفر شد.
حفظ سرزمین ایران شعار انتخاباتی من است
مصطفی هاشمی طبا با تاکید بر لزوم تغییر اولویت های جمهوری اسلامی اظهار کرد: حفظ سرزمین ایران اصلاح کشاورزی، رسیدگی به مردم محروم و ایجاد اشتغال از جمله اولویت های من برای دولت دوازدهم خواهد بود.مصطفی هاشمی طبا پس از ثبت نام در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران مستقر در ستاد انتخابات کشور به بیان اهداف و برنامه های خود برای کاندیداتوری در انتخابات پرداخت و گفت: گرچه آقای روحانی اقدامات موثر وعاقلانه ای در راه رسیدن جمهوری اسلامی به اهداف خود انجام داده اند، اما فکر می کنم که امروز باید در اولویت های جمهوری اسلامی ایران تجدید نظر شود.وی نخستین اولویت دولت خود را حفظ سرزمین ایران عنوان و خاطر نشان کرد: نخستین اولویت من حفظ سرزمینی ایران و اصلاح کشاورزی در این راستا است. رسیدگی به مردم محروم و سپس ایجاد شغل در زمینه های مختلف از جمله اولویت های دیگر من در دولت دوازدهم خواهد بود.هاشمی طبا اظهار کرد: باید سازوکارهای کسب  و کار از جمله اصلاح قانون  بانکی، تسهیل در امر تولید، عدم اصالت پول در بانک ها و همچنین کاهش سود بانکی در دستور کار دولت بعدی قرار بگیرد.وی اظهار کرد: بسیار متاسف هستم از اینکه برخی افراد با دستاویز قرار دادن کلمه مردم نسبت به بقای جمهوری اسلامی تشکیک می کنند. متاسفانه امروز برخی که حتی در داخل نظام  نیز قرار دارند خود را به عنوان اپوزسیون جمهوری اسلامی مطرح می کنند و خدماتی که این نظام به مردم ارائه کرده است را نادیده می گیرند.این فعال سیاسی اصلاح طلب عنوان کرد: امیدوارم اگر مردم اعتماد کردند بتوانم در زمینه الویت های خود حرکت کنم معتقدم که برنامه های من با سیاست های دولت و همچنین حرکت های فداکارانه از سوی مردم تحقق خواهد یافت.هاشمی طبا درادامه نشست خبری خود در وزارت کشور در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه در صورتی که صلاحیت جنابعالی مورد تایید قرار بگیرد به نفع فرد دیگری کناره گیری خواهید کرد، اظهار کرد: من به نفع هیج فردی کناره گیری نخواهم کرد.وی در پاسخ به این پرسش که آیا شورای هماهنگی اصلاح طلبان با شما صحبت هایی درباره ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری به عنوان کاندیدایی در سایه برای حمایت از آقای روحانی انجام داده است نیز تاکید کرد: من با هیچ یک از تشکل های اصلاح طلب در این زمینه مذاکره یا مشورتی انجام نداده ام .وی در اپایان شعار دولت خود را حفظ سرزمین ایران عنوان کرد و درباره رنگ انتخاباتی خود گفت: بی رنگی رنگ انتخاباتی من خواهد بود.
استان های بزرگ کشور راتقسیم می کنم
سید محمد غرضی با حضور در وزارت کشور در دوازدهمین دوره انتخاب ریاست جمهوری ثبت نام کرد.وی پیش از این در انتخابات سال 92 نیز به عنوان نامزد انتخاباتی در انتخابات شرکت کرده بود.
سید محمد غرضی گفت: برنامه من تقسیم استان های بزرگ کشور و نزدیک کردن قدرت سیاسی به مردم است.به گزارش ایسنا، محمد غرضی که برای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری به وزارت کشور آمده است در جمع خبرنگاران با اشاره به سابقه مسئولیت خود در وزارت نیرو، نفت و مخابرات در سالهای اولیه انقلاب اظهار کرد: من کتاب تبار شناسی دولت، رنج های ملت را نوشته ام و در این کتاب مطرح کرده ام که چگونه حکومت و مردم باید به هم نزدیک شوند.وی افزود : برای رسیدن به این اهدف من اگر رئیس جمهور شدم استان های بزرگ کشور مثل اصفهان، سیستان و بلوچستان، فارس و خوزستان را تقسیم می کنم و استان تهران را هم به 5 استان تقیسم می کنم از سویی استانداران را به انتخاب مردم معرفی می کنم.
بازدید مدیرکل انتخابات شورای نگهبان از ستاد انتخابات کشورمدیرکل انتخابات شورای نگهبان از ستاد انتخابات کشور بازدید کرد.نیلچی مدیرکل انتخابات شورای نگهبان به همراه معاونان خود با حضور در ستاد انتخابات کشور از روند اقدامات در ستاد بازدید به عمل آورد.
کسانی که شرایط لازم را ندارند برای ثبت نام نیایند
مدیرکل انتخابات شورای نگهبان گفت: آمارها نشان می دهد اغلب کسانی که در انتخابات ثبت نام می کنند شرایط لازم را ندارند، اما ما بررسی های خود را انجام می دهیم.علیرضا نیلچی در جریان بازدید خود از ستاد انتخابات کشور اظهار کرد: خواهش می کنم کسانی که شرایط لازم را ندارند برای ثبت نام نیایند، البته ما به علت خلاء در قانون انتخابات شاهد تعداد بالای ثبت نام کنندگان هستیم که این اشکال قانونی موجب نگرانی علاقه مندان به کشور شده است.وی گفت: البته باید طبق قانون فعلی انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام انجام شود و کسانی که شرایط مصرح در قانون انتخابات را دارند باید از آنها ثبت نام انجام شود و در مرحله بعد، صلاحیت آنها توسط شورای نگهبان بررسی شود.نیلچی در پاسخ به این پرسش که چه تعداد پرونده به شورای نگهبان رسیده و برررسی صلاحیت ها از چه زمانی آغاز می شود، خاطرنشان کرد: سوابق ثبت نام کنندگان هر روز به ما می رسد، اما زمان تشکیل جلسات برای بررسی صلاحیت نامزدها پس از اتمام 5 روزه ثبت نام است.مدیرکل انتخابات شورای نگهبان در پاسخ به این پرسش که آیا حکم انفصال از خدمت که در دیوان محاسبات صادر شده می تواند موجب رد صلاحت نامزدی شود؟ گفت: باید سند و موضوع را به صورت موردی ببینیم و دلایل انفصال از خدمت و اینکه آیا فرد اعتراضی داشته است یا نه یا اینکه حکم بدوی بوده یا نهایی را بررسی کنیم.                                                                     
ثبت نام 638 نفر تا پایان روز سوم

