| چهارشنبه، 05 اردیبهشت 1403
گفت‌و‌گوی تفصیلی گیل نگاه با سمیه رستگار، معاون مالی و اقتصادی شهرداری رشت؛
       کد خبر: 100957
نگاه ایران/گروه اجتماعی:زمان حضور سمیه رستگار در شهرداری رشت به تازگی وارد دهمین سال شده است. اما او در زمره کارمندانی قرار دارد که می توان گفت پله های ترقی را به موقع طی کرده اند و او در اوج جوانی فرصت این را داشته است که به عنوان کارشناس به عنوان مدیر امور حقوقی شهرداری به کار منصوب شود. رستگار هفتم مهرماه ۹۴ با حکم ثابت قدم به عنوان شهردار منطقه سه رشت منصوب شد. رستگار به واسطه جسارت  که ویژگی جدایی ناپذیر مدیران جوان است منشأ اتفاقات مثبتی در این منطقه روی داد. آن هم برای شهروندانی که عموماً ساکنانش در زمره افراد کمتر برخوردار منطقه ی شهری بودند. رستگار ۲۷ بهمن به پاس عملکرد مثبتش از سوی شهردار رشت به سمت یکی از مهم ترین بخش های شهرداری یعنی معاونت مالی و اقتصادی شهرداری منصوب شد. او در آخرین روزهای زمستان ساعاتی مهمان تحریریه نگاه ایران بود و از بررسی هایش طی سه هفته حضورش در پست تازه گفت و اطمینان داد در سال 96 پرسنل شهرداری با مشکلاتی مانند تاخیر در پرداخت ها مواجه نخواهند بود. رستگار از پروژه های بزرگ سرمایه گذاری گفت که اگر همراهی شورای شهر وجود داشته باشد چهره ی رشت تغییر می کند. معاون اقتصادی شهرداری رشت از اعلام شدن اسامی بدهکاران به شهرداری دفاع کرد. گفت وگوی نگاه ایران با رستگار در ادامه می آید.   خانم رستگار با توجه به اینکه تقریباً سه هفته از ورود شما به حوزه معاونت اقتصادی شهرداری رشت می گذرد ارزیابی شما از این بخش چیست؟ من تقریباً سه هفته است که در این بخش مشغول کارشده ام . زمانی دشوار در پایان سال که همه ارگان ها با دغدغه تامین هزینه مواجه هستند و دغدغه اصلی مجموعه ها پرداخت هزینه پایان سال است. این حوزه به کارهای اساسی نیاز دارد. در حال برنامه ریزی های اساسی برای این بخش هستیم که در سال 96 اجرایی می شود. طبیعتاً به زمان بیشتری نیاز داریم و سیاست گذاری های مناسب برای بهبود اوضاع با کمک دکتر ثابت قدم انجام می شود.   به طورکلی برآورد کلی  صورت گرفته از مجموعه واگذارشده به خودتان را مثبت می دانید؟ برآوردهایم در سال 95 نزدیک به پیش بینی هایم بود. برنامه های سازمان  سرمایه گذاری و ماحصل آنچه در محرک توسعه شهر خواهیم داشت و چه در تولید ثروت در شهرداری در سال 96 قبل تصور است و حرفی که من را آزار می دهد این است  وقتی که شهرداری نزدیک 50 درصد بودجه را محقق کرده است پس چطور می خواهد بودجه سال 96 را محقق کند.  درحالی که ما معتقدیم که  نزدیک به 60 درصد از بودجه را تا پایان سال عملی خواهیم کرد. شهرداری  توانسته بخش اصلی بودجه را محقق کند اگر بخشی هم مغفول مانده به دلیل وضعیت حاکم بر کشور هم بوده و شرایطی که شهرداری های کل کشور با آن مواجه اند و مصوبات شورای شهر رشت هم با یک تطویل زمانی به ما رسید و ما نتوانستیم موضوعاتی که در بودجه متصور بودیم را عملی کنیم. اما برای سال آینده شرایط خوبی مقابل خود می بینیم. مثلاً موضوع بانک شهر که در سال 96 اجرایی می شود و برنامه ریزی بسیار مدونی برای  تولید ثروت از طریق تولید ملک داریم. دنیای اقتصاد امروز بر تولید ملک و درآمد پایدار تولید آن تاکید دارد که ما برای دستیابی به آن برنامه ریزی زیادی داشته ایم که در سال 96 قطعاً محقق می شود.