دبیر ستاد انتخابات کشور گفت: تا پایان سومین روز ثبت نام ها، ۶۳۸ نفر در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرده اند. ، علی پورعلی مطلق در این باره اظهار کرد: امروز (سومین روز ثبت نام) ۳۵۷ نفر در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کردند.

وی با بیان اینکه در سه روز مجموعا 638 برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرده اند گفت که از این تعداد ۶۰۴ نفر مرد و ۳۴ زن هستند.
علی پورعلی مطلق درجمع خبرنگاران در محل ستاد انتخابات کشور ادامه داد: جوانترین فرد ثبت نام کننده ۱۸ سال و مسن ترین ۸۷ سال داشته است و بیشترین گروه سنی که کاندیدا شدند بین ۴۶ تا ۵۴ سال سن دارند. پورعلی مطلق با مقایسه تعداد افراد ثبت نام کنندگان این دوره با یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: در روز اول در دوره قبل ۷۵ نفر و در این دوره ۱۲۶ نفر، در روز دوم در دوره قبل ۶۹ نفر و در این  دوره ۱۶۱ نفر، و در روز سوم نیز در دوره قبل ۹۹ نفر بوده که روز سوم تا این لحظه ۱۹۶ نفر است. او افزود:داوطلبان شرایط اولیه را داشته باشند. دبیر ستاد انتخابات کشور همچنین با اشاره به انتخابات میان دوره ای مجلس شورای اسلامی دهم اظهار کرد: در این انتخابات ۲۸۷ نفر در  چهار حوزه ثبت نام کرده اند که شورای نگهبان در حال رسیدگی به صلاحیت آنها است و ۸ اردیبهشت نتایج این بررسی ها اعلام می شود.وی همچنین با اشاره به بررسی صلاحیت های نامزدهای انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستایی نیز گفت: ۱۴۸۶ هیئت اجرایی در بخش های مختلف صلاحیت نامزدها را امروز برای هیئت نظارت ارسال می کنند که هیئت نظارت فرصت بررسی داشته و نتایج آن دوم اردیبهشت ماه به کاندیداها ابلاغ می شود و کسانی که رد صلاحیت شدند می توانند شکایت خود را به هیئت مافوق خود اعلام کنند.
ثبت نام دسته جمعی یک خانواده
همچنین حواشی پررنگتر از متن همچنان در سومین روز از ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست جموری ادامه دارد.
 اعضای یک خانواده دسته جمعی به ستاد انتخابات آمده و ثبت نام کردند.
...مرد دیگری با نام شهنام صالحی که هدف از نامزدیش را نجات کشورعنوان می کرد، مدعی بود که 40 میلیون رأی دارد.او که پیش بینی می کرد میزان مشارکت مردم بالای 70 درصد، باشد ادامه داد: کابینه ام را چیده ام اما بعد از تأیید صلاحیت اسامی وزرایم را اعلام می کنم. صالحی همه نامزدهای موجود را رقیب جدی خود می دانست....محمد قمی کارمند 46 ساله دولت، نیز که می گفت رأی اقوام را دارد، گفت: باهدف تغییر جهت نگاه استراتژیک مدیریت کشور از بیرون به درون آمده ام.او در پاسخ به اینکه در عرصه کاندیداتوری استوار است یا به نفع نامزد خاصی کنار خواهد رفت، افزود: به نفع آقای زاکانی کنار می روم اما جدی ترین رقیبم را آقای روحانی می دانم...پسر پرسپولیسی 20 ساله: با آچار فرانسه آمده ام نه کلید امیر اسلامی ۲۰ ساله هم برای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری به وزارت کشور آمده بود و می گفت: چون پرسپولیسی ام، رنگ انتخاباتیم قرمز است. اسلامی که می گوید برای حل مشکلات ازدواج و فقر پا به میدان رقابت انتخاباتی گذاشته است، ادامه داد: به جای کلید با خودم آچار فرانسه اورده ام.ظریف را از جمله اعضای کابینه احتمالی اش معرفی کرد و افزود: اگر قاضی زاده هاشمی کاندیدا شود به نفع او کنار می کشم.اسلامی پیش بینی اش از میزان مشارکت مردم ۸۰ درصد است. او مطمئن است که بعد از روحانی دومین رای را دارد و ۱۷ میلیون رای خواهد اورد. ...
هوشنگ امیراحمدی باز هم نامزد انتخابات شد
هوشنگ امیراحمدی که در دوره قبل انتخابات ریاست جمهوری نیز نام نویسی کرده بود، صبح امروز با حضور در وزارت کشور، برای دوازدهمین دوره انتخابات ثبت نام کرد.او استاد دانشگاه و ساکن آمریکا و بنیانگذار و رییس شورای ایران و آمریکاست.
اظهارات عجیب داوطلبی از انزلی
 
احمد جعفری یکی از شهروندان این شهر و فرزند شهید امروز با حضور در ستاد انتخابات کشور اقدام به ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری کرد، وی هدف از کاندیداتوری خود را گرفتن انتقام شهدای منا از آل سعود عنوان و اظهار کرد: باید برای هر کدام از خانه های تل آویو یک موشک داشته باشیم و اگر تایید شوم ۲۴ میلیون رأی دارم و رقیبم روحانی و کابینه ام محرمانه است.

وی ادامه داد: هدف از شرکت در انتخابات ریاست جمهوری احساس تکلیف بوده و به تمام دنیا اعلام می کنم که در جمهوری اسلامی دموکراسی بوده و اگر صلاحیتم توسط شورای نگهبان تایید شود برنامه هایی دارم که بعدا اعلام می کنم.

این شهروند انزلی اولویت نخست خود را با توجه به شرایط حساس منطقه و صلاحدید رهبری موشکباران صهیونیسم و ریاض ذکر کرد و گفت: اگر رئیس جمهور شوم بودجه موشکی را چنان تقویت می کنم که برای هر ۱۰ متر از خاک رژیم صهیونیستی یک موشک عماد تولید شود و با ترامپ برخورد سخن و خشن خواهم داشت.

جعفری حمایت نظامی از بشار اسد را جزو برنامه های مهم خود بیان کرد و افزود: اگر رئیس جمهور شوم از هیچ کاندیدایی حمایت نمی کنم اما اگر لازم باشد به نفع رئیسی کنار می روم و پای بند قانون هستم و از راه دور پیشانی رهبر فرزانه ام را می بوسم.