نسقی بودن 60 درصد املاک در رشت و بلا اقدام ماندن آرای کمیسیون ماده 77

یکی از معضلات شهرداری چگونگی وصول مطالبات از بدهکاران حقیقی و حقوقی است. مدتی شهرداری برای اخذ این بدهکاری  در ملک و ساختمان فرد بدهکار پرده نصب می کرد مشکل از آنجایی آغاز می شود که به جز تبصره دو و سه قانون 100 شهرداری ها که به صراحت می گوید اگر مالکی نسبت به پرداخت جریمه اش اقدام نکرد می توانید حکم تخریب ساختمانش را بگیرید و ماده 77 که می گوید اگر مُعَدی نسبت به پرداخت عوارض اقدام  نکرد موضوع در کمیسیون مطرح شود و شهرداری می تواند از این طریق مطالبات خود را وصول کند، قانون گذار راهی برای وصول مطالبات شهرداری نگذاشته است. اگر ما این موارد را برای تخریب در نظر بگیریم با صاحبانی مواجه می شویم که برای واحدهای خود انشعابات آب و  برق و گاز گرفته اند و در آن سکونت وجود دارد . طبیعتاً تخریب این ساختمان ها تبعات زیادی دارد. یعنی درمجموع شهرداری فقط برای املاک سنددار می تواند از اختیارات قانونی استفاده کند درحالی که حدود 60 درصد املاک در رشت نسقی هستند. بنابراین بخش زیادی از آرای کمیسیون ماده 77 بلا اقدام می ماند. به همین دلیل مدتی شهرداری برای وصول آرای کمیسیون 100 و 77 در مقابل ملک بدهکاران بنر نصب می کرد اما به شهرداری فشار وارد شد که نباید این کار را انجام دهید.هرچند جایی از قانون برای این کار توصیه نشده بود اما ما را منع نیز نکرده بود. وقتی این پرده ها نصب می شد بسیاری از شهروندان به شهرداری می گفتند که ما نمی دانستیم که این ملک بدهکار است. اطلاع رسانی شهرداری باعث می شد تا آن ملک مورد خریدوفروش قرار نگیرد و برخی شهروندان ناخواسته ضرر و زیان نبینند. در کنار این موضوع  شهرداری نیز به مطالباتش می رسید. چون  مالک برای جمع آوری پرده ها بر زمین یا ملکش زودتر برای پرداخت بدهی خود مراجعه می کرد.  متأسفانه بعدازاین موضوع هجمه ای علیه شهرداری به وجود آمد درحالی که همان موقع مثلاً در تهران بازارچه علاءالدین با نیوجرسی های بزرگ یک شبه مسدود شد. هرچند ما این رفتارهای قهریه را قبول نداریم اما به طورکلی دست شهرداری را برای وصول مطالبات خالی کردن دور از انصاف است.