 اعطای شورزار به مردم برای کاشت خیارشور ادعاها و شعارهای عجیب و غریب نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری فراتر از تعیین نرخ یارانه رفته و برخی از اعطای وام 20 میلیونی و سفر خارجه زوری به اختلاسگران سخن می گویند.
محمدعلی مجدی که در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم ثبت نام کرد در واکنش به اینکه برخی نامزدهای قبلی وعده یارانه 300 هزار تومانی داده بودند، گفت: اما کارگروه ما به این نتیجه رسیده که به هر ایرانی 251 هزار تومان یارانه بدهم. به بانک مرکزی می گویم تا می تواند پول چاپ کند و غیب کردن پول های نفتی، فروش خاک حاصل خیز و فروش دکل های نفتی و پول یارانه ماهانه را تأمین می کنم!
او در اظهاراتی شبیه احمدی نژاد با بیان اینکه «در محل ما گوجه کیلویی هزار تومان است»، ادامه داد: من حتما اشتغال زایی می کنم. وزیرم در وزارت رفاه باید برای جوانان اشتغال ایجاد کند. اگر نشد شورزارها را تقسیم می کنم و به هر خانواده ایرانی هزار متر می دهم تا خیار بکارد و خیارشور برداشت کند! مجدی در ادامه وعده های انتخاباتی اش با بیان اینکه «20 میلیون تومان به هر زوج تازه ازدواج کرده می دهم»؛ افزود: صلاحیتم احتمالا تأیید می شود چون پرونده قضایی ندارم. از برادران اختلاسگر خواهش می کنم چهارسال به خرج دولت این کشور را ترک کنند و به تفریح به پردازند. او در واکنش به سوالات خبرنگاران گفت: من هاله نور ندیده ام و شعارم منشور کشورداری در پسا تحریم است.
ثبت نام دو خواهر در ادامه، طهورا و شیما زاغه دو خواهر ۳۲ و ۲۹ ساله برای ثبت نام در انتخابات خودشان را به ستاد انتخابات رساندند. شعار انتخاباتی این دو خواهر «همکاری با پیشکسوتان و همراهی با جوانان» است. طهورا می گوید سابقه کار اجرایی در فرمانداری دارد و مطمئن است که تایید صلاحیت میشود. شیما خواهر کوچکتر می گوید که به نفع طهورا کنار خواهد کشید و طهورا می گوید که از وزرای فعلی در کابینه اش استفاده خواهد کرد.او که لیسانس انیمیشن دارد همچنین معتقد است که رای میلیونی دارد. چون مشارکت مردم در این انتخابات بالای ۷۰ درصد است. هر دو خواهر هنوز رنگ انتخاباتیشان را انتخاب نکرده اند. از روحانی بیشتر رای دارم   سینا سلیمانی هم که برای اعلام نامزدی به ستاد انتخابات آمده ۲۸ ساله است و میگوید برای مبارزه با فقر و برای توانمند سازی مردم و کاهش اسیب های اجتماعی وارد انتخابات شده است. می گوید اگر رییس جمهور شوم فامیل هایم را در دولت راه نخواهم داد. سلیمانی با بیان اینکه رنگ دولتم سفید است، می گوید مطمئنم از روحانی بیشتر رای می اورم چون روحانی دردی از مردم دوا نکرده است. اعلام نامزدی یک عضو مجلس خبرگان: به من می آید انگلیسی باشم؟ انگلیس جای انگل هاست! سومین روز ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم، در کنار چهره های ناشناس، با حضور پر رنگ چهره های سیاسی همچون نماینده اسبق حجت الاسلام بطحائی عضو مجلس خبرگان همراه شد. او با بیان اینکه آمده ام تا مردم را تشویق به شرکت در انتخابات کنم، گفت: مردم آزاد هستند که در انتخابات به هر که میخواهند رای بدهند. او میگوید در انتخابات رقیب ندارد. وی در جمع خبرنگاران نیز گفت: انگیزه های متعددی برای ثبت نام در انتخابات دارم. نخست آنکه به غرب و آمریکا که در خوابند و فکر می کنند می توانند ایران را اذیت کنند، بگویم جمهوری اسلامی ایران، امثال من فراوان دارد! تألیفات فراوان در حوزه هایی همچون فمنیسم و حقوق بشر دارم که در سایتم می توانید به آنها مراجعه کنید. در دفاع از جمهوری اسلامی هم با تمام وجود از همه جهت آماده هستم. او که می گفت «در طول تاریخ بشریت امتی مثل ایران با رهبرش اینچنین همراه نبوده است»، ادامه داد: بنی اسرائیل پیامبرشان را رها کردند اما ملت ایران همچنان مانده است و برقرار است. وظیفه خود می دانم که در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنم. بطحایی همچنین گفت: زن و مرد در زندگی شخصی و اجتماعی مکمل یکدیگرند. هر دو مخلوق خدا هستند. فکر کنم اگر زن بودیم بیشتر از زندگی استفاده می کردیم تا حالا که مردیم! وی با بیان اینکه عضو هیچ جناحی نیست، خاطرنشان کرد: باور بفرمایید من به سمت و سویی هیچ لیستی نرفتم اما همه من را می شناسند. همه انسان ها را دوست دارم مگر اینکه با پیامبر و خدا دشمن باشد. عضو مجلس خبرگان درباره حضورش در فهرست ائتلاف امید در انتخابات مجلس خبرگان رهبری و معروف شدن این فهرست به لیست انگلیسی گفت: اصلا به من می چسبد به من بگویند انگلیسی؟ انگلستان محل انگل هاست من انگلیسی نیستم. بطحایی در پایان گفت: هر مسئولی که در به روی مراجعه کننده ببندد، خدا در را به روی او می بندد.

به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code