خوشحالیم که صدای شهرداری شنیده شد

مخالفت های مورداشاره توسط دستگاه قضایی انجام می شد؟ دستگاه قضایی زمانی ورود می کند که به او اطلاع می دادند اما برای دستگاه قضایی توضیح نمی دادند که به چه دلیلی شهرداری بنر می زند . این کار در سال 94 شروع شد و تا 95 نیز ادامه پیدا کرد. اختیارات قانون گذار محدود است. تجویزهای قانونی لازم دراین ارتباط صورت نگرفته است اما   در قانون منعی هم برای آن پیش بینی نشده است . وقتی با این راهکارها مخالفت می شود شهرداری باید چگونه نسبت به وصول مطالبات شهر اقدام کند؟ وقتی شهردار به اختصار اسامی را اعلام  کرد همگان مشاهده کردند که پنجاه درصد لیست ادارات دولتی بودند که ارقام میلیاردی به شهرداری بدهکار هستند. دیوان محاسبات  بعد از اعلام نام دستگاه های دولتی  به آن ها نامه نوشت و درخواست کرد که علت بدهی خود به شهرداری را اعلام کنند. نمی دانم چقدر دیوان محاسبات می تواند در این بخش با ما همکاری کند. اما ما خوشحال شدیم که حداقل کسی صدای شهرداری را شنید. ادارات دولتی قرار نیست که تا ابد به شهرداری بدهکار باشند. آن ها از بودجه دولتی استفاده می کنند و اگر شهرداری مطالباتش را از آن ها وصول نکند مجبور است که به اشخاص حقیقی  فشار وارد کند. غاطبه ی اشخاص حقیقی ما هم بنیه اقتصادی قوی ای ندارند.  درصورتی که شهرداری با وصول مطالباتش می تواند اموراتش را بگذراند. مورد دیگر اینکه اکنون پایان سال است اما سهم ارزش افزوده  شهرداری مشخص نیست. درحالی که بخشی از عوارضی که اداره  دارایی  از مردم می گیرد سهم شهرداری است. به عنوان مثال اداره دارایی ماهی دو تا پنج میلیارد تومان به حساب شهرداری واریز می کند اما به ما اعلام نمی کنند که ریز محاسبات چگونه است. من مطمئنم که مشخص است اما به شهرداری اعلام نمی شود. به همین دلیل نمی توانم روی ارزش افزوده حساب اقتصادی بازکنم. قانون گذار می دانسته که شهرداری در تامین مالی با مشکل مواجه  است که سهمی از ارزش افزوده را به آن اختصاص داده است. می دانسته که عوارض دریافتی از مردم تکاپوی هزینه های شهرداری را نمی دهد که درصدی از ارزش افزوده را به آن اختصاص داده است. درحالی که کسی شهرداری  را به عنوان کسی که در این ماجرا سهیم است مطلع نمی کند.  تا زمانی که این نقیصه ها را برطرف نکنیم نمی توانیم انتظارات بیشتری داشته باشیم. شما بینید شهرداری  بیشترین مواجه را شهروندان دارد برف، آسفالت، آب و ساختمان و.. معروف است که گفته می شود شهرداری  از لحظه تولد تا مرگ با شهروندان ارتباط دارد. درواقع شهرداری یک ارگان با شرح وظایف گسترده و مختلف  است اما  هیچ حمایت قانونی  در زمینه دریافت مطالباتش از آن صورت نمی گیرد تا از محل مطالبات پاسخگوی نیازهای برحق شهروندان باشد.   رشت جز کلان شهرهای ایران محسوب می شود. در مراودات با دیگر کلان شهرهای ایران چند درصد مشکلات مشابه در آن جغرافیا وجود دارد؟ من طی حدود 10 سال گذشته در حوزه های مختلفی شهرداری کارکرده ام . اما با توجه به حضور کوتاه مدتم در معاونت اقتصادی شهرداری رشت فعلاً مراوده ای با معاونت های اقتصادی کلان شهرهای کشور نداشته ام . اما وقتی به عنوان مدیر دایره حقوقی در شهرداری رشت مشغول فعالیت بودم برایم بسیار جالب بود که مدیران حقوقی کلان شهرهای دیگر ایران  تعامل بسیار خوبی با دستگاه قضایی شهرهایشان داشتند و موضوعاتی که به حق نیز بود با اهرم هایی که در قانون پیش بینی شده را به کمک دستگاه قضایی پیش می بردند. علاقه مندم از مسئولان قضایی استان خواهش کنم که در موارد ازاین دست همراه  شهرداری باشند . چون هرچقدر همراهی بیشتر باشد به شهرداری دررسیدن به مطالباتش بیشتر کمک می شود و مشکلات مردم کمتری خواهد داشت. بررسی های عمومی نشان می دهد شهرداری هایی که در کشور موفق شده اند کارنامه مثبتی از خود برجا بگذارند تعامل بیشتری با دستگاه های قضایی دارند.

یکی از دلایل کم توجهی یا عدم تعامل دستگاه قضایی با شهرداری را نوعی هیاهو(جدا از انتقادات) علیه شهرداری در شورای شهر  نمی دانید که سبب بدبینی علیه شهرداری شده است؟

 شورا دستگاه نظارتی است و وظیفه دارد به جز انتقادات، جاهایی هم هیاهو کند و ما را زیر سوال ببرد. ابزارهای شورا برای نظارت مشخص است.می توان با تعیین حسابرس حساب های مالی شهرداری را حسابرسی کرد. ابزار رسیدن به نظارت مشخص است اما صرفاً با  هیاهو وغوغاسالاری نمی توان اهداف نظارتی را محقق کرد. مدیران شهرداری پاسخگوی دستگاههای نظارتی هستند یکی از انتقادات از شهرداری ضابطه مند نبودن مناقصات شهرداری است بازرسی استان در مناقصات شهرداری نماینده دارد که ایرادات ما را مشخص می کند تا یک مناقصه صحیح برگزار شود. نمی توان صرفاً با سروصدا و اتهام دزدی افکار عمومی را منحرف کرد. با این حجم از بی قانونی که بعضی منتقدان می گویند در شهرداری وجود دارد به صورت خودآگاه یا ناخودآگاه جایگاه مراجع نظارتی و بازرسی استان نادیده گرفته می شود . مدیران شهرداری همواره پاسخگوی دستگاه های نظارتی هستند. ما در جلسات مختلف یا قادر به دفاع از مناقصات هستیم یا طبق توضیحات اشتباه کردیم . قطعاً ما خود را مبرا از خطا نمی دانیم چون چه بسا که در تهیه اطلاعات دچار اشتباه شویم. طبیعتاً فلسفه ی وجودی مراجع نظارتی یادآوری و اصلاح اشتباهات ناخواسته است.

مماشات با دانه درشت های بدهکار رشت را به توسعه نمی رساند

شما با کار شهردار رشت درزمینه ی اعلام اسامی بدهکاران شهرداری موافق هستید و آن را موفقیت آمیز می دانید؟ صد درصد موافقم.  من حتی به ایشان گفتم که اسامی را کامل منتشر کنید. چون معتقدم انباشت شدن ثروت یک شهر در جیب عده ی معدودی ناپسند و نادرست است. حق تک تک شهروندان است  که ثروت شهر برای رفاه آن ها در جای درست توزیع شود. تا زمانی که دست روی دست بگذاریم و در برخورد با دانه درشت های اندکی که سرمایه زیادی از این شهر را در دست دارند مماشات کنیم این شهر به توسعه نمی رسد. من با مماشات کردن مخالفم. در حد خودم هزینه ی آن را هم داده ام. بازهم اگر لازم باشد این کار را خواهم کرد.   فکر می کنم شما جز شهردارانی بودید که چندین پرونده در دادگاه داشتید؟ بخشی از پرونده های ما به مشکلات مبتلابه شهرداران مربوط است. یعنی وقتی شهردار نمی تواند به موقع چاله وچوله های شهر را پر کند باید در دادگاه جوابگوی خسارت های وارده به شهروندان باشد. شاید نشود گفت این موارد غیرقابل کنترل است اما غیرقابل اجتناب است. اما بخشی نیز برای این بود که ایستادگی هایی داشتم برای مطالبه حقوق شهرداری و اگر هزاران بار دیگر پیش بیاید بازهم همین کار را خواهم کرد. چون معتقدم نماینده مردمی هستم که باید به عنوان شهردار یا معاون اقتصادی مالی  به آن ها خدمات بدهم و باید حق مردم را استیفا کنم.   اسامی بدهکاران به شهرداری رشت چه زمانی کامل منتشر می شود؟ آخرین بار که در این مورد با شهردار صحبت کردم گفتند در حال برنامه ریزی هستیم که در صورت عدم پرداخت کامل بدهی ها، لیست کامل بدهکاران به شهرداری رشت منتشر شود. چون بعد از منتشر شدن اولین و دومین لیست رقم قابل توجهی  از بدهی ها پرداخت شد. که تعداد زیادی از آن ها مربوط به شهرداری منطقه سه بودند که برای پرداخت بدهی خود اقدام کردند.   خانم رستگار طی سال های گذشته وعده های زیادی مبنی بر سرمایه گذاری در رشت داده شد اما شاهد عملی شدن تعداد بسیار کمی از وعده ها بودیم. مثلاً بیشتر از دو سال طول کشید تا تکلیف سرمایه گذار شهربازی رشت روشن شود در این مورد نیازمند کمک و همراهی شورای شهر هستیم. واقعیت است که شیوه نامه هیات عالی سرمایه گذاری مشخص است. موضوع حضور سرمایه گذاران ابتدا در کمیته کارشناسی سپس هیات و بعد در صحن شورا مطرح می شود. شش نفر از اعضای شورا در هیات عالی سرمایه گذاری حضور دارند.  بروی بسیاری از پروژه های سرمایه گذاری در هیات عالی ساعت ها و ماه ها فکر شده اما بازهم در صحن شورا رد می شود. در صحبت و پرسش و پاسخ با مشاور سعی می شود که تمام زوایای طرح مشخص شود. بعد  در هیات عالی شهرداری و مشاور سعی می کنند که اعضای شورا را مجاب کنند.   یکی از انتقادات اعضای شورا به پروژه های سرمایه گذاری ترک تشریفات است. ترک تشریفات نیز اختیاری است که قانون به  شهرداری داده است. به عنوان مثال کسی که ثبت اختراع دارد مشمول ماده 41 قانون می شود یعنی کار تنها باید از سوی خود او انجام شود و نمی توانیم با برگزاری مناقصه کار را به شرکت دیگری واگذار کنیم. اما برای برخی از کارها که مشابه دارد باید مناقصه برگزار شود. برخی  از کارهای انحصاری است. پس چرا نباید از اختیارات قانونی که کار سرمایه گذاری را تسهیل کرده است استفاده کنیم که منجر به رضایتمندی شهروندان می شود. وقتی ما به کارهای نو و متفاوت دست بزنیم این اتفاق مردم شهر را متعجب می کند و مردم را به این صرافت می اندازد که اگر شهرداری هزار ایراد دارد اما  کارهایی هم در شهر در حال انجام دادن است. اگر به ما کمک کنند می توانیم کارهای مختلفی برای جلب رضایت شهروندان انجام دهیم.    فکر می کنید که  دلایل  کمک نکردن ها چه است؟ اجازه دهید من از سمت مقابل جواب بدهم. تمامی عواملی که فکر می کنیم ممکن باشد شورا به ما کمک نکند را برمی داریم. ایرادات را برطرف می کنیم. ساعت ها بررسی می شود مطالعه انجام می شود اما وقتی لوایح در صحن شورا رد می شود انگیزه سرمایه گذاری از بین می رود.  برای هر پروژه سرمایه گذار یک سرمایه گذار بالقوه داریم  که منتظر یک مصوبه است.  اما با این شرایط هرکدام از آن ها رانده می شوند و می گویند ابتدا مشکلات خودتان را حل کنید و بعد به سراغ ما بیاید.   شورای شهر رشت به چه علتی با حضور این سرمایه گذاران مخالفت می کند؟ باور کنید برای ما هم گاهی موضوع تعجب برانگیز است. به نظر من برای ابراز مخالفت اعضای منتقد شورای شهر راه های قانونی وجود دارد . بزرگ ترین اهرم آن ها نظارت مداوم است. یعنی باید اجازه ی کارهای بزرگ را به شهرداری بدهند و سپس خود نظارت کنند تا کار به نحو عالی انجام شود. اما این که  با تریبونی که در دست ما است به جای استیفای حقوق مردم غوغا سالاری شود نتایج درستی برای شهروندان نخواهد داشت.  

سال آینده در پرداخت حقوق کارکنان شهرداری تاخیر ایجاد نمی شود

  برخی از مخالفان شهردار می گویند وقتی ارگانی توان پرداخت به موقع حقوق پرسنل خود به عنوان وظیفه ای ابتدایی را ندارد چرا باید دنبال کارهای بسیار بزرگ تر برود. چه چیزی مانع پرداخت به موقع حقوق پرسنل در شهرداری می شود؟ سال های طولانی یکی از مهم ترین کار شهرداری فقط پرداخت حقوق و دستمزد کارکنانش بود که موضوعی آزاردهنده بود. درست است که در حال حاضر کمی در پرداخت ها تاخیر ایجاد می شود اما حجم عمرانی کارهای در حال انجام شهرداری هم بسیار بالا است. حقوق پرسنل حق پرسنل است و با جرات می گوییم در سال آینده با توجه برنامه ریزی نوع پرداخت  و حساب متمرکز پرداخت حقوق، این دغدغه هم به صفر می رسد . امسال اگر هم این دغدغه به حق وجود داشت  به دلیل تعداد کارهای بالایی است که در شهرداری در حال انجام است. یعنی علی رغم رکود در کشور، کار عمرانی متوقف نشد و در همه ی نقاط شهر کارهای مختلفی در حال انجام است.   اما منتقدان همچنان می گویند که شهرداری رشت، ارگانی در حال ورشکستگی است. من دانش آموخته ی حقوق هستم و در شهرداری  هم به کارهای اجرایی مشغول هستم و ادعا می کنم که با ساختار و تعاریف آشنایی دارم. علاقه مندم که تعریف ورشکستگی را بدانم تا جواب این سوالات را بدهم. من تعریف ورشکستی از منظر این منتقدان را نمی دانم.  مثلاً این که بدهی شهرداری  قبل از حضور ثابت قدم 20 میلیارد تومان و اکنون 200 میلیارد تومان است آیا این نقطه ضعف محسوب نمی شود؟ ضعف نیست . شما عملیات عمرانی قبل و بعد  از حضور ثابت قدم در شهرداری را مقایسه کنید . ما ساعت ها با ایشان مباحثه می کنیم که بعضی وقت ها به بحث کشیده می شود او به ما حرف های ما گوش می دهد و یا ما ایشان را مجاب می کنیم و یا برعکس. هر جا که مشکلی در شهر بوده با ایشان صحبت کردیم و چه بسا که پذیرفتند. من اینجا ننشستم که از ثابت قدم دفاع کنم . آمده ام تا از شهرم بگوییم. شهری که بی انصافی است اگر بگوییم اتفاق های امروز همان اتفاق های چند سال قبل است.  من حدود 10 سال است که در شهرداری مشغول کار هستم. در چند سال گذشته ما شاید چند سال یک بار یک پارک افتتاح  می کردیم. اما اکنون ما در طول ماه در مناطق مختلف شهر چند پارک افتتاح کرده ایم . یعنی اگر حجم عملیات عمرانی بالا برود بدهی هم بالا می رود و این امر طبیعی است.  

تا هشت سال دیگر عملیات عمرانی در رشت متوقف می شود

  آیا به همان نسبت نیز درآمدها افزایش یافته است؟ قطعاً بالا رفته است. شورای شهر هم در لایحه بودجه سال آینده بیش از 900 میلیارد تومان برای ما بودجه مصوب کرده و نسبت به درآمد  برای شهرداری هزینه دیده شده است. زمانی هزینه ها بیشتر از درآمد می شود که باید  در تفریغ و متمم جواب بدهم. درآمدهای فعلی شهرداری از کارگزاری  بانک شهر، برنامه های سرمایه گذاری و تولید ملک سرمایه شهرداری تولید ملک است و با سرمایه گذاری در حال تحقق این درآمد است. که به علاوه  تعرفه درآمدی مجموع آن با هزینه به رقم 900 رسیده است. در حوزه سرمایه گذاری مشاوران ما بومی هستند که در مورد بسته سرمایه گذاری فرهنگی و تفریحی در حال مطالعه هستند.  در ساختمان تالار شهر و خانه فرهنگ بسته سرمایه گذاری فرهنگی و همچنین  بسته مطالعات پارک ها در حال انجام است. مثلاً من زمانی که در شهرداری منطقه سه بودم تلاش زیادی کردم تا در حوالی پارک کشاورز مانند سافاری پارک گلاب دره تهران یک پارک در همین محدوده ایجاد کنیم اما باوجود پیگیری شهرداری این بسته سرمایه گذاری هرگز اجرایی نشد. درحالی که آن زمین بدون هیچ گونه استفاده ای در آن منطقه باقی مانده است و سرمایه گذار هم برای انجام کار وجود داشت.   بالاخره تکلیف این حجم از بدهی شهرداری چه می شود. آیا در کوتاه مدت جبران می شود؟ مگر می شود جبران نشود؟ این بدهی از عملیات عمرانی آمده که پیمانکاران آن را انجام داده اند و نمی توانند آن را پرداخت نکنند چون مطالبات آن ها نزد ما وجود دارد. در افق شهرداری تا سال 1404 اتفاقات مثبت و توسعه محور برای رشت پیش بینی شده است و تا هشت سال دیگر عملیات عمرانی در رشت متوقف می شود. مثلاً در لایحه شهر هوشمند ایجاد فیبر نوری  در شهر پیش بینی شده است که اتفاق خوبی برای این شهر می افتد که امیدواریم شورا آن را مصوب کند .شهرداری از این طرح درآمد خواهد داشت همچنین کلیه نیازهای مربوط به آی تی را تا 15 سال آینده تامین می کند و بعد از آن به ما تحویل می دهد . ممکن است که با توجه به پیشرفت های این صنعت نیاز به اورهال داشته باشد یا به همان صورت قابل استفاده باشد. شهروندان این اطمینان را داشته باشند که کارهای شهرداری باری به هر جهت به پیش نمی رود.وقتی پروژه ی جدیدی تعریف می شود هزینه های پروژه قبلی پرداخت می شود. با درآمدهای پایداری که با تولید ثروت ایجاد می شود بدهی ها پرداخت می شود. ممکن است در این مسیر بازهم خبرهایی مبنی بر بدهی شهرداری منتشر شود اما برای رسیدن به چشم انداز 1404  در رشت برنامه ریزی داریم تا مرکز استان به نقطه مطلوب برسد.   بازگشایی معابر اولویت شهرداری نبود؟ خانم رستگار یکی دیگر از انتقادات مخالفان شهردار عدم توجه به اولویت بندی ها مانند بازگشایی بعضی مسیرها در سال 95 بود. اعضای شورا معتقد بودند که علی رغم اولویت این موضوع در بودجه،شهرداری توجه لازم را به آن نداشت. این موضوع جای نقد دارد. به طور مثال در زمان حضورم در شهرداری منطقه سه، قرار بود که  پشت ساختمان قدیمی اداره قند و شکر بازگشایی شود که چهار و نیم میلیارد تومان هم برای این کار بودجه پیش بینی شده بود که ما به اندازه دو میلیارد و نیم بازگشایی را انجام دادیم اما به دلیل کمبود نقدینگی امکان انجام کل پروژه وجود نداشت. درواقع بخشی از مشکلات بازگشایی به نقدینگی برمی گشت که نتوانستیم تملک کنیم. اما چند مسیر دیگر مانند سرگل به سعدی نیز جز برنامه است و بازگشایی خیابان8 دی معلم به رشتیان تقریباً به پایان رسیده است.   هنگام حضورتان در شهرداری منطقه 3 خبر از اجرای چند پروژه بزرگ مانند بسته سرمایه گذاری در باغ زربافی را داده بودید سرانجام این برنامه چه شد؟ یکی از بزرگ ترین آرزوهای من به عنوان شهردار منطقه سه این بود که پروژه باغ زربافی به نتیجه برسد.  اما بخشی از آن مالک خصوصی و مشکلات وراثی  دارد. بخشی دیگر هم در اختیار اداره اوقاف است . ما در همین راستا چندین جلسه با مدیران اداره اوقاف برگزار کردیم و از آن ها درخواست کردیم که اجازه دهند در آنجا شهرداری برنامه عمرانی انجام دهد.. سرمایه گذار برای منطقه مورداشاره ساخت هتل و تالار را پیش بینی کرده بود که با حفظ کاربری می تواند تفرجگاه بسیار خوبی باشد. چون در حال حاضر زمین مورداشاره بدون استفاده به محل تجمع بعضی افراد معتاد تبدیل شده است. و اساسا رها شدن چنین مکان هایی در شهر دارای تبعات اجتماعی است. در تالاب عینک که البته زیر نظر شهرداری منطقه 4  قرار دارد هم مشکلات زیاد دیگری مانند عدم تفاهم با شرکت آب منطقه ای و بنیاد شهید وجود دارد. کار اجرایی شهرداری در مواجه با ادارات دیگر بسیار سخت شده است.  بخشی از مشکلات در سطح مدیریتی حل می شود اما در سطح کارشناس می ماند. گویا بعضی از سازمان ها و ارگان ها که هرگز به مردم پاسخگو نیستند خود را از نظر اخلاقی هم به توسعه ی این شهر پاسخگو نمی دانند.  

پاسخ به شایعه خرید دوخانه در گلسار و زندگی تجملی

درباره شما به عنوان یکی از مدیران زن و جوان فعال در شهرداری هم حاشیه هایی وجود دارد. مثلاً گفته اند شما در دو سال گذشته دوخانه بزرگ در گلسار خریده اید و حتی درباره تغییرات مبلمان و لوازم تجملی هم در شبکه های اجتماعی صحبت شده است. من سمیه رستگار اعلام می کنم که فقط یک خانه 111 متری در معلم و نه گلسار دارم به همراه یک اتومبیل. اردیبهشت 94 هم منزل مسکونی خود را تغییر دادم. برای من عجیب نیست که چنین حاشیه هایی درباره ی من ایجاد شود اما زندگی من خیلی شفاف است و اعلام آمادگی می کنم هرجایی که نیاز است برای شفاف سازی حضور پیدا می کنم. درعین حال از مخالفان مدیران شهرداری دعوت می کنم که بدون داشتن اطلاعات کافی به ما تهمت های ناروا نزنند. من دوست دارم دراین ارتباط حدیثی از امام جعفر صادق را نقل می کنم که می فرمایند: هر کس فردی را به گناهى سرزنش کند، نمیرد تا خودش آن گناه را مرتکب شود. من از قضاوت دیگران خیلی می ترسم. متر زندگی هرکسی هم با متر زندگی دیگری متفاوت است. من تا زمانی که کفش دیگری را نپوشیده ام نمی توانم بگویم راه رفتن سخت است یا آسان. باید یاد بگیریم در زندگی دیگران سرک نکشیم، یاد بگیریم حد زندگی مان را مشخص کنیم و اگر در دایره مشخص شده خودمان قرار بگیریم همه ی ما زندگی و آرامش خوبی خواهیم داشت.

به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code